Var är alla radio nördar?

Tävling, Upplysningar, Guider etc.
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Var är alla radio nördar?

Inlägg av SA7ZWX »

Vart har alla radio nördar :? tagit vägen?

Vi måste hjälpas åt så det blir liv på forumet. Ja vet det är sommar men logga in och skriv lite om era tankar kring våran trevliga hobby!. Själv så är jag helt slut vet inte vart jag ska ta vägen det har varit extremt varmt i JO87eg i Oskarshamn i går kväll kl 18:00 hade jag 31.2 grader i skuggan dom senaste dagarna 29 grader varmt och antenn kablarna är ur kopplade på grund av att det har åskat till och ifrån.

Men hoppas att det tar fart här efter semestern och vill passa på och önska min radio vänner en trevlig semester och vila så hoppas jag att det blir mer fart här!
Med vänlig hälsning, Lasse Jakobsson
Lasse
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av sa3atf »

Bra initiaitiv Lasse!
Lider lite utav samma syndrom här, plus att jag har ett tufft jobb och gör nu ofta 10-13 timmar per dag och då är man inte allt för tal eller skrivför när man kommer hem tyvärr.
Men som sagt bra initiativ.

Hade en fundering härom kvällen jag tänkte ta upp här, men komma i håg det nu verkar svårt dessvärre....

Ja ja, nu finns en tråd startad och bara ösa på med de fösta brydderierna som dyker up helt enkelt :)
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

Samma här också. Snart semester…några veckor till. Sen blir det till att hänga knäveck i masten o säkert att lite nya hyss finns att skriva om efter det.
Stora skrytradion har jag nu haft på bänken ett halvår - dax att skriva några rader om den o jämföra mot den gamle…men jag behöver varva ner några dgr ..men sen kommer det sommarläsning för den som orkar mina långa texter..
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av //JAL »

Samma här.
Jag jobbar en vecka ytterligare och sedan semester.

Kanske vi ska boka en kväll på någon frekvens förslagsvis 80m och se om vi får kontakt...

Jag satt denna morgon och försökte få kontakt i Wisconsin men det var fullt krig om denne Amerikan som vill gå och sova ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av Janne »

Jag skall försöka köra mer radio under kommande ledighet även om det är mycket annat att göra också, ta mc-kort, hämta slutsteg (köpa tillbaks) i Trollhättan, ta semestertur till Skåne, köra upp till Trondeim i ett ärende, tävla på strippen den 15e mm mm.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

Orka !

Du har ju värre damp än jag. ’MC-kort’..jaha…55-års kris kan tänka’
Nåja , här drabbas vi också av den där krisen…ngn i hushållet har fått för sej att han skall ha 6m lång amerikanare igen. 25 årsedan senast. Får la se va de blir av det. Inre väggen i garaget får isf moddas lite så pråmen får plats med stängda garageportar.
Först får isf kebabracern säljas, ngn som är spekulant möjligen?
Det är en BMW 325 Coupé med raksexa o invalidlåda från 2007.

Helt radiobefriat inlägg 👀 Kommer inte på ngt att krysta fram i skrivande stund. Allt är ju redan sagt ändå…säger jag…för att provokativt kunna locka fram ngn ☕️
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av Janne »

:D
Jag har alltid gillat motorcyklar och kört lite olovandes, men nuså har kvinnan jag börjat dejta lovat att betala kortet om jag tar det.

Hon vill åka på turer genom Norge, England osv, så jag sade att visst jag kan ta kortet, om du betalar det, och det var inga problem.

Det är skoj tycker jag med sporadiska E:n, på övre delen av kortvågen & radiotjöt på de lägre banden på kvällarna men samtidigt är det ju så mycket man vill hinna med under sommaren (så fick ja in lite radiorelaterat å).
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av //JAL »

Allt som bilar och radio är giltigt skäl för att slippa bingolotto.... 😎
Jal.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av SA7ZWX »

:D Det är ju fullt förståeligt att man har massa andra saker som också på kallar både tid och måsten helt okej!,men hoppas att när hösten kommer att vi alla har något roligt att dela med sig av, och att vi kommer igång med att skriva om radio mm. Har själv varit dålig en längre tid men är på gång att repa mig. Extremt roligt var att se att ni alla loggar in och kollar av läget.

Jag ska ta och ladda upp massa info om både radio schema och massa annat radio relaterat som ligger på mina NAS-diskar. Så snart jag känner mig bättre.

Och så tänkte jag kontakt POP om han vill hjälpa mig med min älskade Yaesu FT-301D har nu köpt dessa service distanser även köpt hem ett kit med elektrolyter så det finns ifall det är något sådant ålder relaterat problem.

Okej mina radio nördar vänner önskar er alla en trevlig semester och vila upp er!.

Så kör vi igång när radio suget sätter in okej!.

( själv ska jag montera in en Yaesu FT-891 i bilen med delningskit och autotuner och annten nästa vecka så man blir QRV på kortvågen i bilen!.

73 till er alla och hoppas vi får bra snurr på forumet när ni har tid!. Och var rädda om er!…..
Mvh Lasse Jakobsson
Lasse
DH
Inlägg: 390
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Var är alla radio nördar?

Inlägg av DH »

..men på radion är det iaf aktivitet.
Checkat in precis på Huddingeringen på 3762kHz. Kanske några av er gjort också. Fick +20 o gav samma tebax.

Ikväll är det dessutom Aktivitetskväll på 27MHz. Skall bli kul o ge mej ut där o gapa sen med…men de blir när 80m dör ut…gissar efter kl 22.
27,235 usb blir det då iaf.
Skriv svar