Göra ngt vettigt med polisradioskanners

SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Göra ngt vettigt med polisradioskanners

Inlägg av SM4FPD »

Välden är full av de förr så populära mottagarna för dåvarande 79 MHz komradioband,
De består ofta av en Fm mottagare med 8 - 16 kristallstyrda kanaler som skannas.
Exvis HANDIC 006, Sentinel etc.
VAd kan man göra med en sådan idag?
Jag ahr vridit och vänt på kristaller.
Kristallerna är märkta med den frekvens mottagaren hamnar på, dvs i området 79 MHz. Kristallen verkliga frekvens är då 79 + 10 ,7 MHz, dvs i området 89- 91 MHz. D tär med största sannolikhet tredje övertonen på kristallen som den arbetar på så den bör ligga på omkring 30 MHz.

Låt oss säga att vi vill trimma om skannern till 69 MHz, vilket bör vara rimligt.
Dvs då skall kristallen ligga på 69,1875+10,7 = 79,8875 MHz och en tredjdel då 26,629 MHz
Var får vi då tag på en kristall på 26,629 MHz.
Lägg till 455 kHz så får vi se: 27,084 MHz.
Dvs en mottagarkristall för 27 MHz.
Och såna finns ju i överflöd....
Bandbredden i dessa skanners är rätt bred så någon kHz fel hit och dit lär inte göra något.

Att låta tillverka en kristall, nej det kan vi glömma.

Det finns således en chans att göra en mottagare för 69 MHz men kräver förstås att man vet vad man gör och kan trimma in HF steget i skannern, det kan behöva extra kondingar på resonanskretsarna.

Jag har inte själv provat, men kanske gör ett försök en mörk och regnig höstkväll....

Ett lite tips till de som vill meka lite.... försöka i alla fall....

Dessa skannern har ofta 156 - 174 MHz , vilket funkar bra för 145 MHZ amatörband, kristallen där är 145,5 -10,7 MHz dvs 134,8 MHZ delat med tre 44,93333 MHZ sådan kan man hitta i skrotade amtöradiostationer med kristaller.

SM4FPD
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Göra ngt vettigt med polisradioskanners

Inlägg av DH »

Det här är lite mitt område att sitta och pilla med. Just den varianten har jag inte gett mej på mer än att jag går och funderar på den emellanåt.
Alla mina gamla kristallhäckar, Commander/SBE Sentinel m.fl har jag kvar. Faktiskt även köpt på mej FLER kristallhäckar för 20kr av samma anledning.
Samma med dem som kom sen, 100 eller 200 kanalers DLS/Lafa/Kraco m.fl. I dem borde det gå att byta en enda kristall för att få dem att droppa 10MHz t.ex. Stod och höll i en DLS igår på radioloppisen på SVARK men kom till sans: ’-vad skall du mä skiten till…du har ju redan ett dussin såna radios..’ -Det är sant…så jag släppte taget om den och gick vidare. Lättad såg jag senare att den va väck - puhh..

Kristall laborationer går lite i vågor för min del. Jag får ett ryck en gång om året när jag plockar fram mina kristall lådor och en speciell frekvensräknare man stoppar ner en kristall i och läser av.
Den låter sej ibland luras o visar tredje överton eller ngt men den ger ändå viss hjälp när man skall klura ut frekvensen.
Har man två kristaller som har samma värde stämplat så kan man välja den som visar närmast det frekvens man vill åt osv.

Amatörstationen jag fick med mej igår är en som är smockfull med kristaller. En kristall för varje band samt några extra för fasta kanalplatser.
På min andra likadana har jag bytt ut kristallen för 29.000-29.500 till en med ett lägre värde..
Där gäller ju i princip endast FM vilket aktuell radio saknar.
Väljer man det bandet numer så lirar den på 27.200-27.700 ca istället.
Den radion har rör i slutsteget så det är ju lite fräsigt med en ’27-radio’. Inte tillåtet naturligtvis och jag har varken justerat bandpassfilter eller annat o sänder inte där ändå så.
Det läget på bandväljaren är numer ngn idé att ratta över på då man faktiskt kan höra ngt där.
Det händer att vissa såna radios har ’27 kristallen’ i från början. Jag har inte startat gårdagens fynd än. Om den inte har ngn 27* - kristall i sej så hittar jag nog någon i min digra kristallsamling ändå som går att använda.
* 39MHz kristall eg som inte heller det är helt sant då den eg lirar på 13MHz.

Sen har jag labbat lite med converters. Kinagrejor som används för att få japanska, alltså japanska bilradios gjorda för att köras med i Japan där skvalradion ligger ngt off övriga världen. Ngt på 76-86MHz körs där borta.
För att få en sån bilradio att funka i t.ex europa, behövs en converter, frekvensomvandlare som tar ner 95MHz skvalradio kanske -10MHz så japan-radion kan ta emot den.
Det funkar faktiskt hyggligt.
Sån har jag till en binär programmerbar äldre polisradio. Sån man sätter ettor och nollor själv och som jag plockar in 69MHz med.
Convertern funkar ok ner till 40m’s bandet. Dvs man kan få en 27MHz radio att på rx plocka in exakt 20MHz längre ner, 7MHz.
Det får ju vara en ssb radio där man steglöst kan gå mellan kanalerna om det skall vara ngn idé.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Göra ngt vettigt med polisradioskanners

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Det var ju några som ryckte i den gamla DLS apparaten.
Är det du som byggde 12v laddare ?
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar