Kenwood på bänken

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Kenwood på bänken

Inlägg av sm6pop »

Jag lägger in en bild från labbet, en Kenwood under operationskniven.
Radion har stått i en källare under många år så lite handpåläggning för att få fart på den.
Låg uteffekt och sned i frekvens var problemet men nu funkar den som den skall.
Instrumenten kan visa att allt är ok vilket det är då men jag brukar också köra ett QSO med stationerna när de är klara så man kan få en rapport på dem från en motstation vilket ägaren brukar gilla :-)
kenwood.jpg
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kenwood på bänken

Inlägg av DH »

Ja det får man göra.
Även testa vid kall/varm radio.

Köpt på mej en Icom maskin igår från 90-talet som låter skräp rx/tx på USB. Som om mkt smalt filter satt i samt ligger där rejält off i freq.
Här tänker jag mej BFO justering i första hand. Skall köra med den ett tag o se hur den verkar i övrigt, LSB funkar ju fint…och jag körde lite igår på 80 & 40m. När jag gick över på 10m, dvs USB upptäckte jag felet.
Slog över på LSB som där lät helt ok.

Åtar du dej dylik patient vid tillfälle ifall jag kommer på att jag avstår ifrån att mejsla själv?
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Kenwood på bänken

Inlägg av //JAL »

En trevlig hobby vad jag vet :)

Någon sade att kyla påverkar elektroniken/rören då en radio som ståt på övervåning utan uppvärmning och fungerade ej då den togs fram och skulle köras.
Historien förtäljer inte om det var rör inblandat men han sade att kyla påverkar en radio mycket. Kan det stämma ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kenwood på bänken

Inlägg av DH »

Snudd på…så kapar vi ju POP’s Kenwood-tråd..

Jag tycker alla radios jag har ståendes ett par år är helt knas när jag sen kopplar upp dem.
Rörstationer dras med torkade kondingar samt att det är mkt med mekaniska brytare och omkopplare man får motionera.
Såna klarar inte att stå oanvända ett år ens.
Ngn gång i halvåret när jag går förbi ngn av mina..lägger jag 10 sekunder på att manövrera alla knappar o kranar…

I annonser läser man ofta: ’Ej använd på länge men funka sist den va framme’
En sån radio skall man betrakta som ett reparationsobjekt och betala därefter.

Speciellt kyla vet jag inte… Syftet med trådlös kommunikation är ju bl.a att de skall kunna användas mobilt.
Några 10-tals minusgrader förväntas de alltså klara utan att skadas.

En kylig vind med kanske kondens påverkar såklart men även i uppvärmda utrymmen som i en hylla i vardagsrummet t.ex, är illa nog för en radio att stå ett par år.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Kenwood på bänken

Inlägg av sm6pop »

Vad är det för Icom du har DH och är den sned både på sändning och mottagning och på alla band?
Min erfarenhet är bara hyfsat morderna riggar och kyla då mina rörstationer står inne hela tiden.
För nyare stationer är inte kylan i sig något större problem, då är det värre med varierande temperaturer och hög luftfuktighet, fukt i stationerna är över tid förödande.
Jag har en IC-706MKIIG på min remoteplats och där kan det bli kallt trots frostvakt men oavsett temperatur så är den några sekunder efter uppstart alltid spikrak i frekvens.
706:orna har ett par skumgummikuddar limmade på ett av kretskorten vars lim efter en tid börjar fräta på kretskortet och äter upp banorna. De jag har haft här har körts portabelt, suttit i bilar, båtar eller husvagnar så troligen har även där tempraturväxlingar och fukt spelat roll.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kenwood på bänken

Inlägg av DH »

Det är en IC-737 från E-tuna loppisen.
TX @ USB har jag faktiskt inte provat…
På RX ligger den rejält off, ett par-tre kHz snett uppåt i freq samtidigt som den låter väldigt kompakt - ungefär som på en äldre radio man ställt BFO’ fel. Därför tänker jag mej en BFO-justering på den i första hand..men jag vet såklart inte.
Det är omöjligt att få in en ren signal på USB hur man än ställer VFO’n.
Detta gäller alla band.

På LSB är den ok, där ligger den 0,2kHz lågt på alla band. Skall man köra t.ex 3765kHz lägger man sej på 3764.80kHz och den låter då ok i bägge ändar.
Det kan man ju såklart finlira till men det är ingen idé förrän man först fixat USB’n känner jag.

I manualen står det hur den skall servas. På sidan som anger BFO justering…har ngn kladdat med en penna just som man läser om det…det är lite oroväckande…ngn mer än jag har dragit samma slutsats men inte lyckats?

Finlira frekvensen i övrigt…det lilla off man märker av på LSB kan man enl manualen lösa med ren knapptryckning !!
Man behöver inte ha av locket ens.

BFO justeringen kräver adekvat freq.räknare med si o så många ppm nogrannhet… -duger min tro 👀?
Jag känner lite att en BFO kan man väl justera på ett gehör med örat bara - radion är ju oanvändbar på USB som den är nu ändå. Man kranar tills den blir bättre…sen lite bättre…sen liiite bättre…sen lit…oj, de va för mkt…tebax igen osv.
Man åker nog på o lyfta upp slutstegsmodulen och halvt plocka isär radion varpå man ej längre kan köra den med ’mejseln ståendes rätt i ’ trimburken misstänker jag…så man nöds nog faen till den där petnoga freq.räknaren ändå.

Betala 500kr i frakter fram o tebax + 1000kr arvode plus ev delar är väl kanske inget man lägger på en sånhär gammel stenkross kan jag känna…men samtidigt är det en riktigt go’ radio med riktig antenntuner inbyggd. Den stämmer av antenner som IC-7300/7610 vägrar att ta i med tång…så att säga.

Skall köra den ett tag på 80/40m LSB så får vi se.
Skadar inte att känna på dej lite iaf.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Kenwood på bänken

Inlägg av sm6pop »

Det fixar du DH och är du osäker på din räknare så skicka den så kan jag kolla om den ligger rätt.
Det kostar inget, bara frakten.
Du har som du skriver BFO-oscillatorn men även en oscillator för pass band tuningen som behöver kollas.
När en radio ligger snett gör man alltid en fullständig trimning av PLL och även de andra oscillatorerna som styr frekvensen.
Det skall alltid göras i rätt ordning från början av frekvensskapandet och vidare mot slutet av kedjan.
Börjar man med BFO som är i slutklämmen och det låter ok på fel frekvens från den så kanske felet istället sitter i lokaloscillatorn och då är det bara att göra om och göra rätt.
Alltid trimma enligt manualen och i den ordningen som står där.
Du klarar dig långt med en rättvisande frekvensräknare och en multimeter och detta är inte så svårt bara du har laddat ner och följer service-manualen.
De steg där du ställer in nivåer från referensen eller mellanfrekvensen hoppar du över och du inte har en RF-millivoltmeter eller spectrumanalysator då det är väldigt låga effekter du behöver mäta.
De har ju inte med frekvensen att göra dessutom.
Det blir ju som du skrev lite plock först då du behöver komma åt från båda sidor av radion då PLL:en sitter på en sida och Main-unit med BFO på den andra.
Skriv svar