"Smörjmedel" för kablar

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Så, då är första kabeln dragen. Mulet och hyggligt svalt i morse. Fick "drag"-hjälp av dottern som var något trött då hon kom hem kl 4 i morse :D ...

Första försöket misslyckades. "Kopplade" loss slangen och drog ut den så rak som möjligt. Körde med talk vilket funkade bra. Drog sen in mer talk mha damsugaren. Gjorde ett andra försök och det gick bra :D. Slang 23 m sen ytterligare 5m in till huset (gul slang).

Så en 1/2" koax, en RG213, en rotorkabel och en fiber. Allt som allt ca 30-33m kablar.

Så nu bara nästa kabel :)
Cable1.png
Cable2.png
Cable3.png
Cable4.png
Cable4b.png
Cable5.png
Cable6.png
Cable8.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Ja talk är nog ett bra sätt att få lite glid i röret.

Hoppas det funkar bra när du fått igång allt efter mycket jobb ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Passade på att byta skåpet idag. Fick tag ett ett par (större) skåp som används för vindkraftverk. Fanns lite kvar som plockades ur. Spacklade igen några hål och målade om och satte i isolering. Drog in fibern och rotorkabeln från huset.


Box1.png


Intagsplattan som givetvis skall jordas väl. Rotorkabel både från mast o hus skall också skyddas. I ett senare skede skall rotorcontrollern ut i skåpet med ett datorinterface (ERC). Kör sen det utmärkta programmet PstRotator.

Box2.png
Box3.png


Ett enkelt hyllssystem. Nu bara en hylla men har fler. Lite tjocka skivor kanske som tar "plats". Men man tager vad man haver...


Box4.png


Var ju tvungen att kolla om fibern överlevt...Kontakt :D med shacket, 1Gbit/s.


Box5.png
Box6.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Mycket snyggt bygge ;)
Med fiber och alla tillbehör... Jag som fortfarande lider med en slags 4G trådlöst internet med prostataproblem till bostaden.

Berätta om jordningen. Jag fick för mig att du har mycket berg runt där du bygger. Jordningen är ju en viktig del av åsknedslag och radiovågor beroende på våglängd och antenn.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Jordingen blir "besvärlig". Men kommer att dra ut trådar i olika riktingar och jorda de så gått det går. En del jordar i berget men vet inte om det funkar så bra. Så trådar ner i "sänkan" nedanför masterna med jordspett är nog så jag tänkt.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Osäkerheter finns ju alltid hur varmt det blir. Men det får väl testas fram. Har värmare och termostat i värsta fall...men som sagt hyllorna stal mycket utrumme..Men räknar med att få plats med en IC-7100/remoterig, nätagg o rotorkontroller. Slutsteg får bli i nästa skåp...


Box7.png
Box8.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 391
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Värmare är enkelt att få till. 2st seriekopplade E14 25W glödlampor brukar duga vintertid för repeaterskåp och troligen till egna mastskåpen med.
Själv vill jag inte ha ngt med gul/grönt eller blåbrunt o göra i min mast men det finns ju 12V alternativ som kan funka.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Säkrast är nog jordning i blöt mark nedåt. Som du skriver, med att dra trådar i olika riktningar.

För värme kan man ju ha golvvärme slingor eller rent av backspegel värmeplast som finns på lastbilar. Visserligen 24v men går att koppla parallellt och har stor yta.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Jag har nåt sånt här:

https://www.amazon.se/elektrisk-fl%C3%A ... 1037&psc=1

Köpt för mågra år sen dock kopplat på extern termostat. Verkar funka bra i ett annat skåp jag haft..Finns nog många alternativ. Nu åska igen. Många gånger denna sommar så att skydda grejorna har befogenhet....


Blixt.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Jävlar va de small nu...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar