Grimeton

//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Grimeton

Inlägg av //JAL »

Jag besökte Radio Stationen SAQ Grimeton på Alexandersondagen 2/7 2023.
FRO bjöd in till en visning och uppstart av den nu världsarvs skyddade radiostationen med rundvandring vid antennen och en teknisk visning.
Det var en mäktig upplevelse när det rullade igång och alla dessa för den tiden tekniska/mekaniska apparater återigen sände ett meddelande ut i världen för att visa sin existens.
Det är ett väl samordnat gäng frivilliga medlemmar med stor kunskap om maskinen som via telegrafi sände med ca 50kw.
Man fick ett par Scandcom lurar där någon pratade på Svenska eller Engelska med god kvalitet på ljudet. Det var lite problem med ljudet en stund och det ordnade sig.
För de som har möjlighet så rekommenderar jag att man ska försöka vara med på en visning och känna atmosfären i huset när det rullar igång.
Utöver stora hallen finns gamla garaget med visning av historien runt hela bygget efter första världskriget och hur mycket nytta stationen gjorde under andra världskriget.

https://www.youtube.com/watch?v=fCdIiQundqg

Absolut så bar jag tröjan "Radioforum.se" jag fick, och jag skymtar förbi några gånger i denna live yotube.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Grimeton

Inlägg av //JAL »

Hittade lite mer att läsa om antennen på Grimeton radiostation.
Kanske får man lite mer kunskap om hur den fungerar ;)
FULLTEXT02.pdf
(7.74 MiB) Nerladdad 37 gånger
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar