Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av SM4FPD »

Det verkar vara en nystart för aktiviteten på 5346 kHz USB bland amatörerna i vårt naboland.
Daglig aktivitet på kvällarna 20.30 till 21.30 men även dagtid och sporadiskt.
Verkar även så att man byter till 7125 kHz vissa dagar efter 5 MHz mötet.
Vågutbredningen är intressant då man hör Norrmän från större delen av Norge, och även Norsktalande i England, med god signal.

Lite att lyssna på kanske.
Men vårt band i Sverige är 5351,5 till 5366,5 kHz så det går inte att för oss i Sm att sända på den frekvensen.

Våglängden för den som har sådan skala på sin radio, (träradio) blir då 55,9 - 56 meter, varför de kallar bandet för 60 meter är en bra fråga.
60 meter BC band var 5 MHz +- c:a 100 kHz.

SM4FPD
Senast redigerad av 1 SM4FPD, redigerad totalt 8 gånger.
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av DH »

SM4FPD skrev: 07 sep 2023, 10:34 Men vårt band i Sverige är 5315,5 till 5366,5 kHz så det bör finnas utrymme för aktivitet även i SM-land.

SM4FPD
Du har förväxlat några siffror, 5351,5 kHz börjar bandet på.
Har också noterat trafiken från grannlandet där. Blev osäker på bandplanen då jag aldrig hörde några SM stationer på 5346. Kollade då upp det och SM stationer göre sej alltså inget besvär att checka in där.
Tycker bandet är kasst i övrigt. Man kan ropa sej hes efter svenska stationer men där verkar endast finnas folk på lördagar som vill köra naturreservat, flora & fauna etc.

Kul annars med den ringa effekten på 15Wattar. Det blir mer ’rättvist’ då inte bara de med bautastora slutsteg kan armbåga sej fram.
Har inlagd 5363kHz i ett av minnena på HF radion och ropar där ibland. Ni som kan köra där kan väl göra det också så får vi se hur det funkar. Bör ju gå likvärdigt som 80m kan man tycka.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av SM4FPD »

Ja visst är bandet 5351,5 till 5366,5 kHz det som är tillåtet i SM.
Tack för rättelsen, jag hade blandat några siffror där.
Således kan vi inte ropa in på norrmännen, utan bara lyssna.
Jag skall se om det går att korrigera ett inlägg....

Vad gäller vågutbredningen så tycker jag att den är väldigt bra, funkar så gott som alltid även om 3,5 och 7 MHz banden är döda.

Kanske inte utan skäl att de militära radiostationerna ända sedan WWII hade just det frekvensområdet.

Att lyssna ger mycket för att skaffa sig kunskap om vågutbredningen.

SM4FPD
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av sm6pop »

Så är det som FPD skriver med användbara frekvenser.
Ett bra sätt är också att titta på en jonosond.
Den här är närmaste jonosonden hos mig och den ligger i Juliusruh i norra Tyskland så den stämmer bra med hur det ser ut här.
Nu runt 11-draget lokal tid ser man att högsta frekvens med bra konds ligger strax under 40m och reflektionen på 80m är svag då D-skiktet är aktivt så här dags så 5MHz är bäst vid den här tiden.
60m är så smalt för oss så SSB är kanske inte så bra då bandbredden tar upp en stor del av bandet.
CW eller digitalt är lämpligare om det är fler som skall samsas på den frekvensen.
jonosond.jpg
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av DH »

Nu är det minimal risk för att det skulle bli ’fler på frekvensen’ o sen kör jag inget annat än ssb ändå.
Har lyssnat på 5363 kHz usb nu under några timmar och utöver ngn enstaka åskurladdning har där varit stendött som vanligt.
När jag är klar med div göromål här skall jag prova o göra några anrop där så får vi se.

Ni som ju bor nära…eller iaf närmare LA-land än vad jag gör - hör ni ngn trafik på norsk 4m band?
De har väl ett antal fasta frekvenser…de e väl fm då antar jag…på 70MHz.
Jag vevar förbi där ibland men hör aldrig ngt.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av SM4FPD »

Några timmar på 5363 kHz kom igen när du lyssnat dygnet runt i några veckor.....
Hörde en gång ett gäng SM-stn som körde 5366,5 kHz USB, dvs med övre sidbandet utanför bandet.
Man menade att PTS specar den undertryckta bärvågsfrekvensen, jag höll inte med där...

SM4FPD
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av DH »

När man lyssnar dygnet runt på en frekvens under några veckor så är det trafik på i princip alla kortvågsfrekvenser. Testa får du se..

Ja, detta med sidbanden utanför eller nära bandgränser är vanligt förekommande.
Häromdan hoppade jag in i ett qso mellan två herrar på 1950kHz ssb där de glatt brände på ’fullt 100 resp 125 Wattar’ helt ogenerat.
Jag påpekade det olämpliga med det då det är precis gränsen mellan 100/10 Watt’s områden.
De tyckte nog mest jag var dum..

-Kan la hända..
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av sm6pop »

Oj, så mycket har jag inte lyssnat där.
Det blir med min remotestation jag har möjlighet att köra där då dipolen där är stegmatad och går fint att stämma av där. De gånger jag lyssnat på 60m är det mest CW-stationer jag hört men även en och annan SSB-station som tar mycket utrymme men är det så dåligt med trafik så kanske det inte spelar någon roll.
Rätta mig om jag har fel men kunde inte tidigare stationer som inte var amatörer använda bandet med någon form av tillstånd som söktes varje halvår?
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Många norska radioamatörer på 5 MHz bandet

Inlägg av DH »

Ja, jag hör stationer också…men det är svenska röster andra dagar än när det är tävlingar jag saknar för betydligt intressantare tekniska spörsmål.

Jo, tidigare vart det så. Man kunde söka tillstånd för sedvanlig pengasumma om några hundralappar som vanlig privatperson utan vare sej certifikat eller inte då kunde köra med.

Då hade jag inget annat i antennväg än för 80m att räkna med och missade det tåget tyvärr.
Skriv svar