"Smörjmedel" för kablar

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Berg är ju inte smidigt att gräva i utan dynamit...

Du verkar ha gjort den enklaste lösningen med tanke på materialet runt huset. Du slipper i alla fall klättra i träden med barr och bark i munnen med risk för livet i jakten på några db. Dessutom verkar det vara enklare att fästa en mast i berg, så det man vinner i kraft förlorar man i väg enligt de gamla fysiklagarna...
Det blir säkert jättebra när det är färdigt :D

Ta gärna en ny tråd om din antenn du har på bilden. Det verkar vara en vertikal av något slag.
Jag är dessutom nyfiken på hur du löst jordningen i bergsmaterialet. Kanske du har ett gammalt borrhål som blev jordning ?

En bekant i SM0 landet bor också på en berghäll ganska högt och gjorde egen jordning för utrustningen. Det visade sig att bli problem med elbolagets jordlina som var mycket sämre och gav potentialskillnad så det heter duga...

////JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

Elbolagets jord passar man sej för i det längsta. Värre störsändare än gul/grönt finns knappt.
Som jag skrivit nånstans så skulle jag va redig o dra gulgrönt från annat uttag till shacket för 15 årsedan vilket sluta i fiasko.
Trodde enfaldigt att jord ’leder bort’ störningar. Jag fick lära mej att innan dess jorden går ner i spettet i elskåpet på gatan…agerar gul/grönt störsändare ist.
Egen jord är ett ständigt pågående projekt man nog aldrig blir riktigt klar med.

Antennen han har i bild…på någon av de sista bilderna iaf, är ingen antenn utan en markmonterad rotor ser det ut som.
En kollega utan cert har likadan lösning…o troligen likadan (Daiwa?) rotor också.
När jag kommer så långt blir det måhända en bildserie på spektaklet. Just nu är det en Armstrong-rotor som manövreras manuellt från marknivå.
Elektrifiering med påhängsmotor bredvid är på gång…men det kan hända man hinner bli pensionist innan det blir av 👀
Sålänge det enbart sitter vhf/uhf krattor uppe så duger den manuella Armstrong…men sen när stora björken är nere vore det kul med ngt typ 3-ele HF Yagi att flaxa runt med.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Ja, det är ett 9m rör för min 6m antenn. Men borde jordas för åskan om inte annat. Ja det är en gammal Daiwa rotor som funkat sen 80-talet :) . Den är förvisso renoverad och "smörjad" ett antal gånger under årens lopp. Och potten är också bytt några gånger. Men allt håller länge bara man gör lite underhåll då o då. "Röret" är väl tänkt att ersättas med en mast så småningom. Behöver bara ett ok från den lokala regeringen vilket inte är helt lätt alltid. Allt måste "beredas" och framläggas på rätt sätt :D. Men har en fin 15m mast som skulle göra susen för att få upp 6m antennen lite högre. Och ev nån mer antenn.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Kolla på QRZ vilket jag kanske postat förut. Seniltetten komme fort..

https://www.qrz.com/db/SM6MUY

Där under "old stuff" finns en mast som jag själv byggt som vore trevligt att få upp. Dock så når inga maskiner eller dyligt in på baksidan så måste vinscha upp den på nått sätt. På bilden 10m men jag har 15m.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Ja så här ser den ut....
Mast.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av DH »

SM6MUY skrev: 28 maj 2023, 01:27
Där under "old stuff" finns en mast som jag själv byggt som vore trevligt att få upp. Dock så når inga maskiner eller dyligt in på baksidan så måste vinscha upp den på nått sätt. På bilden 10m men jag har 15m.
Byggt själv? Huga, sicket jobb…
Vinscha upp ja. Sektionerna ser långa ut.. Min metod låter sej nog då inte göras.
Det känns som om jag skrivit det redan…betr. seniliteten…iaf så gjorde jag mej ett rör ngt längre än varje sektion (2m) som kunde krokas i masttopp.
I toppen på röret en svängbar bom med en 2:1 talja i…typ dubbelblock.
När man drog 1 meter rep hissades en halvmeter.
Med sektionen i topp svängdes den 2m långa och 70kg tunga sektionen in på plats o skruvades fast.
Låter ju enkelt men min envetenhet som gränsar till ngt annat och som i alla lägen skall klara mej själv kunde det ha gått illa.
Med sektionen på plats flyttades röret med bommen ett snäpp 2m högre upp osv.
Inga maskiner what so ever.
De gestikulerande grannarna nere på gräset lärde man sej snabbt ignorera ^^

Med all den brôten du har där bakom så märker kanske inte HSB om det kommer upp ytterligare ngt?
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Helt rätt DH. Minnet har med åldern att göra.
Mitt minne blir bara bättre med tiden. Kan bero på att jag slutade att äta kvicksilver...

En liten hjälpmast med "winchester" är som DH säger är samma som de stora masterna byggs med då mobilkran inte är möjlig.
Jag har ett antal 4 meters mastsektioner och ett antal 2 meters sektioner. De första sektionerna i botten kan man kanske lyfta med kran eller kanske ett fäste likt Wersatower så man tilltar upp så mycket mast det går.
En tanke har varit att göra ett fäste och tillta upp de översta 2m delarna.

När det rör HSB "Han/Hon som bestämmer" så är det en god tanke att "dennadär" också tar licens.
En bekant har en fru som varit radioamatör fler år än han. Där var det stora problemet inte att masten ska upp utan att, Var dom skulle ställa masten...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

Masten byggdes ganska lätt. Farsan var mekaniker och gjorde en jigg för att borra vinkelprofilerna och U-profilerna så att alla hål hamnade de på rätt ställe. Även kapningen skedde "maskinellt". Konstruktionen "snoddes" från SK6DG som då hade en likande mast. På 80-talet kostade Al nästan inget och jag jobbade av kostnaden för masten hor min farbror som hade en mek-firma :D . Varje sektion är 5m och väger runt 30-35 kg. Så inga enorma vikter. Funderingar finns då att sätta ett linhjul på den andra masten och använda den som hjälpmast för att dra upp den. Borde funka. Tänker i så fall en 6m och en 10m antenn.
Senast redigerad av 1 SM6MUY, redigerad totalt 3 gånger.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av SM6MUY »

//JAL skrev: 28 maj 2023, 09:07
När det rör HSB "Han/Hon som bestämmer" så är det en god tanke att "dennadär" också tar licens.
En bekant har en fru som varit radioamatör fler år än han. Där var det stora problemet inte att masten ska upp utan att, Var dom skulle ställa masten...

//JAL
Då får man ju slåss om radiogrejorna :lol: . Långsam acceptans är nog det bästa. Stor tomt en fördel. Köpte till några extra kvadratmetrar så att allt kan placeras en bit från huset. Då får man långa kablar förstås. Allt blir i slutändan en kompromiss...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: "Smörjmedel" för kablar

Inlägg av //JAL »

Lite som jag tänkte då jag flyttade ut radiogrejorna i husvagnen.

Först och främst försvann störningarna från tv mm. Sedan fick jag tänka om då man ska sätta upp trådar i träden som är en bit bort från huset och allt blev plötsligt mycket enklare med kabeldragningen.

Fast med tanke vintern i en husvagn så är det nog bättre att sitta i huset, så det blir nog kabeldragning i rör under marken med tanke på gräsklippning och en väg till området med höga träd.

Här på forumet fick jag många goda tips om hur man kan dra denna kabel så det blir nog bra.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar