Mag Loop Antenner

SM7TKD
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2023, 13:24

Mag Loop Antenner

Inlägg av SM7TKD »

Hej,

Jag är ny på detta forum och skulle vilja diskutera och ta del era eventuella erfarenheter av mag loopantenner.
Jag har själv mycket positiva erfarenheter av dessa i mitt fall hembyggda Loopantenner.
Speciellt när man har begränsat med utrymme och vill komma ut på banden.
Denna loop som jag själv använder täcker 10-30 m.
Bilagor
Mag Loop Anrenn.jpg
SM7TKD
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2023, 13:24

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av SM7TKD »

Detta verkar vara ett sömnigt forum med lite energi i tyvärr! :(
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av //JAL »

Hö hö ;) Sömnigt och sömnigt... Det är ju en bedömningsfråga.

Du har ju lyckats riktigt bra med din loop vad jag ser på bilden. Jag gillar den gamla kondensatorn som ställs manuellt! och givetvis fälgen du monterat allt på. Den slår nog de flesta här på forumet på fingrarna.

Jag har bara erfarenheter av stora horisontella loopar i full våglängd. dessa är ju lite besvärliga både att få upp och kunna stämma av, dock när man fått allt att fungera är den ganska stark och tyst.
Screenshot 2023-07-22 at 17-52-39 qtc_1995_6.pdf.png
Screenshot 2023-07-22 at 17-52-39 qtc_1995_6.pdf.png (140.74 KiB) Visad 3052 gånger
Två kompisar byggde loopar för sina lägenheter och det var vakuum kondensatorer som var stegmortostyrda via internet till en remote plats och så vidare då lägenhetern bestod mestadels av armeringsjärn och hade en konstant störnivå i staden...

Ja det är inte lätt med städer och lägenheter.
Det är många som kör loop och är nöjda. Jag tänkte dock att liten loop har låg verkningsgrad då jag har stor träd-gård och kan få upp större antenner.
Ska jag fråga om kompisarna kan ge dig lite erfarenheter ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM7TKD
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2023, 13:24

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av SM7TKD »

Hej,

Tack för svaret.
Det är som du skriver har man gott om plats så är det absolut att föredra större antenner att köra på.
Jag bor själv i en storstad och då blir det dessutom mycket störningar på exempelvis vertikalantenner (och dipolantenner) som försvårar radiokörandet. Denna antenn är på detta viset idealisk då man slipper väldigt mycket av dessa störningar genom antennens konstruktion samt fungerar även utmärkt på låg höjd även vid marknivån att köra dx på. Större mag loopar på banden 40-80 m har jag också testat och effektiviteten på dessa loopar är tyvärr sämre för att köra dx med.
Det gäller även att vara mycket noggrann och ha kunskap vid konstruktionen och byggandet av dessa loopantenner då små "misstag" vid konstruktionen/byggandet gör att effektiviteten lätt kan försämras kraftigt på antennen.

Det är alltid trevligt att dela med sig av sina egna erfarenheter inom området och även höra andras.

SM7TKD
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av //JAL »

Ja verkningsgraden vid sändning är nog inte så stor...
Däremot funkar dom bra vad jag vet att lyssna pǻ och är tystare. Du kan ju lyssna på loopen du har i drift och sedan kasta ut en kabel till närmsta träd/lyktstolpe och sända på ;)

Det är ju lite riktverkan också beroende på vart du laddar signalen. Om den funkar dåligt inomhus kan du sätta den på balkongen/fönster och sedan kopplar du ett snöre i varje ände på tv fjärrkontrollen så har du Fjärrstyrning på loopen till kostnaden av snöret och slipper kabel och springa på taket.

Skämt och sido så bodde en bekant på våning 6 och lade en ögla med snöre och tunn tråd till en lyktstolpe och körde hela världen sade han. Ingen sade något om tråden och den klämde han i fönstret och det funkade i många år.

Har du apparat med ingång för lyssnarantenn/lyssnarloop?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM7TKD
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2023, 13:24

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av SM7TKD »

Den drar ut helt ok denna antenn. Jag har den inomhus cirka 5 m över marken. Jag körde Boston i förra veckan på 40 w och 20 m SSB och fick 5:5 och tog emot honom med en signal 5:7.
Den fungerar även bra på 10 w endast då jag kör många stationer även på denna låga effekt.

Jag tror att denna antenn är underskattad som antenn då många tror den har en dålig verkningsgrad vid sändning men jag upplever det inte alls så. Cykelhjulet jag använder är ett 28 tums hjul då täcker den frekvensen mellan 10-30 m på ett bra sätt. Många kör med 24 tums hjul men då blir verkningsgraden lite sämre på 20 m men fungerar bra på 10 m.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är det viktigt att man är noggrann vid konstruktionen av loopen för att få en så bra och fungerande antenn som möjligt.

SM7TKD
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av //JAL »

Kompisen byggde senare en loop 3m i diameter tror jag det var.
Den ställde han hos en bekant ute i skogen och kör remote. Upphissad i en lada ett antal meter och den lyssnar han på mycket.
Den är visserligen ganska smalbandig men han fixade tror jag en remote justerbar vakumkondensator...
Absolut att det var mycket jobb innan han var nöjd. Som du skriver att om man bara är noggrann funkar det bra.

Fördelen med 28" är att den är bärbar... Den kan du ha på bilen om så behövs. Om du är mobil på en hög punkt.

Har du provat att få in tidssignalen 77.5khz från tysklandet ? Det finns ju ett flertal fyrar att prova på och se om de går in hela dygnet osv.
Det är ju ett litet mått på om den orkar ta in olika band.

Jag har min 160m loop jag tidigare körde med 4m2mm elkabel som matning och den funkade bra. Senare moterade jag en 4:1 balun och det verkade inte vara bra. Nu har jag bara en koax direkt till tråden på loppen och då hör jag det mesta stark men verkar gå trögt utåt.
Det är en plastad galvad wire och den ger ju lite motstånd, höjden är inte mer än ca 10m.
Den loopen är intressant då den på många olika band är nästan bra... En 2:1 baln kan vara värd att prova och se hur det funkar.
Tanken är att någon dag få resonans på tex 160 meter och där den inte resonerar får tunern ta vid. Längden har betydelse som sagt. Den är som mitt öra känner och hör, så är den starkare på 20 och 15 meter då den enligt allt jag kan läsa mig till blir mer "vertikal" i strålningen längre upp i frekvensen.
160 meters loopen är en mystisk antenn. Dock är den fantastisk att lyssna på och lite mer höj gör säkert att den blir bättre.

För att återgå till din 28" loop så har du väl lite riktverkan eller "hur det nu kopplas" blir den vertikal ?
Har du provat 40 eller 80m banden ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM7TKD
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2023, 13:24

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av SM7TKD »

Min loop på 28 tum, denna fasta "spole" går inte att få någon annan frekvens i nuläget än mellan 10-30 m bandet. Min vridkonding är på 2x20-330 pf. Det går inte att stämma av denna antenn på andra band.
Jag hade tidigare en dubbelloop som jag testade för 40-80 m men jag tyckte tyvärr inte att verkningsgraden på banden riktigt nådde upp till mina förväntningar.

Jag hade tidigare även en vacuumkonding på 10-1000 pf och 25 Kv som jag inköpt från Ryssland och tänkt att använda till större loopar. Men då i samma veva råkade jag ut för en allvarlig olycka som gjorde att stora Loopar blev för mycket för mig att hantera därav min lite mindre och lättare loop idag. Jag hade tänkt bygga en större åttakantig mag loop av kraftiga kopparrör men som sagt det projektet fick jag ge upp och sålde denna konding vidare till en annan glad radioamatör.

För att vara en så liten loop som jag nu har så tycker jag att riktverkan är bra på denna antenn.
Ja, riktverkan blir vertikal på denna antennen.

Jag är tyvärr inte så hemma på dessa större loopar men vet att det finns något som heter deltaloop och tysk quad.
Antar att det är deltaloopen som du exprimenterar med?
Det närmaste jag kommer denna antenn är att min mag loop matas med en deltakoppling som ger en justerbar inkoppling. :D
SM7TKD
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jul 2023, 13:24

Re: Mag Loop Antenner

Inlägg av SM7TKD »

Jag ser att det finns ett visst intresse för mag loopar med tanke på mängden inloggningar på denna tråd.
Jag är gärna behjälplig med råd och tips utöver det lilla som jag redan har förmedlat via denna tråd ifall någon skulle vara intresserad av att vilja bygga en mag loop och köra dx på. Jag har även några större vridkondingar som jag ev. även skulle kunna avyttra för ändamålet då dessa är ganska svåra att få tag i. Hör gärna av er om intresse finns.
Skriv svar