Radio Caroline

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Radio Caroline

Inlägg av SM6MUY »

Jag har ju lite trådantenner här ute i skogen och nu på sommaren så verkar det vara lite tystare än under vintern. Kanske värmepumpar som är avstängda ? Nåväl Radio Caroline på 648 kHz går in fint under dagtid. 927kHz och 1440 kHz som sänder från Köpenhamn går också in mycket bra bra. 141m Beverage i rikting 202 grader. Normalt i 22 grader men dubbelriktad med relän...

Obs video!

https://photos.app.goo.gl/Zfaf5jExHB2ew45B8
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Radio Caroline

Inlägg av Janne »

Bra tips, det tackar jag för.

Jag är ju bara ren hobbylyssnare så jag har inte så värst sofistikerade antenner, men min dipol för 160 duger för det behov jag har.

Det är något alldeles speciellt att lyssna på broadcast på lång och mellanvåg, knastret, bruset, qsb, låtarna som... ja det är svårt att sätta fingret på, inte alls som vanlig skvalradio, ajja det går inte att förklara men vi som lyssnar vet 8-)
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Radio Caroline

Inlägg av //JAL »

Jag satt för någon dag sedan och lyssnade lite på dessa låga band med rundradio när mörkret föll. Det är en annan värld utanför Gamla Svedala också.

Ja jag ska kolla dessa stationer och se vad det ger.
Tack för tipset!

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Radio Caroline

Inlägg av SM6MUY »

Allt finns ju på "nätet" numer men som sagt knastret och bruset gör det hela mer "levande". Inte konstigt att vinylskivan fortfarande är populär. Det får inte vara för perfekt :D . Skall göra en bandning på 927/1440 också. Som sagt de går in fint. Dock så känns det som låtarna återkommer alltför ofta så kanske för liten variation där. RC på 648 kHz är mer varierande. Dagtid går även 693 kHz BBC Radio 5 och 810 kHz BBC Scotland in bra. Trodde aldrig att man kunde höra MW stationer 100 mil bort dagtid för några år sen men det verkar gå. Tyvärr så lägger man ju ner MW stationer på de flesta ställen. Framför allt i GB och USA. Men så blir det väl när FM/DAB/internet tar över...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Radio Caroline

Inlägg av SM6MUY »

QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar