Trasig balun ?

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 226
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Trasig balun ?

Inlägg av Janne »

DH skrev: 15 sep 2023, 17:05 Du får inte upp den om du klickar på:

download/file.php?id=667&mode=view

..menar såklart ’upp med bilden’…
Nej, denna är den jag "får upp".
Bilagor
Screenshot_20230915_195933_Brave.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Trasig balun ?

Inlägg av sm2oww »

DH, det skulle kunna vara din webbläsare som sparat bilden, har du testat att tömma cachen och sedan öppna inlägget igen...
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Trasig balun ?

Inlägg av DH »

Det vet jag inte hur man gör.
Det blir bilden på snurran varje gång bild 667 väljs.
Man kan byta ut ’667’ mot vilken siffra som helst nästan o få fram alla de andra bilderna - utom din på en spole eller balun eller va skam det är… 667 är min vindsnurra hur jag än gör.
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Trasig balun ?

Inlägg av sm2oww »

När jag kollar så är 662, 663, 664 bilder på masten/vindsnurran och 667 är bilden på min trasiga balun.

Nu antar jag att du surfar på en dator med Windows!

Om du öppnar download/file.php?id=667 och så trycker du på [F5]-tangenten på tangentbordet, vad händer då?

Om det inte hände något och det är fortfarande "fel bild", prova att hålla ner [CTRL]-tangenten och trycka på [F5]-tangenten, vad händer då?
Senast redigerad av 1 sm2oww, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Trasig balun ?

Inlägg av SM6MUY »

Så balun, eller CM choke antar jag att det är. Ingen trafo. Utan omsättning 1:1. Obalancerad till balancerad. Jag har byggt massor med sådana med FT240 kärnor och likande. Aldrig varit med om att de pajat. Kör 1000W med lätthet. Använder inte trådar utan bra teflonkoax. Även om trådar säkert funkar också. En kärna är oftast tillräcklig. Får man 30-40 dB undertryckning så ger en kärna till bara några dB till i undertryckning. Så inte värt det. Dock har man lång koax så sätt en CM choke efter vägen. Det ger mer nytta. Annars plockar skärmen upp signaler som överförs till innerledaren. Många missar detta...

Balun.png
Balun2.png
CM choke
CM.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Trasig balun ?

Inlägg av DH »

sm2oww skrev: 15 sep 2023, 22:58 När jag kollar så är 662, 663, 664 bilder på masten/vindsnurran och 667 är bilden på min trasiga balun.

Nu antar jag att du surfar på en dator med Windows!

Om du öppnar download/file.php?id=667 och så trycker du på [F5]-tangenten på skrivbordet, vad händer då?

Om det inte hände något och det är fortfarande "fel bild", prova att hålla ner [CTRL]-tangenten och trycka på [F5]-tangenten, vad händer då?
Så snart vi löst eller kommit så nära varför det knäppa forumet gör som det gör…tar vi väck eller flyttar detta från baluntråden.

Ja, bilder på snurran som det finns kvar inlägg till, de finns såklart kvar. Märkligt att bild 667 är olika för olika användare bara.

Nej jag surfar på en klösbräda. Jag får väl se om jag kan koppla in min gamle Win7 dator ikväll kanske och testa med den. Dator har jag sedan ganska många år slutat helt med. Win7 datorn som står här är grabbens efterlämnade när han flytta ut.

Tackar för tips. Återkommer.
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Trasig balun ?

Inlägg av sm2oww »

DH skrev: 16 sep 2023, 08:25 .....
Nej jag surfar på en klösbräda.
.....
Mig veterligen har alla webbläsare någon funktion/knappsekvens för att läsa om sidan, dvs strunta i det som finns lokalt lagrat i cachen och läsa in "datat" igen från webbservern. Så det borde gå att göra en "webb-läsare-omladdning-av-webbsidan" även på en klösbräda... :roll:
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Trasig balun ?

Inlägg av DH »

Uppdatera eller helt enkelt stänga av den hjälper såklart inte heller.
Skall bli intressant o se vad testet med dator ger.
Skriv svar