Köpa Kinaskit

Reparationer, byggen, modifikationer.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Köpa Kinaskit

Inlägg av DH »

Det är ganska längesedan nu som jag slutade lita blint på tekniska specar på grejor fabricerade utanför Japan.
Man får gå mer på hur prylen man vill köpa ser ut, hur tjocka kablar den verkar ha, hur stor kylfläns den har samt hur annonsen är utformad o sen låta magkänslan avgöra.

För ngt årsedan skulle jag ha ett rejält 12V litium batteripack till mina en-mans dxepeditioner.
Såna kostar ju för bövelen lika mkt som en radio om det skall vara ngt. Komplicerad laddningsprocedur osv.
Sen tycker jag att jag är för gammal att kånka runt på blyaccar i alla möjliga storlekar.

Sista åren har jag kört med 3,7V 18650 batterier seriekopplade om 3st och i parallell som 3+3+3 osv.
Tycker det har funkat mkt bra. Jag har även kommit över mindre solpaneler med passande lite lägre spänning till dessa där vanliga ’12V’ ger för mkt både spänning…uppåt 17V eller så eller för mkt ström.
De panelerna jag har är märkta ’10W’ och ger på sin höjd ngn Ampere och max 14V obelastade.
Det är inte så mkt men de går lätt ner i ryggsäcken och tankar ju på lite o klart värt att släpa med.

Iaf, nu ville jag ta nästa steg…med lite rejälare don…nu när jag skaffat slutsteg till min 10W radio för att kunna mata ut kanske 30W eller så.
-Har kineserna ngt att erbjuda måntro?
Tidigt stod det klart att större accar verkar vara mkt kostsamt att skicka per flyg från asien. Mm , större säkerhetsaspekter säkert…förstår det…men ett acc för en tusenlapp skulle kosta 1500kr i frakt så det vart inget alternativ ändå.

Letat runt överallt och det ser ofta ut som om att jodå, det går visst att skicka till Sverige…inte alls svindyrt ifall det går från Spanien , Portugal eller så. Man påbörjar sin beställning men precis innan man skall klicka på bekräfta Köp, så flyger fraktpriset upp ngn tusenlapp även där.
-K*k’en också :x

Nåja, jag ger mej inte o sökte vidare. Snart sprang jag på några som verka lovande…ngt små på 6Ah ändå men jag får väl sänka mina krav helt enkelt.
Lusläste annonsen fram o tebax. Leta rätt på samma grej hos annan säljare…lusläste den ngt annorlunda texten där med men tyckte det vart fattigt med info.
-De e nog fan ngt lurt med detta med asså’… Samtidigt som ’kan ju bara va jag som är onödigt grinig med, det BEHÖVER ju inte vara bluff allting’
Fundera ngn vecka…för det vart ändå lite smådyrt för dessa 6Ah men jag chansade o beställde hem 2st.
617F53EA-5408-42F8-8FAB-8F6114C47D82.jpeg
Till det yttre såg de ju ut som klassiska blyaccar men med lägre vikt bara.

Nätadaptern är otroligt billigt plastskräp det knakar i bara man tar i den försiktigt…nåja, jag kommer klippa dc sladden o lägga på lager o slänga klumpen ändå. 12,6V & 1A är den märkt. Aja, de e typ vad min solpanel ger också så…

När paketet väl kom, lade jag märke till den väldigt låga vikten?? Sprätta upp locket…lyfte ur ena accet o finner att det är helt tomt…??? -Å nej….de e tom-acc…där man själv skall skaffa egna 18650 o stoppa i säkert.. helvete med…tryckte ner den i lådan igen och kasta i sophögen bland andra tomkartonger o skit.
Gjorde mej en kopp kaffe och försökte glömma alltihop.

Idag har jag en skrotningsdag, ni vet man sitter och löder ur användbara komponenter från skrotkort. Kondingar, dioder med långa ben, ferriter osv.
Kom o tänka på dessa kina-acc….’kanske finns det NÅGOT man kan löda ur det där…ngn batterihållare till 18650 kan man ju kanske ha nytta av ändå?…klippa sladden från den där nätadaptern osv.
Rota fram dem o packa upp allt.
5D7344A3-8711-4D3F-9E8E-6383FAE0AEDC.jpeg
Åhh, manual…sån tur :roll: ..om min kinesiska hade vart bättre..

Det visa sej va mkt svårt att spräcka isär plastlådan. Den är rimligen snäppt ihop. Databladet gav ingen info på hur det skulle gå till. Tafatt satt jag där med en mejsel för att försiktigt pilla isär den utan åverkan.
Efter ett par minuters jonglerande i knäet…insåg jag att den måste va limmad ihop….va i helv’??
Jag kände hur tålamodet börja rinna ur mej och tempen steg….för nu ville jag helst lägga den på golvet o stampa isär skiten :cry:
Lade grejorna åt sidan en stund. Hämta en större mejsel. Gav den en minut till innan det gick en säkring, kan man säga o jag lyckades få upp ett hål där jag kom in med en tång…sen vart processen kort:
BDD51DA9-4D5F-4E5B-B24F-6E0369B49D92.jpeg
Det sitter fan i mej 3st 18650 batterier i den :o De är på 2Ah/st vilket för all del ger 6Ah på 3,7V, inte på ’12V’(11V)där de ist ger sina 2Ah as well.

Fy fan på ren svenska.
SM4FPD
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Köpa Kinaskit

Inlägg av SM4FPD »

Ja det är lätt att bli lurad, jag brukar handla en och annan sak på WISH, det har funkat rätt bra.
Men detta med hur man specar grejerna är ofta totalt knasigt.
På Eleketronikforum gick en tråd som kallades "fantastiska specifikationer", exvis biltutor som låter med 300 dB, ja upp till 1200 dB. förstärkare på 4 x 100 W, som drivs av 12 V 250 mA.
Borrmaskiner på 2200 Watt med små batterier.
18650 cellerna är klassiska saker som det kan fuskas rejält med.
Finns 2,5 - 12 Ah, en bra sådan cell är rimligt med 3 - 4 Ah.
Ditt batteri som liknar ett blysyra batteri var ju snudd på ett skämt.

Det sista jag köpte och fick nyligen var en lampa, en sk WORKLIGHT, magnetfot, uppfällbar LED pinne, med vitt svagt vitt o rött etc ljus.
74 kr.
Finns överallt verkar det som.
Ingen av de som säljer den har lyckats med specificationerna.

Jag öppnade förstås lampan, och fann faktiskt en 18650 cell, omärkt dock....
Mätte upp strömmen vid olika ljus och kunde då få fram ca lystider.
Om man antar att 18650 cellen är på 2 Ah.
Dock är den lätt att byta, och lampan är för övrigt mkt trevlig och rejäl faktiskt!

SM4FPD
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Köpa Kinaskit

Inlägg av DH »

Nu har min lödstation havererat.

Ni kanske minns när jag skrev om den 2017 på annat ställe?

Iaf, en grön enkel grej för 99kr inhandlad på gubbavdelningen hos en tysk matvarukedja i sverige.
IMG_4790.jpeg
Dom har mobbat mej för den…lokala ham’s…att en sån som jag kör på sån skit när det finns Weller m.fl.
Nu har den pajat i själva lödpennan.
Gäller nu bara att dom inte får reda på’t o får vatten på sin kvarn…

Jag sa det innan den gick sönder att: -man kan ju byta ut själva pennan mot en vanlig sen om den går sönder först’
’-nänä de kan du glömma…alla såna går på 24Volt ut i den såatte…’

Aj då, då sprack det som en byxröv…för de vart vad jag tänkte ge mej på nu.

Slet isär den och det är faktiskt 230VAC som går ut i lödpennan o tempregleringem är bara en dum dimmer.
Nya kolven jag införskaffat passa fasen inte i själva fjäderstället….så det får väl vara.
Släng-gener har jag inte så den får leva vidare som ’lamp-dimmer’ ist.

Jag har skaffat en ny nästan likadan inköpt på samma ställe. 149kr och jag tror det vart en 48Wattare den med.
Håller den 6år den med så är det fine.
Skriv svar