Filtrerar du bort nyttosignalen?

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Filtrerar du bort nyttosignalen?

Inlägg av Janne »

Det är poppis med SDR och DSP.

Vissa tror dessutom att en bra/modern radio inte ska brusa så man drar på så mycket det bara går med Dsp.

Faktum är att man inte gör sig själv någon speciellt vidare tjänst om man påstår sig vara en sann svagsignalsjägare.

Testa istället att slå av Dsp, slå ifrån tidskonstanten helt i AGC så får ni se.. JAMEN SEDÄR JA!
Nu kanske ni hör stationer ni inte trodde fanns där, och som ropar på just dig dessutom.

Det här gäller svaga stationer knappt hörbara, i en miljö utan starka signaler och Qrm.

Om man däremot slår sig på bröstet över att man har den senaste amatörradion och petar ut "effekt så det räcker hö-hö-hö 8-)" , ligger på kanal 24 och tuggar med 3st lokala polare en lördakväll så är man kanske inte så intresserad av det här inlägget och det må så vara, men det finns dom som gör allt för att få bättre mottagning / förbättra sin räckvidd med alla medel, dessa tips är till er.
Senast redigerad av 1 Janne, redigerad totalt 11 gånger.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Filtrerar du bort nyttosignalen?

Inlägg av DH »

Det är kanske smaksak det där..men när jag körde Yaesu FT-857 och de va samma med FT-920 så tyckte jag DSP va helt sopkass. Man kunde vrida ena kranen till ’fem över tolv’ så minska bruset utan att nyttosignalen gjorde det. Kl tolv var då ursprungsläget.
Att vrida den hela vägen till klockan fem eller den andra kranen, från kl tolv till kl sju fanns inte på kartan.
Det där är nog ngt för telegrafi. På ssb är det ju rent sopor bara.

Det är samma med NB. På en 27 burk kan det där kvitta o den kan va påslagen jämt…men på amatörhäckar är det en helt annan sak.
Mina Icoms har dock ställbar NB så man kan ställa den precis så som man tycker behövs.
IMG_3945.jpeg
SDR radios har fin fin noisereduction som funkar utmärkt. Den är också ställbar på mina Icom’s.
Yaesu kallar samma sak för DNR, DigitalNoiseReduction men det är precis samma sak som t.ex Icoms NoiseReduction.
NR eller DNR för all del…är eg det enda filter som verkligen funkar o förbättrar ssb’n. Alla andra filter o dsp får det ju bara att låta sämre..
På Icom IC-7300/705/7610 Tryck på NR eller för all del NB och håll den inne ngn sekund…så kommer man in i menyn där man enkelt ställer den som man vill. Min NR har jag på en 4.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Filtrerar du bort nyttosignalen?

Inlägg av Janne »

Nog sopar man bort de svagare stationerna med hårt dragen processing.

Lyssna från start och ca 16 sek in i detta clip tex
https://youtu.be/1Fm6glPa-Ag?si=-EXkuMaCB4PY_hvb

Eller som i detta fallet som iof är FM då men dock:
https://youtube.com/shorts/zykYcWcXPMw? ... RSWBYD3CQv

Och så fick repeatern lite mer uppmärksamhet ;)

Det är ju inte ett tillvägsgångssätt för att lyfta fram svaga signaler, att dra på full boost på Dsp, det var dit jag ville komma med mitt inlägg som start av den här tråden.

Men det verkar inte vara alla som är intresserade av sånt nuförtiden, man vill själv höras och man vet alltid bäst själv när det kommer till inställningar av sin mottagare/filter, dvs alla kranar och rattar på max.

Då bruset sedan inte hörs så har man en "brusfri radio", jo jag har hört operatörer som hävdar detta, men på bekostnad av vad?

Tipsen jag gav var små enkla för att lyfta fram dom som knappt hörs, det är ofta där man kan finna guldkornen, det är min erfarenhet iaf.

Dock håller jag med dig DH gällande noiceblanker..
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Filtrerar du bort nyttosignalen?

Inlägg av sm4uwa »

Jag använder aldrig DSP i min ic-706, tycker det låter förvanskat då.
Jag kanske är gammalmodig… :D
Skriv svar