Laboration med Discone

DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Laboration med Discone

Inlägg av DH »

Loppisfynd jag leker med idag.
Variant med 8+8+1 pinnar.
8st diagonala, 8st horisontala och en vertikal.
Sistnämnde är en kortad kvartsvågsradiator för 50MHz.
Gängar man loss sistnämnde så börjar antennen komma vid 100MHz och högre band.
6m’s, dvs 50MHz kör jag aldrig. Knappt lönt att lyssna där med enkel pinne heller.

Jag gänga loss det sprötet och satte dit en 90cm’s mobilpiska för 27MHz ist.
Då försvann såklart 50MHz och 27-28MHz kom istället. Tyckte inte jag fick ngn bra swr dipp :?
Gänga då loss en av de diagonala pinnarna o satte dit typ liknande 27MHz piska där också.
Det gjorde gott. Mkt mer liv i både högtalare och i spectrumet.
Enbart maströret som motvikt funkade det också rent swr mässigt men riktigt spröt snett nedåt gjorde gott.
Såpass förkortad som blott 90cm gör såklart skapelsen smalbandig @ tx men på rx funkar nu Disconen som att den tar emot lite från ca 14MHz och högre band.

Sån antenn skulle funka till den utan antennläge i ngn lght men med balkong. Får en Discone som min plats så kan man sända på t.ex 27MHz eller 50MHz samt 2/70 då.

Roa mej med att byta ut radiatorn i toppen mot en bilpiska på 185cm till 80m’s.
IMG_3238.jpeg
En bild till på fästet:
IMG_3240.jpeg
Här gör såklart de diagonala pinnarna ingen som helst nytta.
Det är det som maströret kopplar till marken samt främst koaxen som sådan som agerar motvikt.
Trots det blir analyzern nöjd:
IMG_3243.jpeg
Som sagt, koaxen som sådan lär stråla mkt mer än själva toppsprötet gör där ute så man riskerar bli självlysande vid tx ^^

Mest laboration för skoj skull för o se om det fungerade…o det gjorde det.
Jag skicka ut en mobil station på bögda’ medelst gammel volvo o många antenner så vi fick provat speleverket.
Jo, lite strålar faktiskt ut ändå…jag är hörbar med 50W på 80m med Discone antennen till en mobilstation 2 mil bort iaf.

Jag låter den vara såhär ett par dgr o slänger dit 27 piskan i topp sen.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Laboration med Discone

Inlägg av sa3atf »

Kul att se fler har labbat med discone antenner.
Har gjort lite liknande tester med en av mina, och dom är inte alls dumma med tanke på vilket frekvensomfång dom täcker.
Lekt med otaliga längder på mittsprötet med diverse hemmagjorda spolar osv.
Ofta har jag haft den kopplad till RX uttaget på diverse kortvågsriggar, och nu och då har den visat sig fungera bra att lyssna på även på lite lägre band även om inte S-metern visat något så har SNR kunnat förbättrats.

Har varit sugen i många år att bygga en för kortvåg (7-30MHz iaf), men inte haft möjlighet/plats.
När jag väl får upp min andra mast här (har inte ens min första uppe ännu :cry: ), så kan det finna läge att testa en sådan.
Finns massa läsning på nätet om en historia i USA som är tillgänglig för allmänheten att koppla in sig på och köra, och den verkar fungera bra.

Roligt med experiement, och särskilt när inte allt är så teoretiska utan mer på ett höftande och se hur det blir :)

Keep up the good job och kom i håg att posta bilder och resultat ;)
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Laboration med Discone

Inlägg av DH »

Det underlättar att ha mkt gott om antennskrot tillgängligt.
Laborationer kan ofta ta stopp för att man stöter på hinder…det kan va att man inte har ngn koax dragen dit det behövs…eller att de olika delarna man vill prova inte passar etc.
Här finns sedan flera år dragna koaxar lite varstans man kan använda.
Maströr i alla dimensioner, runda, fyrkantiga osv finnes också.
Finmekanik i form av adapters skrotade antenner får donera är guld värt.
Det är ju inte alltid 3/8 eller M6 gängor förekommer…utan även M8 & M10 samt fler tumgängor kan man också stöta på.
Knäckta skrotade antennfötter till bilantenner typ DV, såna där sprötet drages med vingmutter är bra att spara på också. När man rensat foten på all plast o står där med metallklumpen i näven som öglan består av kan ju den tjäna som hållare för just såna mobilantenner att bygga vidare på.

Några dyk i containern hos Limmared’s radio&data har det inte blivit sista åren. Där kunde man finna antenner som gått i retur p.g.a kass swr eller så…nya grejor man kunde obducera…såga isär och lära sej hur vissa köpeantenner är uppbyggda osv o sedan spara skrotet som blev över. Jag får dit och dyka igen.. 👀

Disconen har eg ingen plats här hemma. Inte för lägre band då jag dras med för mkt noise ifall det inte sitter i masten.
Utöver nämnda 80 & 11m’s varianter på Disconen har jag även testat fler band med andra antenndelar till typ 40 och 20m men jag tyckte inte det gav ngt att presentera så jag lämna det dithän.

Ev skall den få ersätta min 2/70 TSB 3303’a blindkäpp jag har i nock. Det är också ett loppisfynd á 100kr som i sin tur ersatte den ngt längre men kassa Diamond X-50 jag hade förut.
TSB’n är ruggit bra för sin ringa storlek. Den innehåller ej heller några filter vilket gör den användbar även utanför amatörband. De som med Diamond antenner försökt sända på t.ex 155MHz vet va jag menar..

TSB’n har suttit uppe nu på samma plats i 10 år och ev testar jag Disconen på samma ställe ngt år för utvärdering.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Laboration med Discone

Inlägg av DH »

sa3atf skrev: 23 jun 2023, 22:17 När jag väl får upp min andra mast här (har inte ens min första uppe ännu :cry: ), så kan det finna läge att testa en sådan. ..

Roligt med experiement, och särskilt när inte allt är så teoretiska utan mer på ett höftande och se hur det blir :)

Keep up the good job och kom i håg att posta bilder och resultat ;)
Hur går det? Förmodligen vet jag svaret men ändå…med masten?
Först skall man ha ett lämpligt qth. Det är dock få förunnat att skaffa sej så de flesta får nöja sej med EGET qth alls vilket inte är illa det.

Här har jag en björk som står lite ivägen o påverkar mina antenner negativt. Den tar lite ’strypgrepp’ på min fandipol och det skall bli skönt när den björken är nere.

På ungefär samma plats riggar jag nog de återstående överblivna mastsektionerna till en mindre men annars likadan mast jag redan har.
Varför? Tja, främst för att det är ett fantastiskt kul bygge. Kul att bygga saker som står sej utan att bli omoderna över tid.
Den kan väl sedan tänkas kunna användas till laboration enbart.
Idag när ngt skall labbas med så klättrar jag vanligen upp i den ’stora’ masten på 13-14m lite beroende på hur man räknar…o hänger ngn slags antenn där o lånar koax från någon av de andra antennerna som sitter där.
Sist vart det en vertikal för 69MHz jag tyckt har gått kasst ändå…låna koaxen o kroka på en annan skapelse och upptäckte då att den koaxen vart helt kass :cry:
Jaha…koaxen…då är kanske inte 69’an jag tänkt såga ner och låta falla så illa ändå?
Nåja, en 2m Yagi fick donera sin koax ist.
Inte så dumt att kunna göra så. Låna befintliga koaxar som redan finns på 12-13m höjd en bit ifrån kåken.
Däremot så hänger det ju andra antenner i masten redan. Där finns utliggare och staglinor att hålla sej ifrån.
En separat mast där det knappt sitter andra antenner i till vardags skulle nog vart en bättre plattform.
Den blir dock inte lika hög..den blir kanske 6m eller så…lite beroende på hur många sektioner jag väljer att masta upp med. Sen kan man ju enkelt lägga till ngt teleskopiskt maströr ovanpå det.

Såå, sa3atf..-hur går det med din(a) master?
Jag har flera nära bekanta med master men där alla utom en har dem liggandes ’i det höga gräset’ vilket är helt ok en 2-3 år… Den tiden behöver man för att projektera. Bestämma sej exakt var den skall stå. Bestämma sej för att gräva och gjuta som jag fick göra eller om man har lyxen att kunna borra i berg. Sen inte minst samla på sej mtrl. Skall man gjuta behöver man en hög sand, man behöver sprängsten helst för fylle. Runda stenar man plockar från åkern eller skogen blir inte bra alls. Det skall vara vassa, kantiga som betongen kan hugga bra i sen.
Sand funkar inte med sjösand heller…vilket kollegan fick lära sej i unga år…samma sak där…sjösanden är inte ’vass’ nog.
Sen är en hög metallskrot bra o ha. Galvade eller rostfria plattjärn/vinkeljärn/rör samt grova skruv o mutter. Galvad stålwire och smågodis till det, shackel o karbinhakar.
När det gäller karbinhakarna har jag lärt mej att det bara är rostfritt som duger. De galvade kommer att rosta upp. Först rostar fjädern av o sen kärvar den ihop…och det redan på ett par år ute. Den må se blank o fin ut i affären o kostar en tredjedel jämfört med den rostfria men har begränsad livslängd. Den rostfria har du för evigt eller tills den slarvas bort.

Jag har det bra förspänt med ett jobb inom tillverkningsindustrin där det blir en del surplus över.
En kund beställer kanske 500st enheter som skall produceras över 2 års tid.
Det tas hem satser med gångjärn, beslag, handtag, slang etc som skall räcka till dessa 500.
Efter 1,5år så ändrar kunden beställningen till antingen fler eller färre enheter. Kanske till blott 450 st ist för 500st.
De 50 satserna gångjärn, beslag osv som blir över sparas o lagras ett par år ifall det kommer ny beställning på reservdelar kanske…sen åker allt i containern.
Här har jag plockat avgasklämmor i alla storlekar…guld värt i antennsammanhang. Ngt hundratal kilo med käcka förzinkade rörbitar och böjar, plåtbeslag med förborrade hål för både skruv och för antennfötter - klar att sättas upp ^^
Man har fått riktiga hök-ögon efter överblivet användbart mtrl till speciellt master.
Inne i huset och i garaget kommer fan i mej inte en enda videobandspelare till in för framtida skrotning….-jag har så det räcker med elektronik livet ut…men ute kan jag lagra några ton galvat skrot till, inga problem.

Ni som redan har resta master får gärna posta lite bilder…stort som smått på hur de står på marken. Nedgrävda, gjutna eller kanske skruvade i berget?
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Laboration med Discone

Inlägg av sa3atf »

DH skrev: 17 mar 2024, 06:45
sa3atf skrev: 23 jun 2023, 22:17 När jag väl får upp min andra mast här (har inte ens min första uppe ännu :cry: ), så kan det finna läge att testa en sådan. ..

Roligt med experiement, och särskilt när inte allt är så teoretiska utan mer på ett höftande och se hur det blir :)

Keep up the good job och kom i håg att posta bilder och resultat ;)
Hur går det? Förmodligen vet jag svaret men ändå…med masten?
Självklart kan jag berätta hur det går som.
Först får du gärna utveckla hur du menade med detta?
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Laboration med Discone

Inlägg av DH »

sa3atf skrev: 18 mar 2024, 19:27
Självklart kan jag berätta hur det går som.
Först får du gärna utveckla hur du menade med detta?
Visst. Det vart detta jag tänkte på:
sa3atf skrev: 23 jun 2023, 22:17
Har varit sugen i många år att bygga en för kortvåg (7-30MHz iaf), men inte haft möjlighet/plats.
När jag väl får upp min andra mast här (har inte ens min första uppe ännu :cry: ), så kan det finna läge att testa en sådan.
Hur det gick med masten. Är den uppe? Bilder osv.

Disconeantenn modell stor finns i mitt tankesätt också fast då nöja mej med ett enda horisontalt element och ett enda diagonalt dito o sen köra den i analyzer o se vad vi får?
I toppen av masten riggas ett 3m långt element horisontalt ut. Elementet har en sönderblåst IMax 2000 donerat.
Det diagonala elementet får utgöras av en tråd bara.

Finns hur mkt som helst att labba med när man har egen mast att klättra i. Skulle börjat redan för många årsedan bara…får väl se om livet räcker till allt man vill prova?
Masten är en Cue Dee K-600 jag reste 2020. Nedtill skall det vara ett ’man hole’, dvs en större öppning så man kommer in i den.
Någon sådan sektion fick jag inte med när sektionerna inhandlades. Gluggarna mellan spjälorna är för små som de är.
Jag gjorde mej då ett eget man-hole genom att kapa ett par stag o bända dessa ngt åt sidan o svetsa fast igen. Lite kallgalv på det o de ser ’original’ ut.
Det vart inga problem då…2020 och 2021/2022/2023 men nu till säsong 2024 är det som om hålet har krympt?? Det går fint o få in huvet, bröstkorgen med men sen…e de som att det går väldigt trögt 👀
Man får dra sej in och ’plupp’ är man inne.
Klättrandet går ännu sålänge fint men man får inte bli större bara..
Skriv svar