IC-7300 vs IC-7610

DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Det finns hur mkt som helst o säga såklart. Jag ger mej inte på ngn fullständig jämförelse…det finns gott om dem på youtube redan.
Nä, jag tar lite allmänt tyckande då & då när jag kommer på fler skillnader.
Intresse i tråden spelar roll såklart också om det blir några fler inlägg.
Bild först på mitt huvudsakliga radioshack:
IMG_3722.jpeg
Till höger min IC-7300 jag inskaffade först av dem 2017 tror jag.
Tyckte då att de e ’ett jäbla pris, ge över 13 tusen för en radio…tss tss’ men hade harvat med äldre stenkrossar länge vilka krånglade en del. Fick åka land o rike runt för att lyckas laga skiten men ingen lyckades fixa min stora Yaesu-radio så jag vart lite trött…o övervägde ngt nytt.

Slog till på 7300’an och blev förvånad över vilken fantastisk radio det är. Den har aldrig krånglat. Inget att den låter skräp pga ngt planlöst fipplande i ngn meny. Aldrig tvekat på att ge den effekt den skall.
Det är ju annars vanligt…stationerna , 100Wattarna…ger ngt på 95W på 20m men sedan mindre effekt lägre och högre i frekvens…kanske så lågt som 70W.
7300’an däremot ger över 95W på alla band där den skall det.

Väldigt enkel att hantera. Har man inte rattat på den på ett halvår, behövs inte manualen i knäet när den skall igång igen. Antal val man behöver göra för inställningarna är på minimal nivå. En mikrofoninställning på en Icom med kanske 10 olika steg…där är det 25st på en Yaesu ist utan att sistnämnda är ett skit bättre.

Vad Icom IC-7300 ägare som säljer sina radio efter kort tids ägande ofta missar, är att ändå ögna genom hela manualen.
Från fler än en person har jag fått höra: ’IC-7300 är så lomhörd på 160m o neråt, rent kass asså’
Vad de då inte vet om, det är att när man köper sin radio flång ny…så är det en dämpsats påslagen på låga band man måste disable’a, annars hör man väldigt dåligt där.
IMG_3728.jpeg
MF Band ATT måste man ändra från ON till OFF så blir det fart på låga banden.

Utbudet beggade IC-7300’or torde minska efter detta inlägg…ifall det läses i större omfattning..hihi

Jag har inte haft framme min 7300 sen i julas…när 7610’an kom.

Igår koppla jag in 7300 för jag tänkte på detta inlägg jag skulle skriva snart. ’Bäst att köra på den lite ifall man glömt ngt’
Tonen på detta inlägg tänkte jag lägga som:’ -ingen idé att byta upp sej till 7610 då 7300 är lika bra’
Lite så… MEN när 7300 kopplades in o tände upp - jag är ju van sedan ett halvår med 7610’ans display som jag nu inte tycker är ngt speciellt…så ser jag hur ’fattig’ 7300 är i jämförelse 😲

Man vänjer sej fort vid ngt bättre/större/bekvämare än tvärtom, så att säga.

Displayen är omöjlig för mej att läsa utan läsglasögon med ngn ordning på den lille radion.
Den har samma storlek som IC-705’an till vänster på första bilden men den radion har man ofta ’i knäet’, inte på ett bord 1 meter bort.

Det borde finnas mängder med folk med 7300 som tvekar på att betala 35-40 tusen på en 7610, är den värd det?
Det fortsätter jag med samt en del teknisk info i nästa inlägg vid intresse.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 226
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av Janne »

Intressant läsning.

Jag skall kika på det där med dämpsatsen, det var en bra pålysning, missat den helt.
Oavsett så är det en väldigt bra radio, prisvärd.

Hoppas på att få läsa mer om 7610 också.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av SM6MUY »

Det där med dämparen hade jag missat :D Kör förvisso inte 160m mer än jag testat lite på min Beverage med några watt...och då är snarare problemet att höras...

7610:an har väl dubbla Rx som går att köra i diversitet ? Hur funkar det ? Vore intressant att veta.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Yep, dubbla rx MEN högtalaren dör när ptt trycks in.
Det är lite samma som på duobands 2/70 radio när bägge mottagarna står på samma band.
Det går väl inte annars kan tänka…men liite besviken vart jag ändå…nog borde man kunna sända på t.ex 160m och lyssna på 10m samtidigt kan man tycka..
Köra full duplex, dvs ’prata i mun’ på motstationen går inte.
IMG_3908.jpeg
IMG_3909.jpeg
Man kan välja att visa ena eller bägge banden i speccet.
Separata kontroller för volym, squelch, filter, moden osv.
Man kan köra båda mottagarna på samma antenn eller som jag tycker är kul…köra dem på olika antenner men att man låter båda mottagarna monitorera samma frekvens.
Ena antennen kan va en horisontal dipol. Den andra en vertikal gp.
När konditionerna ändras…vågen kanske skiftar från vertikal till horisontal polarisation så märks det ingen skillnad i radion då den ju lyssnar med två olika antenner samtidigt.

Utöver 2 antennuttag man kan konfigurera som man vill…låta de olika minneskanalerna få gå på de antenner man i förväg bestämmer…finns även ett gäng BNC kontakter till där bak. Ett par av dem är för att kunna kroka på ett filter eller en preamp som då ingår liksom i kedjan i radion.
Ngt BNC är för att ansluta en lyssnarantenn enbart. Där har jag krokat på en converter (för rx enbart) som går sönder ifall man skulle råka sända genom den men de är ingen risk då den antenningången enbart är för rx ändå.
Med convertern kommer jag åt att lyssna på +20MHz.
Lägger jag mej på t.ex 49,1875 så lyssnar radion på 69,1875 ist.

Själv använder jag de bägge mottagarna till att lägga passningsfrekvens på ena…så jag alltid hör om ngn ropar på mej på just den frekvenesen samtidigt som jag kanske kör en annan freq.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Yttre skärm

Fanns/(finns?) ngn tredjepartstillverkare som gör typ som ett ’grafikkort’ att stoppa i IC-7300 utan åverkan för att få ett jack för yttre skärm. Det skulle fungera utmärkt.
Jag kittlades av den tanken - tänk va fränt med yttre skärm…
Priset avskräckte 3500kr eller ngt ditåt o att ha störande(?) omotiverade datagrejor i shacket har jag ju slutat med för 15 årsedan redan så…

7610’an erbjuder…är det DVI den standarden heter?…nåja, ett jack för yttre skärm iaf.
En ny kabel med barska ferriter i var ände för dubbelt pris mot vad vanlig kabel utan skulle kosta, slogs till på.
Jag märker inte av ngt ökat noise med skärmen i shacket så det vart det nog värt.
Min gamla 19 tummare fick duga.

Hippfaktor som vart kul en kväll enbart. Yttre skärmen må ha viss imponationsfaktor på besäkare möjligen men annars är det inte mkt att ha.
Sitta där med gamnacke o glo på den samtidigt som man rattar på radion är som att backa en bil med husvagn tittandes i extrabackspegel på framskärmen…nä fyfan sån skit…när man hellre slet upp dörren o backa med huvet utanför..
SKULLE va om man fick tag på en 10,5 tums liten skärm man hade kunnat ha ståendes precis breve radion då.
Det kunde vart behändigt ifall man skulle börja köra rtty ev. för att läsa den pyttelilla texten lite bättre kanske.
Rtty, RadioTeleTYpe är lite småfränt mode. Uråldrig datatrafik skulle man kunna säga.
Vi har vart på det lite, kollegan o jag.
Han har ännu inget cert så vi har - vilket g*d förbjude, testkört rtty på 27MHz.
På sin IC-705 lade han in ett antal ’standard fraser’ i några minnen han i efterhand kunde bränna av typ: ’Yes, qsl’ & ’ du går in fint’ etc.
Min IC-7610 har så man kan skriva i realtid på tangentbordet på skärmen vilket är högst obetydligt smidigare.
7610 har dock så man kan koppla in yttre tgb. Då blir det såklart mkt smidigare. Lite på samma sätt vi körde packetradio förr med BayCom modemen. De va kul minns jag. Det var där jag fick min tangentbordsträninig o snabbhet jag har nytta av idag när jag skriver dessa dumheter f.ö.
Hoppas kunna köra mot ngn motstation framöver på rtty. Tyvärr vill sällan mina kollegor på bögd’a skaffa likadana radiogrejer som jag har - det blir liknande men ett snäpp värre grejor som köps in ist ^^
Det är väl om den certlöse kollegan tar över min 7610 när Icom släpper ngt värre jag hoppar på möjligen.

Enda gången yttre skärmen tillför ngt är ifall ja står i köket o steker fläsk o hör ngt anrop inifrån salongen..då räcker det att jag tar ett steg in på tröskeln så jag ser på skärmen vilket band som aktiveras från dörren så jag kan ropa sen, de e la’ de då.

Koppla till yttre mus har jag provat. Det vart en besvikelse. Muspekaren kan in o peta i specket enbart…men inte byta mode,frekvens eller trycka på några knappar. Lika bra så slipper jag ha en yta för en mus ledig på bänken - väck med den.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av SM6MUY »

DH skrev: 06 aug 2023, 16:59 Man kan köra båda mottagarna på samma antenn eller som jag tycker är kul…köra dem på olika antenner men att man låter båda mottagarna monitorera samma frekvens.
Ena antennen kan va en horisontal dipol. Den andra en vertikal gp.
När konditionerna ändras…vågen kanske skiftar från vertikal till horisontal polarisation så märks det ingen skillnad i radion då den ju lyssnar med två olika antenner samtidigt.
Jo det är väl det som är diversitet. Kan mottagaren "processa" de båda kanalerna till en ? Dvs man nyttjar signalen från bägge Rx och summerar dem i fas så man får en högre amplitud ? Så gör man i många andra system, mest digitala kanske. Mobiltelefonin gjorde detta redan på 90-talet. Då hade man två antenner. 5G har upp till 64 antenner och då har man betydligt fler möjligheter. Man kan styra sitt antenndiagram ganska fritt och även lägga ut "nollställen" om det finns störande signaler. Dvs man minimerar störningar från vissa riktiningar. Nåt att jobba på för de Japanska tillverkarna av riggar. Sen kanske man inte vill sätta upp 64 antenner :D . Men några kanske...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av SM6MUY »

DH skrev: 06 aug 2023, 23:28 Enda gången yttre skärmen tillför ngt är ifall ja står i köket o steker fläsk o hör ngt anrop inifrån salongen..då räcker det att jag tar ett steg in på tröskeln så jag ser på skärmen vilket band som aktiveras från dörren så jag kan ropa sen, de e la’ de då.
:lol: :lol: :lol:
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Jag har inte kört de båda mottagarna sååpass ingående, inte att jag kan ge de korrekta svaren du efterfrågar iaf. Det är mest lite snabba tester av allt möjligt för att se hur det fungerar.
Intresset för 7610 tyx vara aningen svalt. Jag förstår det för det är en dyr krake som eg inte tillför så mkt över den alla redan utmärkta 7300’an.
Själv tvekade jag mkt. Att jag ändå slog till berodde på avsaknad av andra, lite finare radios som skulle kunna komma på fråga. Iochmed världsläget lär det inte släppas ngt annat kul på ett bra tag. Ytterligare prishöjning vart att vänta(jag gav 34k) och den mkt intressanta IC-905 jag trånat efter ett halvår skulle inte gå att frekvensöppna ens för rx utanför ham-banden…bahh…så…nä, det får bli en dyr-7610 ändå.

Största skillnaden är som jag ser det, inte rent tekniskt utan ergonomiskt.
7610’an större face gör användandet mer behagligt.
Den är ingen fullsize radio, utan mer…midsize om man så säger.. Det tyckte jag vart störande, jag som gärna såg att den vore så stor som möjligt.
VFO-kranen som på alla färgbilder såg ut att var identisk med 7300’ans skulle då inte ge ngn ny förbättrad körkänsla…bahh.
Mikrofonen likadan.
Högtalaren likadan.
Slutsteget likadant.
Absolut prestanda i princip likadant..

Kort sagt jäkligt svårt att argumentera för bytet 7300-7610.
Spiken i kistan vart nog när jag fick reda på IC-905’ans brister o som gör att den tyvärr går bort för mitt vidkommande.
Med pekfingret hovrande över ’KöpNu-knappen’ och ångest i hela kroppen, kallsvettig panna tryckte jag ändå o brände av en beställning på 7610, ’bära eller brista’.

Det är inte många radios man blir erbjuden att låna säckakärra för att baxa ut jävelstyt ur butiken. Det vart vad som hände när 7610 avhämtades.
’-nänä, jag tar den såhär bara…ohejj..’
Kånkandes på den jättestora lådan kände man sej som en seriefigur, kraftigt lutad bakåt…fick lägga hakan mot locket för att med en hand kunna öppna dörren ut…sparka upp den o skava knogarna mot dörrkarmen på väg ut. Möter då lokala ham’s som också åkt den långa vägen och som blänger storögt på mej 😲
’har HAN skaffat EN SÅN radio ??!’
Jag som ändå for tidigt för att om möjligt kunna hämta radion utan att ngn såg…för lite pinsamt är det…lägga såna pengar på en sån grej, tss tss…särskilt jag som inte kör seriöst utan mest joddlar runt lite planlöst på banden.

Ahja, hemkommen och vid upp packning såg man att yttre stora lådan bara vart extra emballage.
I yttre lådan fanns frigolitklossar den ’riktiga’ lådan vilade på. Mkt seriöst.
Midsize formatet stör jag mej inte det minsta på faktiskt. Jag tycker det är helt perfekt. Den är inte onödigt stor att ha på bänken. Otroligt att jag stört mej på och avstått köp pga det.
VFO kranen är inte alls samma som på 7300, den är mkt större och den har samma liksom ’lagrade’ pekfingerhål man då vfo-vevar med noll friktion.
Både diameter o tjockleken är utökad några mm. Ny förbättrad känsla alltså !!
Slänger in ett par bilder o drygar ut den långa texten med:
IMG_3973.jpeg
IMG_3974.jpeg
På 7300 har man RIT på multifunktion’s ratten vilken även har fasta ’klick’.
7610 kör separat RIT längst ner till höger på fronten och det är en vanlig potentiometer utan klick.
Även om det är bäcksvart så hittar man alltid den asså.
Ergonomiskt bättre med handleden med stöd mot bordet när man kranar den.
Multifunktionsratt som allihop 7300/7610/705 har gör dem väldigt lättkörda. Man lär sej snabbt var den sitter och att det mesta kommer man åt via den. Pwr & mikrofoninställningar mm.

Typ sån multifunktionsratt är det många andra radios av andra märken som har också.
Av erfarenhet har jag lärt mej att såna kranar man är på och petar på hela tiden…de slits ut och går sönder till slut.
Min gamla Yaesu FT-817 slets den ut på. Min 857’as sån kran var ’på gång’ den med. En elev jag höll certifikatkurs för hade en Alinco DX-70 där den kranen va slut den med. Det vart annars en riktigt käck radio, DX-70’n. Kika gärna på och köp en sån om ni får tillfälle. En enkel mobil HF/6m radio utan menyer o 100W. Finns även som 10W’s…kolla innan ev köp samt kolla multikranen…!

Jag gissar att om fem år är det en standardfråga på beggade 7300’or om ’ -multikranen, funkar den?’

Ett argument då som talar till 7610’s fördel…det att iaf RIT sköts med annan kran.

Filter 1, 2 och 3. På 7300 är man inne o pillar på själva pekskärmen för att ändra det där. På 7610 finns separat mekanisk knapp till höger.
På mina radios har jag ändrat mina tre filter så att Filter 1 är ngt tightare och Fil 2 ngt bredare.
Mindre skillnad på dem alltså.
Original är Fil 1 alldeles för brett och används därför aldrig. Med ngt avsmalnat blir den ju användbar now & then.
Fil 2 är original för smalt. Det låter ’klädnypa för näsan’ och förbättras påtagligt när man låter filtret ’knäppa upp översta knappen’.
Fil 3 låter jag vara oförändrad. Sällan eller aldrig jag slår på det.
Igår kväll hade jag en mobilstation med en FT-817 i Norrköping som skavde i bruset i fjärran…där fiskades dennes signal upp till sist efter många försök med Fil 3 vilket vart omöjligt annars.

IC-705, en sån står ju här också och den liknar väl 7300 mest:
IMG_3975.jpeg
Samma display precis. Samma funktioner på nämnd multikran men mindre VFO. ’Lagrat’ fingerhål finns ej.
Ej heller ngt gummidäck men den känns rätt ok ändå.
Med 705 är det nog mest formatet i ’tegelstens utförande’ jag är emot…fast…hur skulle den annars se ut?
Fejset med sin relativt stora panel med gott om plats för mina korvfingrar vill jag ju inte vara utan.
Det är väl mest att den inte har ngt ordentligt…att ställa den på/i.
Tbh’s olika fötter och ställ ger inget förtroende men däremot detta 3d utskrivna kabinett jag kommit över.

Nu vaknar 80m…går dit —->
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Vad jag saknar på 7610 som både 705 och 7300 har, det är Swr scanner’n.
Man kan runt en frekvens på valfritt band där radion sänder, köra swr koll som man får upp grafiskt på en kurva.
Det är käckt både vid nyuppsättning av antenner samt vid kontroll ibland.
Man lär sej efter ett tag hur kurvan skall ’se ut’ i normalfallet.
Plötsligt kan man märka av att antennen känns inte hundra. Man kanske kollar swr som verkar vara ’stort sett normalt’ då man har glömt exakt värde den brukar hålla.
Med den grafiska kurvan blir det där mkt mer överskådligt då radion minns kurvprofilen från förra gången man gjorde en check.
Ifall kurvan ändrar profil eller flyttar på sej kan man t.o.m avgöra vad som har hänt när antennen inte är hundra.
Om kurvan är i stort sett normal sånär som att den är ganska flack med liten skillnad upp och nedåt i frekvens, kan man va rätt säker på att ngt mindre fel föreligger. T.ex en mindre grej eller kvist som ligger emot eller väldigt nära en av trådarna ifall det är en dipolantenn. Då blir den även mer bredbandig än normalt.
Om det samtidigt är så att den lallat iväg en bit i frekvens så lär ena benet ha släppt och fallit till marken.
IMG_4057.jpeg
Man kan även välja steglängd och antal staplar.
Tyvärr saknar 7610’an denna funktion. Det är en klar nackdel jag inte förstår att de inte fått till även på denna ?!
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

I annan tråd vart det tal om spectrum med vattenfall.
Jag roade mej med igår att överallt på nätet kika på andra Icom’s med funktionen i fråga.

IC-7600 har spectrum men inte vattenfall från början men kan uppdateras till att få det sistnämna.
IMG_5516.jpeg
Uppdateringsfrekvensen är skrattretande dålig och vattenfallet upplevs som hur segt som helst. Det som till slut visas är ’old news’ när det väl visas.
På stillbilder ser det lika bra ut som på t.ex IC-7300 men när det väl rör sej är det ju helt kasst.
Samma sak med IC-7700/7800 som annars är ena riktiga slagskepp bägge två som kostat uppåt 60-90 tusen SEK för mindre än 10 årsedan.
Det är först på värstingen IC-7850 för över 100 000kr som vattenfallet kommer upp i klass med IC-7610.

Kanonmaskinerna den här tråden handlar om annars, imponerar mer & mer..
Skriv svar