Sista chansen för 2M

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Sista chansen för 2M

Inlägg av sm6pop »

Dåligt med trafik på 2m här så nu ger jag bandet den sista chansen.
Hämtade en redig kratta i form av en 2x15 element kryssyagi härom dagen.
Nästan 7 meter bom så det blir förstås ett projekt att få upp den på min rotor ovan kortvågsbeamen men kommer den bara på plats så håller mast och rotor utan problem.
Tanken är i första hand CW och digitalt och upp till 200W på låga delen men även en och annan lite långväga repeater kommer nog också fram.
Blir det inte bättre med QSO:n i loggen med den här så är mina 2m prylar till salu inklusive antennen :)
20230608_191157.jpg
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av //JAL »

Hmm.
En kompis nere i grytan av Jönköping lyckades få upp en antenn på lägenhetshuset tak ca 30m upp. En 2m 5/8 från Limmared.
Han kör whisper och det var på FT8 han fick en snabb kontakt från Italien och lyckades skicka något tillbaks sade han.

Sporadiskt e-skikt är mest troligt eller kanske en tunnel var kommentaren men jag tror mest på studs från ovan, kanske "rymdisarna" som hjälpte till :lol:

Själv har jag erfarenhet med åkeriradion på en kanal för en lastbilcentral i skåne där Tyska "Einsatsgruppe" pratade... och jag valde att inte säga något då det nog är polisen där nere.
Då jag själv på nittiotalet var i Tysklandet och jobbade utanför Berlin så fick min gamla NMT450 Hotline kontakt med Swedala och till råga på allt ringde någon och tyckte det var bra att jag var hemma. Problemet var att förklara att jag var utanför Berlin och radiovågorna tydligen sprätte iväg över stora havet. Nåväl den som ringde hade inte mer än att tro på mina ord och samtalet varade i fem minuter ungefär på autoban.

Dessutom sade en bekant i Lidköping "Värnern" att en handapparat whisper 100mw 2m med mobilpinne på vattentornet i staden var hörbar i USA någonstans... Vissa säger teoretiskt omöjligt men för mig är det ok då allt kan hända på tvåmeters bandet.

2meters bandet är ju lite roligt på det viset att det kan "sprätta" iväg om man har tur.
Själv fick jag tag på en 2 stackad 145mhz dipol "VHF Teknik" förra helgen. Lite som Arial oy.
IMG_20230610_175612.jpg
Den ska sättas upp så högt det går och sedan får vi se vad som händer.
Jag har en gammal telefonstolpe i träd-gården fast den är lite mjuk i foten men kan kapas och planteras igen så det blir några meter upp. Dock tänker jag på Janne och DH som klättrade i träden med barr och bark i munnen i jakten på någon db...
Ja jag har en stor gran i ena änden av träd-gården där toppen gick av med tung snö i vintras som ligger bra till för 2m antennen.

Ja SM6POP. Får du inte kontakter med alla dessa spröt kors och tvärs så kanske du inte ska sälja grejorna det första du gör. För mig är kontakter på udda sätt mer spännande.

Nu har jag inte jobbat med 2m bandet tidigare då ammatörlicencen är ca två veckor gammal ;) Dock måste det finnas någon här på forumet som har goda erfarenheter på 2m bandet, skriv och berätta om egna erfarenheter!
Jag lyssnar med nyfikna öron!

JAL
Senast redigerad av 1 //JAL, redigerad totalt 11 gånger.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 09 jun 2023, 14:10 Dåligt med trafik på 2m här så nu ger jag bandet den sista chansen.
Hämtade en redig kratta i form av en 2x15 element kryssyagi härom dagen.
Nästan 7 meter bom så det blir förstås ett projekt att få upp den på min rotor ovan kortvågsbeamen men kommer den bara på plats så håller mast och rotor utan problem.
Tanken är i första hand CW och digitalt och upp till 200W på låga delen men även en och annan lite långväga repeater kommer nog också fram.
Blir det inte bättre med QSO:n i loggen med den här så är mina 2m prylar till salu inklusive antennen :)

20230608_191157.jpg
Nyfiken fråga POP.
Kryssyagi ! Växlar du mellan vertikal och horisontal antenn eller är den kopplad med båda samtidigt ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 11 jun 2023, 20:49
Ja jag har en stor gran i ena änden av träd-gården där toppen gick av med tung snö i vintras som ligger bra till för 2m antennen..

JAL
Tänk då bara på att 145MHz börjar bli såpass hög frekvens att koaxförluster blir kännbara.
På 27 eller 69MHz är alltid högre höjd bättre - oavsett hur mkt längre koaxen blir. Så är det inte på 2m.
Väg höjd med den koax du tänker att använda med omsorg.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av sm6pop »

Nyfiken fråga POP.
Kryssyagi ! Växlar du mellan vertikal och horisontal antenn eller är den kopplad med båda samtidigt ?

JAL
[/quote]

Den växlar jag mellan polarisationerna med ett antennrelä.
DH, ca 10m RG213 så mindre än 1dB i förlust på 2m, mitt schack är rakt under masten på andra våningen så nära och bra.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av DH »

Det var mer att han pratar om en stor gran att ha antenn i.
Stora granar brukar stå långt ifrån bebyggelse varpå feederlängd på kanske över 30m kan komma på fråga.
Då tappar man hälften av krämen o de blir inge bra.

Den situationen har jag själv fast på 70cm. Det duger lokalt i byn men utsocknes ifrån hörs aldrig ngt.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 11 jun 2023, 22:10
//JAL skrev: 11 jun 2023, 20:49
Ja jag har en stor gran i ena änden av träd-gården där toppen gick av med tung snö i vintras som ligger bra till för 2m antennen..

JAL
Tänk då bara på att 145MHz börjar bli såpass hög frekvens att koaxförluster blir kännbara.
På 27 eller 69MHz är alltid högre höjd bättre - oavsett hur mkt längre koaxen blir. Så är det inte på 2m.
Väg höjd med den koax du tänker att använda med omsorg.
Ja det är tanken med kabel. 30 meter kabel "ca hälften 6db" är ju förluster även om det är rg213 jag har liggandes.
Husvagnen var tänkt att ställa jämte granen eller stolpen-omplanterad, för 2m. Loopen blir ju ovanför vagnen och trådar och vertikal för hf blir ca 30m bort.
Fast granen är nog bruten vid 15-20 meters höjd så telestolpen är ett bra alternativ för 2m antennen även om det inte blir så högt. Kanske husvagnen går att hissa upp till andravåningen... ;)

Det är trevligt med andras åsikter då man får vinklar man inte tänkt på tidigare.

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 12 jun 2023, 09:00 Nyfiken fråga POP.
Kryssyagi ! Växlar du mellan vertikal och horisontal antenn eller är den kopplad med båda samtidigt ?

JAL
Den växlar jag mellan polarisationerna med ett antennrelä.
DH, ca 10m RG213 så mindre än 1dB i förlust på 2m, mitt schack är rakt under masten på andra våningen så nära och bra.
[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta är intressant med antennrelä för polarisationen. Kompisen som fick FT8 med Italiano, pratade om både vertikal och horisontala radiovågor där horisontala har bättre förmåga att följa marken och jordens rundning. Någon som vet mer ?

Jag fick tanken med din kryss-dipol att den funkar som en "fan dipol" men så var inte fallet. Jag kollade med min 2 stackade dipol som då har någonslags "rätt kabellängd" för att funka med två dipoler och jag har inte hunnit sätta mig in i den teorin... Någon som vet mer ?

Jag citerar en glad amatör: "Radioapparater finns ingenjörer som konstruerar mycket bra men antenner får man nog göra själv för sin omgivning".
Det stämmer med DHś filosofi om att alla har olika omgivningar som påverkar....

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av sm6pop »

Ska du till Italien på 2m så måste du ha en yta som bryter radiovågorna och då är det sporadiskt E som gäller.
Även vid tropo-konditioner kan man komma långt men till södra europa härifrån blir det svårt med tropo.
Radiovågorna kan i viss mån följa jordens krökning och även ta sig förbi hinder genom något som heter diffraktion men inte till Italien. Hurvida horisontella eller vertikala radiovågor tar sig fram bättre på så hög frekvens som 2m har jag dålig koll på men skillnaden kan inte vara stor då man lätt får upp antennen så högt att man slipper markreflektion.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sista chansen för 2M

Inlägg av //JAL »

Ja det är väl lite så med HF också.
Det krävs två för en tango, som någon sade. En operatör i var ände och en fläck där det studsar, sedan bär det iväg någonstans.

CW är ju speciell då den tränger igenom och det blir mycket intressant att få höra vad du får för kontakter när antennen sitter uppe.
Jag får nog träna lite mer på CW då det är ca 15 mil mellan oss och dessutom har jag en kompis som bor på berget ovanför mig i din riktning på 320 meter över havet. och jag på 240 meter öh, bakom detta berg.
Kompisen är dessutom nyfiken på radio och det jag håller på med 8-)

Det kan ju bli en "pota husvagns bodega kväll" och se om kontakt sker under semestern...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar