"Smörjmedel" för kablar

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

"Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Slangar fixade i höstas men tänkte nu dra ut lita kablar till masten. Rören är typ PEM (vattenledningsslang) då de går ovan jord bitvis. Ganska "tunna" o inga jättemarginaler. Man vill ju alltid ha lite "extra" kablar...Vad skall man "smörja" med för att dra i kablarna. Har tidigare kört med sliconspray men det blir rätt kladdigt men funkar. Funderar på talk som man har när man drar elkablar. Erfarenheter av det ena eller andra ?
Cable.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 381
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Sist stod jag med diskmedel då inte den såpa jag hade vart hal nog.

Att tänka på är nog väderleken. Det skall vara kallt när man drar så koaxhöljen är hårda och hala.
Det vart de inte senast när jag drog..
Jag och grannen slet i varsin ände om det 15m långa markröret…riktigt typ 110mm rör, ej slang.
Ner skulle ett knippe av såndär spansk-dyr koax om 4-5st och det tog stopp redan efter ett par meter.
Vilda tankar snurra då i huvet om att backa runt BMW’n på baksidan, hänga ett lasso om dragkulan o dra med den…

Vänta tills annan svalare dag fanns inte på kartan. Sedan länge vart det planerat detta datum o då skulle den ner bara.

Genomsvett med luggen hållen på plats med tre varv eltejp runt huvet…svettdroppar från näsan som blandades med diskmedlet lyckades vi till slut.

Ngn mer mjuk spagge-koax med nästan gummi i höljet köper jag dock aldrig mer. Det får bli ngn med PVC om den skall ner i slang eller rör.
//JAL
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Eltejp som pannband är ju en bra uppfinning som radioamatörer kan ha nytta av :lol:

Diskmedel är nog det mest ultimata och kyla, då mineralolja och fett kan påverka gummi och plast och göra det mjukt så höljet trillar av.

Talk känns lite som krångligt. Det kanske man kan blåsa in med en dammsugare så det fyller hela röret. Bara att prova vad som funkar bäst för den dragningen.

Har man röret eller slangen lös kan man ju fylla det med diskmedelsvatten och tömma innan man börja dra, då får man en hal yta i röret. Dock få man fundera på om man ska fläkta/ventilera bort fukten efteråt.

Det är ett intressant ämne med koaxial i rör och slang. När man väl fått kabeln igenom. Ska man då efter torkning försluta änden vid slutet så ingen mer fukt kommer in ? Det är ju så att vid temperatur växlingar så kryper det alltid in och ut lite luft som drar med fukten....

Tanken har slagit mig innanför pannbandet av eltejp då jag ska dra elkabel från solpanelerna "även koaxialkabel" till huset i gul kabelslang då änden landar i ett elskåp där det i alla fall inte regnar in men fukten kan tränga ner och samlas i de lägre regionerna under mark.

Någon som har erfarenhet av fukten ?

Vinst varje dragning i db...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 381
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Här finns hundratals medlemmar som nog kunnat svara ist för att samma gamla vanliga bonnläppar alltid gör det.

Som båtgubbe har man man lärt sej att ju mer man försöker kapsla in saker, ju mer problem får man.
Det kvittar ofta hur mkt man försöker sej på vulktejp, eltejp, sillicon o kladd - fukt kommer in ändå men inte ut.

Jag kör därför med helt omvänd taktik. Ett väderskydd som hindrar solen att lysa rakt på samt förhindrar regnet att regna rakt in i speleverket men annars öppet för ventilation.

Ute vid masten har jag ett rostfritt skåp där röret och allt kablage kommer upp. Ingen som helst tätning eller ens galler i övrigt. Jag har funderat på denna gräddfil traktens möss har för att på enkelt vis kunna ta sej rätt in i huset via skåpet. Skåpet har stor ventilationsöppning i botten as well. Där är det nog gallret hamnar så inte mössen kan ta sej in i skåpet alls. Det har inte hänt än men..

I kabelrörets andre ände slutar det abrupt inne i uterummet. Inget galler eller tätning där what so ever heller.
Man märker riktig heta dagar…då stearinljus smälter i uterummet att det då drar sval luft från det nedgrävda koaxröret o in där. Najs.

Sen tycker jag ’guler slang’ är överskattat. Man får i max 3-4 koaxar och det blir en bångstyrig lösning.
Jag kör sån jag spraymålat grå med zinkfärg där den löper inne i masten enbart. Skydda kablage från solen är tänket där.
Släpp tanken på den gula slangen man tiggt till sej för flera årsedan o satsa på bruna avloppsrör från typ ByggMax ist. ’Jamen jag fick ju slangen gratis…vore för jävla gött att…’ -jo jo men ngn BRA lösning att dra i flertalet barska koaxialkablar är det inte - hur gratis den än har varit.
Det blir såklart klumpigt där den nöds ledas över bergknallar men kan kanske där byggas in i ngt annat.
Flexibel slang är att se som en-gångs lösning. Framtida kablage är omöjliga att få i ifall det redan ligger ngn kabel däri. Man nöds då rycka ur alltihop o börja om från början.

Jag har en kompis som kör med ’guler slang’. Han va ’smart’ när han renovera huset genom att leda in sån inuti väggar osv för enkel(?) dragning flera år senare. Han ångrar sej djupt att han inte drog riktiga rör ist.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 224
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av Janne »

DH skrev: 14 maj 2023, 05:44 Här finns hundratals medlemmar som nog kunnat svara ist för att samma gamla vanliga bonnläppar alltid gör det.
Så är det ju, men å andra sidan så är det oftast samma enne som startar nya diskussionsämnen också, någon av de övriga bland skaran hade ju kunnat tagit lite initiativ kan man tycka.

Kabel i backen, jag har skogstomt så där finns bara sten.

Men ämnet är intressant.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 381
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Sten går ju för all del att sälja numer 👀
Kunde man få betalt för trädgårdsmossa hade jag inte behövt jobba ngt mer..

På ett ställe har jag fulat mej med att gräva ner en RG-213 som den är bara…den fuktskadade kassa jag enbart skulle ha till 160m. Den ’duger där nere’.
Att den koaxen blivit den mest frekvent nyttjade av dem alla här, vart liksom inte med i beräkningen nu när jag har den till alla HF band as well..
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Tack för alla idér o tankar. Slangen är 23m så en bit. Rör hade inte funkat så bra då det blir lite krökar och beget är ojämt. Och kallt är det ju inte heller nu men en tidig morgon är kanske bäst att prova. Jag har en draglina så man skall både kunna putta och dra. De gula rören tål ju inte UV och blir dåliga med tiden. Jag har en sån ut till andra masten men där är det mera böjar också. Där gick det hyfsat enkelt att dra i några kablar. Sprayade kabeln med teflon-spray allteftersom vi drog i den i röret. Blir kladdigt men tänker att det borde inte förstöra nåt. Försökte införskaffa lite talk o testa men hittade bara "barnpuder" :D . Är talk i det också men förmodligen mycket annat också. Finns dock på nätet så köper kanske en påse. Då tänkte jag att man "pudrar" kabeln när man drar in den.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 381
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Förstår tänket. Vi har talk på jobbet vi öser ut på golvet i sprutboxen för att slippa känslan av att trampa runt på ett stort flugpapper.
Undrar om det verkligen är talk…eller om det är kalk…o,vad är isf skillnaden 👀 Ingen vet det där riktigt..

Betr tempen är det väl mest att höljet inte skall kärva. Är det FÖR kallt blir ju dielektrumet stelt och kanske omöjligt att dra förbi krökar..

Jag är en planerings fetishist .. jag planerar allt till absurdum o sagt datum för koaxdragning gäller no matter what. Vanligt folk skulle nog avbrutit och inväntat annan, svalare dag.

O min nedgrävda RG-213 är föresten inte nedgrävd heller…jag tog en slö fogsvans o såga ett 5-10cm snitt i gräsmattan där koaxen sen petades ned, bit för bit. Stampa till med foten sen bara.

Vi hoppas väl på mer input, bra som dåliga i tråden så får vi väl se…
//JAL
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Det är ett kul ämne.

Har man gula röret kan man ju dra kabel medans det är ovan mark så krökar och sådant på ojämnt berg inte bromsar.
Man så att säga "ruskar" fram kabeln.

Dessutom får man inte glömma att dammsugaren går att suga och blåsa i alla hål... På de klenare rören och slangarna om man sätter en plastpåse med murarsnöre i rätt ände så får man något att dra med.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

//JAL skrev: 18 maj 2023, 20:30 Det är ett kul ämne.

Har man gula röret kan man ju dra kabel medans det är ovan mark så krökar och sådant på ojämnt berg inte bromsar.
Man så att säga "ruskar" fram kabeln.
Ja det är nog det bästa lösningen men blev inte så förra gången. Det funkade dock ändå. Det var dock lite jobbigt att gräva i berget :lol: . Nåväl där var redan en spricka så vinkelkapen och borrhammaren gjorde resten. Täckte sen med betong. Lindade bred eltejp på den gula slangen så ev UV-ljus genom betongen skall dämpas ytterligare. Att lägga rör/släng ovanpå berget just där fanns inte på kartan. Och dra runt hade blivit orimligt långa kablar...
Cable_6.png
Cable_2.png
Cable_1.png
Cable_3.png
Cable_5.png
Cable_4.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar