Kinaradio att hoppa över

DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Kinaradio att hoppa över

Inlägg av DH »

IMG_3621.jpeg
IMG_3598.jpeg
Quansheng UV-K5 ser onekligen ut som ’ngt nytt’ utöver alla Baofeng-liknande skapelser.
50-76MHz nFM och 108-136 AM RX i en liten 2/70 handjagare för 300kr verkar ju inte så dumt.
Än så länger har jag sett dem i 3 olika designers.
Den ovan med vit o det finns en med gulaktig display också jag har displayen i närbild på.
Samma radio, olika design bara.
Sett säljare som vill kalla den ena för ’den nya’ men utan att ngn av dem har till synes ngt mer att komma med än den andre.
I säljtexten på bilden ovan har de lagt till ett extra ’g’ i Quansheng så det felstavat blir ’Quangsheng’ , hihi.
Som vanligt med säljtexter är allt gripet ut luften och är inte skrivet av radioproffs som vi.
Det gäller att se mellan raderna med rynkad panna..
Högtalare påstås skilja vilket det inte gör på mina bägge, jag har en av varje.
Köpte 2st olika för att välja ut en jag trivs med bäst o passa över den andre till en kompis.

Det florerar spännande mods på YouTube. Spectrum, rx från 18MHz, sms-funktion mm.

50-76MHz har jag inte provat mer än att jag på annan radio bredvid prata ’med mej själv’ på 69 MHz så jag hörs i UV-K5.
Det verkar fungera.

När jag sänder 120MHz AM på annan radio blir det såklart överstyrt…men här förekommer mkt trafikflyg i området jag kan lyssna på ist.
Ngt man slås av är hur brusig AM låter. Märker ingen skillnad på fm skrapet o am bruset om jag skall va ärlig.
Eller ja, skillnad är det…men AM bruset låter hårt otrevligt som om det vore FM det med.
En antenn som får flyget gå in med god hörbarhet på annan radio låter svag och brusig på dessa.
Ansluts en riktigt bra yttre antenn blir det överstyrt ist och låter som om man låg snett i frekvens.
För att testa sistnämnda så ändra jag till 2,5kHz step. Gick upp och ner såpass men märkte ingen direkt skillnad. Gick men ännu mer off blev det bara sämre.
De verkar alltså ligga rakt i frekvens trots allt.
Svårt att hitta antenn där styrkan var god utan att modulationen förvrängdes på.
Båda radiosarna beter sej exakt lika. Att två olika radios från olika säljare skulle vara ’trasiga’ på,exakt samma sätt tar jag för osannolikt.
AM är bara medskickat men går inte att använda !!

Viss buggighet märks av. För att kunna ändra frekvens får man stå i freq-mode. Står man i channel-mode, dvs bläddrar bland minnen går det såklart inte.
Ibland kan man, trots att man står i freq-mode, tvingas att gå över till channel-mode och tillbaka till freq-mode igen innan det fungerar.

Man hade hoppats på ’ngt nytt’ som inte andas Baofeng men tyvärr verkar det va samma…
Rösten som babblar i högtalaren när man är inne i menyerna är en ny tant men babblar med samma ord som på Baofenger.
Flera knappar har samma funktion som på Baofenger. De olika valen i menyn är Baofeng-lika.
Bläddrandet i menyn vart dock lite trevligare och lättare att förstå sej på.
Man bläddrar fram det man vill ändra till vänster, t.ex Sql eller Pwr sen klickar man sej till höger i displayen där de olika valbara värdena finns.
I huvudtaget trevlig radio att knappa på men tyvärr känns den inte färdig.
Det är lite som det vart i början med Baofeng UV-3R, det släpptes 3-4 versioner under några år tills det till slut kom en användbar radio.


En besvikelse.

Man får vad man betalar för, jag gav detta inkl. frakt:
IMG_3624.jpeg
Jag svepte för skoj skull antennerna. De ser likadana ut precis. De gav liknande värden också.
Har bilder på analysern som visar precis vad de går för o som jag kan posta vid intresse.
Kortfattat visar swr kurvan att gummipinnarna är användbara på 430-450MHz utan problem men odugliga över 146MHz. Inte ens 148MHz som är tillåtet i amerikat gör att köra med dem , tss tss.

Nä, hoppa över dessa o spar era 300kr till ngt vettigare.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av //JAL »

Jag köpte en Baofeng uv-5r för några år sedan och den har sina begränsningar men för 300kr funkar den bra som amatörradio då den inte är ce märkt.

Enligt ryktet så "skvätter" den på ett flertal ställen, så bra är den inte. Enklast är nog att med egen sdr kolla var den skvätter misstänker jag.

Det går att köra repeater och ljudet är vettigt både ut och in.
Faktum kvarstår att jag kommer inte att köpa någon mer billig apparat.

Det finns säkert fler kinaradio någon här vill säga ett väl valt ord om.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av DH »

Ja, jag har haft dem allihop så jag kan väl fortsätta då.

Baofeng UV-5R finns i flera versioner. Ser likadan ut. Heter likadant o går ej att se skillnad på.
De första som kom…eller ja…-är detta ngt att stöta o blöta egentligen? Alla som läser detta har väl lådorna fulla o kan allt om dessa gamla radios… 👀
Ahja, eftersom du nämner ’UV-5R’ som en dålig radio fortsätter jag väl då..
De första som kom led av massa sjukdomar. De på slutet o som finns att köpa idag är rätt okej. De låter ej längre kassa i modulationen. Ljudet i högtalaren är ej längre kasst.
Kvarstår gör dock att det inte är ngn skillnad på de 9 olika lägena på squelchen.
S metern är ingen signalmätare utan en rx indikator.
Fullt utslag så fort squelchen öppnas även utan antenn.(utom på de allra senaste UV-5R)

Den bästa av dem alla är den som heter UV-5RE. Där är squelchen ok, S metern kan visa andra värden än fullt spett.
Man misstänker att radion eg är tänkt att matcha UV-5RE men där radion har div defekter man märker redan på fabriken, hamnar andra sorterings radios i skal som heter antingen UV-5R, RB, RC eller ’PLUS’ o andra fantasifulla namn.
Det är nog därför alla UV-5’or som inte heter ’RE’ är 50-100kr billigare.

Jag har haft ett tiotal UV-5’or av olika sort.
Den UV-5RE jag har i bilen är såndär radio jag haft med mej överallt. Jag har tappat den ur fickan o ner på den blöta durken i båten, jag har trampat på den…har tappat den från taket… Inga problem.
En gång tappa jag den uppifrån masten också, rakt ner i betongfundamentet men där antennen tog i först o dämpa fallet. Antennen skrot men radion klara sej.

Det bästa med hele radion är nog dess fantastiska batteritid. Utlovade 1800mAh stämmer inte. 1500mAh är det men det räcker mkt länge.
Har du en fullt uppladdad Wouxun handapparat som får ligga en vecka avstängd i handskfacket i bilen och tar fram den, då visar den på halvtomt batteri. Får den ligga en månad är den helt död.
En Baofeng UV-5’a däremot, den kan ligga ett halvår och ändå tända upp och lysa glatt på sina 7 Volt.
De tre färgerna i displayen man kan välja lite själv gillar jag. Som std så lyser den blått vid rx, när den tar emot ngt. Rött vid sändning och rosafärgad några sekunder efter senaste knapptryck.
Har man den hängandes på en trädgren i mörkret så ser man på långt håll ifall den tar emot ngt även om volymen är nerdragen.

