Var är alla radio nördar?

Tävling, Upplysningar, Guider etc.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

På 11m vart det helt dött. Man hörde ngn i Kirkenäs eller hur det stavas i Norge som körde svenska ej hörbara stationer i fjärran, annars inget mer.
Såklart gjorde jag ett halvdussin anrop själv också.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av //JAL »

Ja förutom att alla har så mycket annat att göra i livet så blir det som någon sade, ett "sömnigt" forum. Sömnigt är ju lite kul och träffande ordval tycker jag ;)

Kanske vi ska starta en "Forum/Fora-ring" start 21,00 alla kvällar, förslagsvis på 80m. Kanske på 160m, även om det är svårt att få upp stor antenn för många... Det blir ju lite sport att få kontakt med liten antenn.

Den som behöver höra lite radioknaster på kvällen efter dagens vedermödor för att få en lugn stund och vägrar spela bingolotto så kan man med gott samvete för en kort stund bli "Svagsignaljägare".

Har man tur är det många på frekvensen och det blir prat. Om inte så frågar man nästa kväll om någon är där.
Det kan vara likadant på tex 27mhz eller 69mhz så alla med radio kan vara med.

Kanske Sverige-ringen är ett bättre namn ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

Ja, ropa allmänt anrop på 80m nu kl 21 då.
Jag hugger om jag hör dej på 3762.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av Janne »

//JAL skrev: 31 jul 2023, 20:49
Kanske vi ska starta en "Forum/Fora-ring" start 21,00 alla kvällar, förslagsvis på 80m.
JAL

Vi hade en sådan aktivitet i föregående forum, vi hade en frekvens på 80 där många framförallt nyexaminerade höll till, men det är en 8-10 år sedan (SHIET vad tiden går) ungefär.

"Någon Qrv på 80?" hette forumets populläraste tråd också.

Efter det har väl PTS-brev, explosivartad grupp-tillväxt på FB och annat bidragit till att det runnit ut.

Det var annan fart i forumen då också, men allt tog en stor vändning efter det sk PTS-brevet som innebar att myndigheten visade att det inte är tillåtet/acceptabelt med kiloWatt-steg och amatörrigar på 27MHz osv.

Efter det lägger man inte ens upp bilder på sin lilla Kraco med nätagg, varför förstår inte jag riktigt men det är väl så det är.
Ett litet sidospår men flera har frågat kring detta och avsaknaden av bilder på folks radioshack´s är markant.



Men visst, bestämmer man att flera som hänger här ställer upp och kör en viss tid en eller två veckodagar (Fre & Lördagar är de då de flesta tar sig tid) i veckan så kan det ju gå att få igång något som kanske funkar över en tid iaf, det tror jag nog.

Men som DH har antytt på flera ställen, då vill vi höra dig också Jal, eller slirar du bara på tandköttet? :roll:


:lol:
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

Jag tror Jal har lite mikrofonskräck.
Själv hade jag sjungit upp ordentligt och högg några stationer på nämnda frekvens & klockslag.
Sm6 och sm0 kördes. Strax efter kom ngn från sm3 in på frekvensen.
Ytterligare ngn svenne hördes när jag satt koncentrerad på annat i lödröken så jag upplever ingen torka - inte där iaf.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av //JAL »

Jag hör röster i telefonen också...
Var inte i "Radiobodegan" den tiden.
Jag är nog ute lite i kväll också men hinner jag hem ska jag försöka hojta.

Det är lite kul att få kommentarerna med att försök gjorts tidigare om än lyckade eller inte.
Tanken var att få igång prat så alla som kan, bör göra ett försök på frekvensen 37.62 DH rekommenderar kl21.00 alla dagar i veckan.

Kommer jag hem senare så ropar jag ändå på dig DH ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

Ger du igen nu med att felaktigt skriva frekvensen som ’37.62’ grr… jag som har svårt för sånt…samt även när MHz skrivs som Mhz..

Ja jag ropar på 3762 dagligen i princip…inte under arbetsveckor men under ledig tid helger o så…samt nu på semestern. Ngn svarar på hälften av mina anrop ungefär.

Det är ett otyg med blott en bodega att sitta och trycka i. Såna är vanligen inrymda i ett skåp i köket…vilket oftast är stängt för att kärringen inte orkar höra på bruset…eller också som en kompis som får trycka i en garderob på andra våning. Även där är det avstängt det mesta av tiden.
Under trappan nere i källaren är vanligt också…men vem sitter där o trycker hela dagarna? Samma med förrådet ute i garaget längst in…
Sm6’an jag körde igår har det så. Han hade ’fått lov av kärringen att få sitta där ute hela kvällen, så det så’
Mm, det gällde tills dottern kom o fråga efter ngt…

Konstigt nog är det flera som drömmer om en egen bod i trädgården man kan sitta med sina grejor. En utrangerad fraktcontainer, husvagn eller ngt friggebod-aktigt.
Då blir det ju ännu sämre aktivitet än ovan listade shack-platser.
Sån koja ute har jag också men merparten sitter jag i stora shacket i vardagsrummet - eller i dess omgivning.
Radiosarna hörs ju oavsett man e på toa eller kollar på bildradion på andra våning eller vad som..
-Kärring? …-neje, de har jag ingen ^^
Dr.Lunda
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 aug 2023, 23:14

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av Dr.Lunda »

Jaa en har ju hittat tillbaka till forumvärlden sen det gamla forumet försvann.
Körde faktiskt mitt första 27mhz qso på flera år förra helgen. Magnetfot på biltaket med ett gammalt allgonspröt med toppspole och en kraco 4024 på passagerarsätet så blev det kontakt.
Sen har jag labbat väldigt mycket de senaste åren med diverse gamla ericssonprylar från c600 och frammåt.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av Janne »

Dr.Lunda skrev: 11 aug 2023, 23:37
Körde faktiskt mitt första 27mhz qso på flera år förra helgen.....
Gött mos!
Vart hittade du motstationen då? Runt Hemmaqth:t eller?

Det är väldigt få jag hör på bandet lokalt numer, både över Repeatern på kan 20 och 24an SSB, så det vore ju roligt om vi blev fler.

Välkommen hit btw.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Dr.Lunda
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 aug 2023, 23:14

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av Dr.Lunda »

Janne skrev: 12 aug 2023, 10:49
Dr.Lunda skrev: 11 aug 2023, 23:37
Körde faktiskt mitt första 27mhz qso på flera år förra helgen.....
Gött mos!
Vart hittade du motstationen då? Runt Hemmaqth:t eller?

Det är väldigt få jag hör på bandet lokalt numer, både över Repeatern på kan 20 och 24an SSB, så det vore ju roligt om vi blev fler.

Välkommen hit btw.
Motstationen var hemma från norge.

Och tackar tackar
Skriv svar