Någon QRV på 80?

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Någon QRV på 80?

Inlägg av Janne »

//JAL skrev: 16 dec 2023, 21:18 Fast mest ryssar vad jag hör. Och dessa kan kvitta att prata med...

JAL
Det var därför jag frågade om någon ville tjöta.
Jag är inte ryss.

Så det du gjorde var att skriva under på det jag precis hade redogjort för.

Inte Qrv att snacka alltså, som jag efterfrågade.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Någon QRV på 80?

Inlägg av Janne »

Tror jag skall plocka bort hela den här tråden, den gör ju ingen nytta i alla fall, fast iof, den följer med forat i graven ändå om det blir så.

Folk som slirar på tandköttet bara.

Tack för ingenting och godnatt på er.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Någon QRV på 80m?

Inlägg av sm6pop »

"Tror jag skall plocka bort hela den här tråden, den gör ju ingen nytta i alla fall, fast iof, den följer med forat i graven ändå om det blir så.
Folk som slirar på tandköttet bara.
Tack för ingenting och godnatt på er."

Ja du Janne, men det är många som är QRV på 80m.
Trixet med 80m är att köra där vid rätt tidpunkter på dygnet.
Så här på vintertid är bandet endast öppet på morgonen fram till 11-tiden och på eftermiddagen/kvällen fram till 8-tiden i bästa fall, där i mellan är det svårt på grund av D-skiktet men det har du säkert redan koll på.
Nu kanske inte alla gillar att hoppa med i ringar men det finns gott om sådana, åtminstone på förmiddagen.
Jag kan erkänna att jag inte tittar här om någon är sugen på ett QSO utan för min del så snurrar jag på VFO:t och ser vad jag hittar och gör jag ett allmänt anrop vid de rätta tiderna så får jag ofta svar på de frekvenser vi i Sverige använder.
Jag tycker det blir fel att låsa den tidigare tråden och att lägga ner forumet vore också riktigt tråkigt, Kanske flytta det till en kostnadsfri plats istället så spelar det ju mindre roll hur mycket aktivitet det är.
Jag kan också förstå att det blir trögt att försöka hålla igång forumet med den dåliga aktiviteten som är men jag högaktar alla som försöker hålla liv i vår hobby men man kan se liknande tendenser på andra forum också.
Jag och andra här har varit med på den tiden det inte fanns internet och då fördes de diskussionerna som nu är på forumen på radion, det fanns inget alternativ då.
Alla forum på internet är kontraproduktiva, den saken är klar.
Om alla genomförde ett QSO eller allmänt anrop för varje inlägg på nätet så skulle det vara betydligt bättre med trafik än nu.
FT8 kan man tycka vad man vill om men det är en bidragande orsak till varför det ser ut som det gör på banden och jag kör det själv ibland men inte så ofta.
Förr var det bara CW som gällde och sedan kom AM vilket kritiserades, sedan kom SSB med samma kritik om hur amatöradion blev sämre och nu är det FT-8 som är i skottgluggen.
Tiderna förändras men ett av de största hoten mot amatörradion nu för tiden vill jag påstå är internet.
Hur som helst finns många ringar på 80m vilka jag länkar till nu och vi kör en Dalslandsring lördag och söndag kl 09.30 på 3.765 och där är alla välkomna.

https://anderskarlsson75.wixsite.com/sm ... %C3%A5-80m
IMAGE_354808331.jpg
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Någon QRV på 80m?

Inlägg av //JAL »

Janne!
Tanken var inte att jämföra dig med en ryss....

Tanken var att säga att det var fullt av ryssar och jag gjorde något annat för bandet var mer eller mindre blockerat då jag lyssnade.
Jag blev lite fundersam då jag senare på kvällen läste ditt svar. Dock har POP några bra poänger med sitt inlägg.

Själv brukar jag om jag kan vara, med på Höglandsringen 36,135mhz 08,30 alla dagar i veckan och den ligger i stormens öga med alla störningar.

Nu sitter jag och lyssnar på Värmlandsringen POP nämnde. Där var det trevligt och kan rekommenderas.

I övrigt är det som sagt sporadiskt QSOánde.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Någon QRV på 80m?

Inlägg av SM4FPD »

Vad är det för Värmlandsring ni talar om?
Den har jag missat.
Frekvens och tider?

Höglandsringen ligger på 3613,5 kHz 08.30

SM4FPD
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Någon QRV på 80m?

Inlägg av sm6pop »

Dalslandsringen heter den och frekvensen är 3.765 lördag och söndag klockan 09.30.
Namnet kommer från att vi som startade ringen bor i Dalsland men alla är välkomna.
Kolla på länken över bilden i mitt tidigare inlägg Roy så kan du se de ringar jag vet om på 80m.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Någon QRV på 80?

Inlägg av Janne »

sm6pop skrev: 17 dec 2023, 01:13
Så här på vintertid är bandet endast öppet på morgonen fram till 11-tiden och på eftermiddagen/kvällen fram till 8-tiden i bästa fall, där i mellan är det svårt på grund av D-skiktet men det har du säkert redan koll på.
Nu kanske inte alla gillar att hoppa med i ringar men det finns gott om sådana, åtminstone på förmiddagen.
Jag kan erkänna att jag inte tittar här om någon är sugen på ett QSO utan för min del så snurrar jag på VFO:t och ser vad jag hittar och gör jag ett allmänt anrop vid de rätta tiderna så får jag ofta svar på de frekvenser vi i Sverige använder.
Jag ber om ursäkt över att jag var barnslig :( i mina två sista inlägg igårkväll, men jag går och ser fram mot Lördakvällarna när jag är hemma på ledighet för att koppla av och köra lite radio.
Funkar det på Fredakvällarna så borde det rimligtvis fungera på Lördakvällar också ;)

Ringar, jo någon gång ibland så kan jag tycka att det är kul att hoppa med i en sådan, men jag saknar att kunna babbla lite mitt i helgen, på kvällen.

Jag är inte någon som sitter och väntar på att någon annan skall ropa upp, jag ropade flera gånger, samtidigt som jag skrev här i forumet att det kanske finns fler, inte bara jag som vill tjöta en Lördakväll men tydligen så är det så :roll:

Inget blir bättre av att man beklagar sig men jag känner mig frustrerad och gör det ändå, emellanåt, sen är jag trött och lite grinig i perioder.

Vi kör på, det blir nog bra det här, och jag går inte under av kostnaderna för forat, men ibland så funderar man ju.

Ha en fortsatt fin Söndag på er och tack för att ni håller i (ut) :D
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Någon QRV på 80?

Inlägg av sm6pop »

Inga problem Janne, så kan det vara för oss alla ibland.
Jag brukar alltid checka in på Huddingeringen och där brukar det vara problem att nå dem under vintern trots bra antenn och slutsteg i båda ändar. Ringen brukar starta 20.00 men på grund av vinterkonditionerna har de tidigarelagt den till 19.00. Hittils har det fungerat över förväntan även om det går lite knackigt men andra år vid den här årstiden har det varit nästan omöjligt att nå dem på kvällen.
160m går bättre när klockan är efter 20.00 men det är få som har bra antenner till det bandet så svårt att hitta någon där.
Vill man köra lokalt är det förmiddagarna som är bäst och efter 10.00 så går fortfarande 40m bra lokalt, hör att det körs en Svensk ring på 7.165 med start klockan 10.00, signalstyrkor väl över S9 på dem.
Det är bara att hålla ut, det blir det bättre på 80m när dagarna blir längre.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Någon QRV på 80m?

Inlägg av DH »

sm6pop skrev: 17 dec 2023, 10:37 Dalslandsringen heter den och frekvensen är 3.765 lördag och söndag klockan 09.30.
Jag brukar glömma av den…men veva förbi när ngn säger ’happ, jag gör detta till min final…’ o då är kl ngt på 09:47 eller så.
Om inte mikrofonskräcken är för tung brukar jag hoppa in då. ^^
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Någon QRV på 80?

Inlägg av //JAL »

Sedan får vi inte glömma "Fredagsringen" om det nu var Södertörn Radioklubb som håller i taktpinnen.
Den startar 20.00 Fredagar 3.762mhz. Sedan kan det vara full hoabaloa hela kvällen för att övergå till 2m.

Troligtvis bara för att det är liv och rörelse, hela kvällen kommer det LA, OZ, OH. med mera. Det blir lite snabb expiering och inloggning där alla säger QTH och ev utrustning.

En gång var det en som gick svagt och fullt hörbar. Det visade sig att han satt på Medborgarplatsen Sth med 10watt och antennen stack han ut genom lägenhetsfönstret...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar