Stor/Lång LOG

sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Stor/Lång LOG

Inlägg av sa3atf »

Ingen har väl kunnat missa allt "hype" kring Loop On Ground" antenner som så många anväder sig utav numera för lyssning på HF för att få bättre SNR.
Har själv labbat med dessa och även "DOG" Dipole On Ground" , men inte varit nöjd med resultatet.
Har provat diverse mellan 10-80m längd ungefär och allt mellan direkt på marken till upp till cirka en halvmeter över mark.

Funderingen jag har nu är: hur skulle en sådan på tex 200-300m eller ännu mera bli?
Vad jag har hört hittlills är att det är egentligen bara gainen på antennen man ändrar med längden på den.
Som sagt jag har bara testat med upp till ca 80m längd ungefär utan några större överaskningar egentlingen.

Är det någon som testat en riktigt lång LOG (100-400m eller mer) direkt på eller strax ovan mark och har något att berätta om det tro?

Labbat även med aktiva loopar och höjd på dom.

Det hela grundar sig på att jag är granne med en 230kV kraftleding som ställer till det en "aning" för mig som radioamatör som ni kan förstå.

Tester och erfarenhet osv av aktiva loopar är alltså också ytterst välkommet också då dessa har enligt mig gjort mest nytta.
Nu har jag ifs inte haft någon "dyr öres" att jämfört med, utan mest billiga och hemma gjorda.

Berätta vad och hur ni gjort för att komma fram till hur ni har det i dag, och dela av er mer era erfarenheter så vi blir bättre och starkare allesammens :)

Väl mött :)
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Stor/Lång LOG

Inlägg av DH »

’ Funderingen jag har nu är: hur skulle en sådan på tex 200-300m eller ännu mera bli?’

Du menar längd på tråd eller?
Hur den blir beror givetvis på vilket band du avser…det framgår inte riktigt.

Mej hype’ar de inget vidare då marken och buskage inverkar dåligt på skapelsen. Var gång ngn dipol är nedblåst märker man såntdär tydligt på hur mkt sämre allting då blir. Ngt seriöst prov med markliggande antenner har jag inte gjort.

Laborationer är emellertid intressanta men tills vidare nöjer jag mej med att läsa om andras försök.

Här skall jag försöka få till en ’flera hundra meter’ lång tråd från masttopp över åkern här bakom till vintern o knyta i ett träd på andra sidan. Den kommer då inte ligga på marken och blir ngt helt annat i antennväg än det du menar här nu. Den laborationen rör random HF band för att se ifall den slår ngn annan antenn vid ngt tillfälle på ngt band. Med och utan anpassningar.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Stor/Lång LOG

Inlägg av //JAL »

En lång tråd att lyssna på är intressant.

Själv har jag inte provat ännu och det kommer säkert någon dag.
Det är lit olika bud om hur man ska göra. DH har nog rätt att träd och buskar dämpar signalen så om man har öppet fält är det en fördel.
Youtube har ju massor av sådant att visa samt många på nätet som skriver, och vissa säger att man ska ha motstånd i bortre änden och vissa inte.
Hittar man en tunn och billig tråd eller en gammal telekabel med flera trådar i blir det många meter så är det ju bara att prova sig fram.
Jag håller med DH att det är lyssnarens öra som är viktigast. DX Comander på youtube experimenterade med detta och Fick så att säga inte s-meter nålen att lyfta sig men däremot hörde han stationen tydligt då mycket bakgrundsbrus var borta.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Stor/Lång LOG

Inlägg av SM6MUY »

Är tveksam till allt som ligger nära marken. DOG, BOG o allt vad det heter. Kan funka på låga frkvenser kanske. Men har ingen direkt erfarenhet...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar