Trasig balun ?

//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Trasig balun ?

Inlägg av //JAL »

Jag pratade med en bekant om att vi skulle höras på 80m bandet då han sade att: Tyvärr, Kan inte...

Han förklarade att balunen är trasig så inget QSO här inte.
Det brukar börja med att allt funkar fint i starten och senare "kanske varmgång" så börjar signalen att öka och minska lite hur som helst.
Jag fick förklarat att ferriten går sönder och blir obrukbar och som jag tänker är hög effekt och varmgång en orsak. Detta har hänt ett flertal gånger på antennen sade han.

Någon som har denna erfarenhet att berätta om ? Jag är nyfiken.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Trasig balun ?

Inlägg av DH »

Jag vet inte heller. Däremot skitiga isolatorer eller skitig balun, på utsidan asså, kan vid hyggliga effekter leda över så att det blir såna där skumma fenomen.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Trasig balun ?

Inlägg av sm6pop »

Lite mer info om man skall få en hint om vad som hänt men visst går det att köra sönder baluner.
Högre effekt än balunens märkeffekt är ett sätt.
Har man en balun med impedanstransformering så blir det också jobbigt för den om impedanserna skiljer sig mycket från vad den är tänkt för i kombination med hög effekt.
Det kan ju även vara så enkelt att det är dålig kontakt i någon anslutning i eller till balunen.
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Trasig balun ?

Inlägg av sm2oww »

Bara för att man "köpt riktiga saker" så finns ingen garanti att det är riktigt...
20220121_145107.jpg
Rorelse1.jpg
Rorelse2.jpg
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Trasig balun ?

Inlägg av sm6pop »

Det är kanske bättre att bygga själv, då har man koll på hur den blir konstruerad och ihopsatt.
Många gånger är det med baluner som med mycket annat, pengarna styr, det skall gå fort och lätt samt inte kosta för mycket för firmorna som bygger dem. Undantag finns men då är det en annan prislapp på dem.
Den här har jag byggt och det blir lite annat än mycket av det man köper.
Dubbla Amidon FT240-43 i varje balun och tråden är försilvrad med PTFE-isolering.
balun remotestation.jpg
Senast redigerad av 1 sm6pop, redigerad totalt 13 gånger.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Trasig balun ?

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 07 sep 2023, 14:21 Lite mer info om man skall få en hint om vad som hänt men visst går det att köra sönder baluner.
Högre effekt än balunens märkeffekt är ett sätt.
Har man en balun med impedanstransformering så blir det också jobbigt för den om impedanserna skiljer sig mycket från vad den är tänkt för i kombination med hög effekt.
Det kan ju även vara så enkelt att det är dålig kontakt i någon anslutning i eller till balunen.
Vad jag förstår blev ferriten kass.
Effekt på pa vet jag inte. Vad sorts material vet jag inte eller vad för sorts transformering det var.
Jag får nog ringa honom en dag och fråga. Det är ju en intressant fråga om just baluner som går sönder.

Jag får återkomma med mer info.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Trasig balun ?

Inlägg av DH »

sm2oww skrev: 12 sep 2023, 09:08 Bara för att man "köpt riktiga saker" så finns ingen garanti att det är riktigt...
Bilden överst är min vindsnurra. Bild från inlägg som försvann häromdan. Inlägg + bild försvann…ända har du lyckats hitta den på ngt vis 👀
-Är den inte ’på riktigt’ eller vad menar du?
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Trasig balun ?

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 12 sep 2023, 20:11
sm2oww skrev: 12 sep 2023, 09:08 Bara för att man "köpt riktiga saker" så finns ingen garanti att det är riktigt...
Bilden överst är min vindsnurra. Bild från inlägg som försvann häromdan. Inlägg + bild försvann…ända har du lyckats hitta den på ngt vis 👀
-Är den inte ’på riktigt’ eller vad menar du?
Det var väl på tråden "Offgrid" bilden på din vindsnurra var ?
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Trasig balun ?

Inlägg av //JAL »

sm2oww skrev: 12 sep 2023, 09:08 Bara för att man "köpt riktiga saker" så finns ingen garanti att det är riktigt...

20220121_145107.jpg

Rorelse1.jpg

Rorelse2.jpg
Absolut att egna grejor är bäst då man vet vad som är i konstruktionen. POP har ju en poäng med att kommersiell utrustning är bara så pass att det funkar och oftast kan man dimensionera upp så grejorna håller bättre om man bygger själv.

Det är ju detta med forumet som är så enormt kul!
Tex, Jag har tänkt linda en balun till min 80m loop med en 43 kärna 2:1 och fluxkopplad och se om den och så att säga funkar och kanske inte blir varm med 100w. Hållbarheten på den är kanske inget problem med den effekten men kanske det är åskan och en EMP som förstör ferriten...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Trasig balun ?

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 13 sep 2023, 16:30
Det var väl på tråden "Offgrid" bilden på din vindsnurra var ?
Stämmer. Bilden försvann därifrån innan citatet gjordes. Därför skumt hur den gick att få fram.
Skriv svar