Stagfäste

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Stagfäste

Inlägg av SM6MUY »

Så efter 6 år så behövde jag flytta ett fäste för min rör-mast..En trappa o mur skulle göras efter bygget av ett uterum :) Tur att man bor på ett berg...
Mast1.png
Så borra och ner med en M20 gängstång o några armeringsjärn..Och inte minst kem-ankare...
mast2.png
Naja fast allt o på med ett gjurör o betong...
mast3.png
Perfekt resultat :D
mast4.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Stagfäste

Inlägg av DH »

’Han den där igen?!’
Om mej då asså… men knäcka järn o gjuta o greja är ju kul 😀

Här har jag ingen så redig mast att den behöver ngn vidare stagning. Med stormen Gudrun i någorlunda färskt minne och som kan dyka upp vart 35’e år eller ngt skadar det ändå inte med lite stagnings-tänk iaf.

Med sandjord här nere på sjöbotten finns inget att förankra i från början.
’Slå en länk runt en slipers och gräv ner’ Ja hade man haft en 50m’s mast eller så vore det inte så dumt.
Jag är inte sugen på staglinor i trädgården som eg inte behövs, till vardags. Däremot har jag några jag krokar i när det pratas om stormar och/eller när jag åker hemifrån längre tid.

En av dem krokas medelst karbinhake i en nedgrävd klump i gräsmattan gjord av 30L’s plåthink fylld med skrot o betong. Ett trälock ligger över till vardags och kan köras över med gräsklippare.
Mina tiny stajwire’ar med brottslast på…tror 375kg eller ngt ryker nog av innan plåthinken rubbas iaf.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Stagfäste

Inlägg av SM6MUY »

Jag har 10 fästen :D . Skulle kunna reduceras till 8. Men som sagt lätt att dra ner nåt i berget. Och mina vingliga master/antenner behöver stagning...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar