"Smörjmedel" för kablar

DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Jo, det blixtrar vitt i väst även om inget muller hörs.
Behövs det verkligen såpass mkt värme i skåpet att en 12V grej på 10A krävs?

I höstas lade jag märke till ngt märkligt i topskåpet i min mast.
Skåpet sitter på ca 11m höjd. Litet ej isolerat skåp i rostfritt.
I botten låg ett 10-tal pyttesmå flugor bland div handverktyg jag har där. 10’an o 13’ns nyckel…en polygrip, en avbitare..lite sånt för att slippa komma på att sån behövs o behöva springa ner o hämta.
Iaf flugor…de såg döda ut även om ngn rörde på sej lite. Ändå bara ngn plusgrad i November va detta.

Igår vart jag uppe igen o kolla i skåpet men då vart alla flugor borta 😲
Det finns lite ventilation där koaxar går in och ut i botten där de måste ha flugit ut.

Tvestjärtar i mina traps är annat märkligt fenomen. Traps flera meter ut på några dipolben 10m ovanför närmsta trädgren/marken… ändå tar de sej dit.
- Kan de flyga? Om inte får de klättra upp i masten, irra sej ut på en bit koax…klättra ut på svajig dipoltråd för att till sist bygga bo i trapsen 👀
Alternativt tar de vägen från ngt träd o ut på klent snöre osv och ut på dipolbenen.
Man kan ju undra vad det är som lockar att bo där?? Tillgången på mat torde vara högst begränsad.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Insekter varkar ta sig in överallt. Jag får in spindlar i skåpen trots att de borde vara täta. Och de skitar ner så f-ban-att. Inget vidare. Ibland kan man ju slarva kanske när man håller på med kablar osv. Så hundra tätt blir det väl inte...

Ang värmen så får man nog prova sig fram. Jag tror den värmare jag har är på 80W. Men nu är det ju lite isolerat osv. Men allt beror ju på hur mycket förlusteffekt man har...

Byggt lite åskskydd för typ rotorkabel eller annat...VDR motstånd (35 V) i en låda med ett vanligt FR4-kort. Jordkabel skall dras ut. Så en sån vid masten och en inomhus tills rotorkontrollen hamnar i skåpet...


VDR1.png
VDR2.png
VDR3.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Varifrån får du tag på Talk?
Vi har på jobbet som kanske skulle funka ev…men det är nog Kalk eg va de nu e för skillnad 👀

Börjar mer o mer misstänka att den RG-213 koax jag har till Fan-dipolen @ mellan & kortvåg nog sagt sitt..
Att den är fuktskadad & svart i både skärmen o mittledare vet jag sen gammalt..men den skulle ju bara ’gå på 160m ändå’ vilket ursprunglig tanke vart..

Alla säger att jag går bra på alla möjliga band och jag hör samma stationer som alla andra men på tillfälliga andra antenner som nu sitter uppe på sämre höjd osv så går det ännu bättre..hrmpf.

’Borde inte spela ngn kvitta på låga band…under 10MHz eller så..’ men koaxen kan ju tänkas gradvis ha blivit sämre..

Därför inne på att pensionera den och låta den agera matare till en preamp eller ngt då den är separat nedgrävd i gräsmattan osså drar jag en ny koax ist.

Den får ju löpa i mitt grova avloppsrör ist. Där ligger ju redan ett helt gäng kablar och det är inte säkert jag får i ngn mer koax alls pga friktion mot alla de andra.
Sist körde jag ju med diskmedel och jag fick då slita rejält trots helt tomt rör att dra genom.
Tror jag får tänka lite nytt. Talk kunde ev va ngt då.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

DH!
Börjar mer o mer misstänka att den RG-213 koax jag har till Fan-dipolen @ mellan & kortvåg nog sagt sitt..
Att den är fuktskadad & svart i både skärmen o mittledare vet jag sen gammalt..men den skulle ju bara ’gå på 160m ändå’ vilket ursprunglig tanke vart..
Har du en VNA kan du ju kolla förluster med mera. Jag har en gammal RG8 som inte funkade. Det var konstiga värden och kollade kabeln visuellt och då såg jag en gammal klämskada.
Sedan med en skarv var värdena överlevbara...

Den kanske har vettiga värden på förluster och sådant om den får torka på ett varmt ställe...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Sist jag skulle kalibrera den…pga att ngn sa att ’jag måste göra det’…så blev den mkt sämre än den vart som ny..pga att medföljande manual eg vart till en annan mojäng…bahh.
Litar därför inte överdrivet på den.

En kabel med plasthölje och fukt inuti lär ju aldrig nånsin kunna ’torka’…såvida inte man har tillgång till ngt ställe där man kan dra ut kabeln i hela dess längd typ som när man torkar brandslang..
Sen är den till hälften nedgrävd så nä..
Jag tycker jag är på den nivån nu att jag ej längre behöver köra på gammalt skrot. Jag drar ny kabel.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Plast är sällan helt diffussionstät. så varmt under lång tid torkar den nog.
Därav mäta den och se om den är körbar... Fast ny kabel kostar inte så mycket.

För den som gillar att experimentera så hade gamla televerket en gastub på kabeln för att torka den.

Oxid på koppar bromsar vad jag vet lite på antennlinor och troligtvis på koaxkabel också.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM4FPD »

Talk frågade DH om.
Det är INTE kalk.
Men finns på ICA eller COOP på "tandkrämsavdelningen". Används att pudra bäbisar i rumpan med.
En burk med ströare, på några dl räcker i evigheter.
Perfekt att ha till rengjorda gummisladdar, även bra till koax eller som en form av smörjmedel vid kabeldragning. Andra gummiföremål, som man gjort ren blir lite kladdiga, elelr väl rena så att de tar åt sig dam , med lite talk blir dom snygga och mer torra.

SM4FPD
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Hade jag inte trott på min oxiderade koax hade jag inte riggat o grävt ner den från början…den vart svart redan då.
Eftersom den redan är nedgrävd o dragen upp i masttopp kan den lika gärna få mata en preamp, ett relä eller ngt annat. Den får sitta kvar.

Jo jag googla på ’talk’ förut vilket gav att det är framtställt ur ngt mineral.
Jag får läsa på 25 kilos säckarna på jobbet vad de eg innehåller. Det ser ut som kalk men vi använder det som talk för att få kladdiga plasthandskar att hålla lite längre.
Luktar lika gott som baby-talk gör det dock inte.
SM4FPD
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM4FPD »

Talk är pulveriserad täljsten.
Täljsten är en mjuk sten som det åtminstone förr gjordes prydnadssaker av, man kunde svarva skålar etc.
Det går att repa den med naglarna.
Numera ser man sällan dess föremål.
Jag kan tänka mig att täljsten är någon vulkanisk produkt.
Sen är det kanske så att man parfymerar bäbistalk....

Ja gummihandskar och plasthandskar blir nog trevligare med talk.

Känner man på det skall det kännas mjukt och friktionen minskar, det är som ett smörjmedel.

De
SM4FPD
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Moderna kaminer innehåller/består av täljsten. Sägs hålla värme länge…fast då kan det väl inte va speciellt bra, invänder jag. En sten som har förmåga att släppa ifrån sej värme fort lär ju vara bättre isf.
Om stenen i sej är varm länge lär ju rummet i övrigt inte ha ngn glädje av det. Skit samma. Värme-element är vita trots att de skulle ge bättre värme ifall de skulle vara svarta. Kaffet i svarta kaffekoppar kallnar fortare än det gör i vita - det fick vi lära oss i fysiken i skolan…dvs svart kopp ger ifrån sej värme fortare.

Varför svarta bilar då upplevs varmare i sommarsolen kan ju var o en fundera på. Att vita upplevs svalare är dock enkelt att förstå - den vita färgen stöter ifrån solen.

När vi ändå seglat iväg från ämnet bjuder jag på en grej till att fundera på:
IMG_5357.jpeg
Detta har vi också på jobbet. Vermikulit(stavning?)
Det ser ut som en blandning av sand och sågspån. Används till att göra luftigt spackel utav samt att slänga på oljespill eller andra kemikalier på t.ex betonggolvet på jobbet.
Låta det dra sej några timmar, sen sopa upp det o släng på lämpligt ställe.

På tal om vulkaniskt i tidigare inlägg är Vermikulit det också. Det är varken mineral eller organiskt. Det varken brinner eller ’ruttnar’ eller reagerar med några kemikalier.
När man tar i det känns det direkt som…mest som sågspån…men när man pressar ihop det mellan fingrarna så förintas det. Man tycker det borde bli som talk men knappt det heller…det väger liksom inget och dammar inte som Talk heller. Skumt mtrl.
Jag har använt det till att blanda med polyesterplast till en tjock smet. Blanda med ngn % Peroxid så man får ett ’spackel’ att hälla ner i kölen på min båt som då får mer slitstyrka.

Jag har även påträffat det som emballage i stor trälåda med stötkänslig kemikalie från USA.
Stor trälåda man fick ha kofot o bända av locket med - som på film . Sen gräva fram en papplåda som låg mitt i allt bös innehållande cellplast och en dunk härdare i.
Trälådan inkl all Vermikulit åkte med hem. Lådan snodde ngn till ngt heminredningsprojekt o böset lades på lager.
Skriv svar