Den korta hårda originalantennen till UV-5 är bättre än den ngt längre mjuka. Sistnämnda är nyare och man misstänker den har producerats billigare för att öka på profit.
Den hårda ligger mkt bra till inom amatörbanden och slår valfri längre…vanligen 39cm’s Nagoyaskit i fråga om prestanda. Sällan originalantenner är ngt vidare men den på UV-5 är ruggigt bra.
Skall man utanför amatörbanden får man prova sej fram. Där kan ngt hembygge eller faktiskt en Nagoya-antenn slumpa sej att gå skitbra. Jag hade en Nagoya med blå text(kina kopia på japansk Nagoya, grön text) som faktiskt slog originalantenn på 155MHz…även om den va kass 10MHz längre ner..

Nu efter 5-6 år börjar min UV-5RE bli slapp i ptt’n o glappar ibland. Därför kör jag den med yttre mick i bilen och på ciggplug.

Yttre mick är ett kapitel för sej. Alla förekommande är ren skit - undvik…utom en(1) jag skriver om en annan dag.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av //JAL »

Visst är uv-5r en kul radio.
Antennen funkar mycket bra på amatörbanden vad jag såg också.
Dock gav orginalbatteriet upp så batterikasset med lösa AA funkar. Dock tänkte jag ladda med Natek laddare fast då låter det som en stormvind i de flesta apparater i huset :D
Ja den håller nog ett tag ytterligare om den inte trillar från en mast...
Senast redigerad av 1 //JAL, redigerad totalt 27 gånger.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av sm4uwa »

Mina fina Baofeng (uv-5re) håller jag hårt i, haft dem i 10+ år, dock har de använts mindre de sista åren. Pensionerade original batteri, och ersättningsbatteri funkar utmärkt.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av DH »

Skulle ju tipsa om 🎙️

Alla möjliga, även de som det står ’Baofeng’ på men även en hel hög andra…gissar på 5-6 olika monofoner till kinaradios har jag provat och alla låter skräp. Billigt, ihåligt burkigt på gränsen till ohörbart ljud har de allihop.
Alla utom denna:
IMG_4665.jpeg
En bild till:
IMG_4666.jpeg
Baktill en klämma för t.ex skjortkrage eller bälte.
Liten röd LED framtill som lyser vid tx.
Jag har provat den på alla möjliga Baofenger, Wouxun och Quansheng där den är som en förstärkarmick jämfört med originalet i radion. Allt från lite bättre till mkt bättre läsbarhet.
Test på kollegans CRT 70cm radio gav dock inget extra. Den radion är dock lite dyrare.

Köpte på mej 1st först att prova med. Sen tog jag hem ett 10-pack o de är slutsålda till alla kompisar till deras kinaradios.

Troligen det bästa kina-köp jag gjort 😃
sm4uwa
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:39

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av sm4uwa »

DH skrev: 23 nov 2023, 21:01 Skulle ju tipsa om 🎙️

Alla möjliga, även de som det står ’Baofeng’ på men även en hel hög andra…gissar på 5-6 olika monofoner till kinaradios har jag provat och alla låter skräp. Billigt, ihåligt burkigt på gränsen till ohörbart ljud har de allihop.
Alla utom denna:
IMG_4665.jpeg
En bild till:
IMG_4666.jpeg

Baktill en klämma för t.ex skjortkrage eller bälte.
Liten röd LED framtill som lyser vid tx.
Jag har provat den på alla möjliga Baofenger, Wouxun och Quansheng där den är som en förstärkarmick jämfört med originalet i radion. Allt från lite bättre till mkt bättre läsbarhet.
Test på kollegans CRT 70cm radio gav dock inget extra. Den radion är dock lite dyrare.

Köpte på mej 1st först att prova med. Sen tog jag hem ett 10-pack o de är slutsålda till alla kompisar till deras kinaradios.

Troligen det bästa kina-köp jag gjort 😃
Har du någon länk till den?
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kinaradio att hoppa över

Inlägg av DH »

https://a.aliexpress.com/_mKcMTZO

Om inte det funkar kan detta va till hjälp kanske:
IMG_4698.jpeg
IMG_4697.jpeg
Skriv svar