Bilder på våra radioverkstäder.

Här visar vi upp våra radiohörnor.
CrazyFin
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2023, 17:08

Bilder på våra radioverkstäder.

Inlägg av CrazyFin »

Jag tänkte att vi fortsätter "elektronik-shacks"-bilder och diskussionen här i en egen tråd så att vi inte grötar ner den fina tråden om KRACO 2555 som @DH drog igång på:
https://www.radioforum.se/phpBB3/viewtopic.php?t=324
Senast redigerad av 2 CrazyFin, redigerad totalt 7 gång.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av DH »

CrazyFin
-Dej har ju ja för bövelen mailat hårt för ngt halvårsedan. De gällde radio då med o du sluta svara….som de flesta andra brukar göra också: -orka läsa spaltmeters dagligen !

Ahja…du skulle bygga ngn stuga eller vaf’ de va…
Välkommen hit. Vi fortsätter tugga här ist :)
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av Janne »

@CrazyFin välkommen hit!

DH och jag samarbetar med att driva forumet, det trodde man inte.

Kul att du är här.

//Janne
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
CrazyFin
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2023, 17:08

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av CrazyFin »

@DH:
Ha ha nä då. Jag slutade inte att svara... Ditt sista mail hade inga frågor eller något som jag upplevde att jag skulle svara på... :oops:

Det stämmer att jag skulle bygga hus. Blev ett hus uppe på Galtishyllan utanför Arjeplog. 8-)
Skall väl upp med nån antenn där nästa sommar. Måste dock se till att åskskydda ordentligt eftersom det så här under sommar är rejäla åskväder och utsatt läge (800 m.ö.h.)

Elektronik- och radiomeckandet har därför legat mer eller mindre helt nedpackat i 2 årstid i flyttkartonger... :cry:

Så här såg mitt "labb" ut innan villan såldes för 2 år sen och jag flyttade till hyreslya medan bygget uppe i Norrland pågick:
CrazyFin lab.jpeg
Notera dock att jag INTE alls är så kunnig på det här som min instrumentpark indikerar.... :oops: :P

Just nu håller jag på och packar upp prylar och bygger upp en lite mindre variant av "labbet" här i hyreslyan i Sthlms-området. Kanske kommer igång med meckandet igen under senhösten. Vi får se... :?

Kul att forumet finns dock. Får läsa lite då och då när man sitter på jobbet och det är seeeegt.... :P
Senast redigerad av 1 CrazyFin, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av sm6pop »

Välkommen och snyggt labb.
Lite avunsjuk här med den bänkytan du hade på bilden, här bor fortfarande barnen kvar så jag håller till i ett långsmalt rum med snedtak så labbet ät byggt på höjden men snart blir det flytt för ett av barnen och då kan man spåra ur på allvar.
Frän radio 2555 med mycket nostalgikänsla men jag har helt slutat ta emot komradio för reparation.
Nästan samtliga som hamnat på bänken här har sett ut som Beirut efter kriget inuti efter "experters" skruvande och ombyggnader genom åren så det är i princip endast amatörstationer på bänken nu mer.
En HP kommunikatonstestare på bilden om jag inte ser fel, en klassiker som står sig bra fortfarande om den funkar som den skall.
CrazyFin
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2023, 17:08

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av CrazyFin »

Tackar tackar.

Tyvärr blir "labbet" hemma i hyreslyan inte alls av samma dignitet och yta som jag hade i huset.... :(
Men men jag får i alla fall möjligheten till att stilla löda och mecka-abstinensen lite... :roll:

Det stämmer att du ser en HP 8920A radio com test set på hyllan. 8-)
Grymt nöjd med det instrumentet.
Lite längre upp till höger "hänger" min GPS 10MHz frekvensstandard som matar alla instrumenten med en superstabil och korrekt 10MHz-referens. Det är en Spectracom GPS clock 8183A. Ska för övrigt sälja den för att byta ut den till en lite mindre...
https://www.tradera.com/item/340198/604 ... sreferens-

Sen är det bland annat följande instrument till vänster om HP 8920A:
Marconi / IFR 2023 RF Signal Generator
HP 53131A frekvensräknare
HP 34401A bänkmultimeter

Till höger om 8920A står det ett Tektronix 2465 4-kanals analogt oscilloskåp.

På arbetsbänken under hyllorna så är det vänstra en digitalt Rigol oscilloskåp DS1054Z "hackad" till 200MHz bandbredd ( 8-) ) och det högra är Rigol spectrumanalysator DSA815-TG.

Men som sagt.... jag är bara "prylnörd" och har definitivt inte den kompetens som mitt labb signalerar... :lol:
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av sm6pop »

Då har du det mesta man behöver och fina instrument av klass.
En frekvensnormal är ju väldigt användbar för att ha koll på intrumenten.
Det jag har är också GPS-styrd och det blir väldigt exakt med en väldans massa decimaler när den låst.
Min kommer från Leo Bodnar och det går också att ställa utfrekvensen på den från 400Hz till 810MHz.
Detta med instrument, verktyg och lödstationer blir nästan på nördnivå om man hamnar i det spåret och lite så har det blivit för mig. Vill du se vad jag har för prylar så kan du titta på min hemsida sm6pop.se under fliken "Radioverkstaden".
Hoppas att du trots mindre boende får upp verkstaden och kommer igång med den.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av //JAL »

Trevlig verkstad och hoppas du får upp den på nya stället.

Pop, du har väl en rejäl verkstad även om ytan är mindre...

Jag önskar jag hade halva den verkstaden och hälften av kunskaperna ;)

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av //JAL »

Kanske "radioverstad" som namn på tråden kan vara lämpligt.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
CrazyFin
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2023, 17:08

Re: Elektronik-shacks - (Kan man kalla det så?)

Inlägg av CrazyFin »

@sm6pop:
Min kommer från Leo Bodnar
Ha ha det är ju precis en sån jag tänkte skaffa mig. :D

Jag noterar dock att 10MHz-signalen (eller vilken frekvens man nu ställer in den på) är en fyrkantsvåg och inte en sinusvåg. Min HP 8920A klarar det utan större problem men om jag skall distribuera den vidare till andra instrument via min Stanford FS710 distribution amplifier så borde det egentligen vara en sinusvåg ut från Leo Bodnar-referensen.

Jag fick tips i HP 8924C-forumet på groups.io om ett schema för ett filter som fixar till utsignalen till en snygg sinusvåg istället för fyrkantvåg. Artikeln finns här:
http://www.w1ghz.org/small_proj/10MHz_F ... reference

Vill du se vad jag har för prylar så kan du titta på min hemsida sm6pop.se under fliken "Radioverkstaden".
OOoohhh nu minns jag ju att jag kikat in på den sidan förut! Extremt välordnat radioschack du har!
Dessutom en MASSA bra info och länkar till andra bra grejer. Tackar tackar!

He he och vad gäller ditt elektroniklabb så har du ju gott om bra grejer om ändock, som du nämner, lite ont om arbetsyta... ;)

Jag gillar ditt "videomikroskop" du har. Har du köpt den på Amazon eller någon annanstans och kan man få veta vilket märke/modell det är?
[EDIT]
Hittade den här coola på Amazon! Det får nog bli en sån... :lol:
https://www.amazon.com/TOMLOV-DM602-Fle ... B0C3CMP161

Jag har ett traditionellt elektronikmikroskåp av märket AmScope men jag tycker det är bättre med en som har en display som din har. Min ser ut så här:
https://www.amazon.com/AmScope-7X-45X-S ... B01H4FOLVM
Skriv svar