Beverage antenner

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Beverage antenner

Inlägg av DH »

Jo, på mitt nyaste dollargrin är det separat uttag för rx antenn eller om man vill ha i transverter/converter/preamps o.dyl utan att behöva tänka på att det går ngn kräm där vid tx.

Bävervariant som MUY kör långt ut i skogen och med en terminering mitt på är nog inget för mej. Dels har jag inte de marker som krävs och dels är det för mkt känsliga punkter. Lätt att ngt går fel nånstans och då brukar jag tappa intresset.
Jag behöver ngt där en koax krokas på osså är det klart direkt sen.
Man kan likväl plocka några russin att användas till annat bygge.

Antal varv på en transformator beror ju på vilken omsättning man vill åt. Ifall tråden får en impedans av kanske 2kOhm blir det ju ganska stor omsättning ner till 50.
Extra varv ….ger inget extra om man så säger…och är inget inte ens jag skulle vira ihop på ett gehör.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Beverage antenner

Inlägg av //JAL »

Jag var otydlig när jag skrev.
Personen i fråga tillverkade en balun för något ändamål och virade många varv med rätt förhållande till sitt behov i hopp om att kunna fånga de svaga signalerna i en loop tror jag det var.

Mina kunskaper säger mig att många varv får lättare att fånga signal och att mer kabel "värmer" bort signal också.
Längden har betydelse vad jag vet...
Fast vid ELF kanske längden behövs så signalen får plats och inte "värmer" bort sig själv.

Detta är bara lite funderingar jag fick.
//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Beverage antenner

Inlägg av DH »

Vad menar du?
Transformatorn fångar inga signaler hur lång tråd den än består av. Det är bara en dum transformator där 1m tråd och kanske 15 varv i en toroid räcker för att nå 49:1.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Beverage antenner

Inlägg av //JAL »

Jag ska kolla vad han gjorde.
Hans tanke var nog att få så lite förluster som möjligt i lindningen...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Beverage antenner

Inlägg av //JAL »

Sorry för late reply...

Kompisen provade att linda en 4:1 balun QRP och det blev 40 varv lindat med tanke på VLF. Det var lite förlusterna han var ute efter "som den svagsignaljägare han är" och hans tanke var att kunna fånga svagare signaler med större "yta" på lindningen ...

Han är duktig på teori och tankegången med mina kunskaper är riktig.
I det militära är det alltid den som är störst och väger mest som blir skadad och måste bäras på båren.
Förklaringen är enkel. Stor träffyta är stor risk för skada :lol:

Vid låga frekvenser är det bra med många varv "yta" som överför signaler.
Dock vid test med VNA blev det inte bra... Fel material i kärnan för låga frekvenser...

Nåja Ett lite steg för antenn konstruktioner, men ett stort steg för radioamatörer som gillar att experimentera, och om man tänker på vad Ernst Alexandesson konstruerade på 1920 talet på radiostationen Grimeton så är dessa kunskaper mycket gamla.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Beverage antenner

Inlägg av SM6MUY »

Transformatorn är viktig i alla typer av antenner där man vill transformera en impedans till en annan. Extra jobbigt blir det om den skall vara bredbandig :) . Omsättning, antal varv tråddiameter, typ kärna. Allt spelar in. Och man måste kunna mäta. Att bara vira ihop nåt på måfå funkar sällan. Det finns mycket på nätet att hämta. Men beverage antenner har oftast en impedans mellan 300-800 ohm. Så hyfsat lätt att få till trafo. Eftersom man normalt bara lyssnar så har man ju inget krav på effekttålighet vilket det blir om man gör en trafo för en annan antenn kanske.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Beverage antenner

Inlägg av SM6MUY »

Så min uppfattning är att vill man ha en bredbandig antenn för lyssning så bör den termineras i ändpunkten. En sk longwire blir ju resonant och funkar förmodligen bra på vissa frekvenser men dåligt på andra. En terminerad antenn blir halvbra över hela frekensområdet. Dessutom så tappar man i riktverkan på en icke terminerad tråd.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Beverage antenner

Inlägg av SM6MUY »

Så. Har har nu satt på gasurladdningsrör på mina Beverage antenner. 90V. Så skyddar i varje fall terminering och trafo. Termineringen brukar ryka varje sommar. Skall se om jag kan få dit några dioder på mottagaren också i fall den inte är urkopplad...
GDT_1.png
GDT_2.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar