Sätta upp en Remote Förbindelse

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av sm6pop »

Lite samma som här som du hade, via Remote Desktop når jag den Windowsdator som sitter vid masten.
Den är kopplad till ett reläkort som styr antennswitchar och även en motorstyrd urdragning av antennerna vid åska. Radion är även här en IC-706MKIIG kopplad till RemoteRig.
Antennen för kortvåg är en stegmatad inverterad dipol med 4:1 trafo och en 1:1 balun och går att stämma av på alla band med en autotuner.
Rotor blir svårt då släden i masten inte klara de påfrestningarna det blir med rotor och rikt men den stegmatade fungerar riktigt bra så den får sitta kvar.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Det här med remote desktop är ju ett kapitel i sig. Windows RDC funkar ju hyfsat men kopplar man ner så tappar den ju allt ljud så har man WSJT igång så ballar den ur på "serverdatorn". Teamviewer mfl har också massa konstigheter för sig. Har för mig att det dyker upp pop-ups hela tiden. Förmodligen för att det är "gratisvarianten". Jag har nog testat ett 10-tal olika och den bästa tycker jag är RealVNC som är "gratis" på raspberryn (server). Man kan koppla upp flera instanser parallelt på servern. Ljud osv påverkas inte heller av uppkopplingar som med windows RDC. Men kostar ju en slant om man vill ha en licens för annan dator förstås.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av //JAL »

Tack för mycket intressanta tips om remote på denna tråd som verkar vara värda att prova!

Själv har jag funderingar på att sätta en mast av de mastdelarna jag har på en ca 15meter högre kulle jämfört med huset någonstans 100meter bort.. Då slipper jag klättra i träden med bark och barr i munnen för att jaga höjd och decibel och eventuellt inte behöva hissa upp rör som låter som en kyrkklocka... ;)

Det är mycket att fundera på för min del då 100m är lite långt för att köra nätverkskabel om man inte har en switch mitt på ungefär, eller kör trådlöst med wifi till huset.

Sedan är frågan om man ska dra "förlägningskabel med 230v eller köra offgrid med solpaneler och batterier då en remote troligtvis kommer att vara i drift kontinuerligt.
Det går säkert att få en raspberry att sköta driften för remoten och den drar ju inte mycket energi så det kanske räcker med vind och sol för att få det att funka.

Eller ska jag bygga en liten radiostuga vid masten ?
Det var någon som berättade att han med sin IC-7100 monterad i masttoppen skyddad i tempererat skåp har 35 meter nätverkskabel för manöverpnelen till huset och det ger radion ca 0.5 meter antennkabel...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av DH »

Hmm..

Har du tillgång till marken där den står, bygger du såklart en bod där.
Det har jag….gjort på baksidan här..
Soldriven med hemmabyggd kamin osv.

Svagsignalsjägare på landet där normalt brus är uppe o skaver på kanske S1 är ganska skeptisk till 230VAC kablage & datorprylar.
Jag va hemma hos en igår o jaga störningar. När uppenbara störkällor vart avstängda samt alla datorer o switchade nätagg i shacket vart utdragna uppmättes S3 i grundbrus på 80m med hanses G5RV ijackad direkt i röven på hanses IC-7300.
När samma koax löpte genom det avstängda slutsteget och tuner’n på bypass, då vart noiset uppe på S7.
Allt kablage i shacket hade han buntat ihop…det vart koaxar ihop med nätverkskabel o 230Vac kablage.
Sprätta isär det där o noiset sjönk till S5. När annan ej använd antenn ansluten till samma slutsteg eller om de vart tunern drogs ur så sjönk bruset ytterligare ngt.
Ungefär här drack jag ur kaffet och drog…vet inte om han hitta o löste det sista.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av //JAL »

Ja det är min "trädgård" på den kullen.
Det blir ju en slags remotestation med stuga och vedkamin samt egen el ;)
Fast bekvämast blir det ju hemma i huset där man har allt.

Störningar när jag sitter i husvagnen 20 meter från huset är ju bara lite svagt knaster i bakgrunden och s-mätaren sällan lyfter på sig för störningar, samt grannens elstängsel, så remote är mest för höjden i mitt fall.

Dessutom har jag några bekanta som bot i stadsmiljö och gärna lånar radion via internet dessutom är två av dessa förutom svagsignaljägare jobbar dom med datorer och servrar så det löser vi nog om det behövs.
Det är därför det är intressant med olika remote att testa.

Hoppas att det är fler här på forumet med goda tankar runt ämnet. Vedeldning är redan taget :)

///JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av Janne »

En bra NB tar elstängselknäpparna, gärna i kombination med en långsam Agc.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

För “kortare” sträckor, < 300m så istället för koppar-nätverkskabel skulle jag rekommendera fiber. Då är man lite mer säker vad gäller åska osv. Wifi är nog inte heller så dumt och det finns ju relativt billiga “länkar” på 5 GHz som klarar avstånd på några km i gynnsamma fall. Och istället för att dra 230V kablar kan man ju köra typ 48V istället och ha lokal lagring i batterier. Då behöver man inte dra så kraftiga kablar heller och man kan ladda batterierna lugnt o stilla. Men även där se till o åskskydda kabeln.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

//JAL skrev: 29 apr 2023, 09:39
Det var någon som berättade att han med sin IC-7100 monterad i masttoppen skyddad i tempererat skåp har 35 meter nätverkskabel för manöverpnelen till huset och det ger radion ca 0.5 meter antennkabel...
Har ett par IC-7100 och funderat på samma sak. Hade den haft 23cm hade varit klockrent att sätta den i masten. Dock har jag förmodligen för långt avstånd. Remoterig funkar nog men då blir det en burk till och man skall få upp 13.8V utan alltför mycket spänningsdrop. Så jag är nog mer inne på att sättta riggen i ett skåp nära masten. Då kan man hänga på PA osv. LNA kan man ju dock ha i mast-toppen...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av //JAL »

SM6MUY skrev: 29 apr 2023, 23:25
//JAL skrev: 29 apr 2023, 09:39
Det var någon som berättade att han med sin IC-7100 monterad i masttoppen skyddad i tempererat skåp har 35 meter nätverkskabel för manöverpnelen till huset och det ger radion ca 0.5 meter antennkabel...
Har ett par IC-7100 och funderat på samma sak. Hade den haft 23cm hade varit klockrent att sätta den i masten. Dock har jag förmodligen för långt avstånd. Remoterig funkar nog men då blir det en burk till och man skall få upp 13.8V utan alltför mycket spänningsdrop. Så jag är nog mer inne på att sättta riggen i ett skåp nära masten. Då kan man hänga på PA osv. LNA kan man ju dock ha i mast-toppen...
Ja det är ju lite mixter innan man fixat detta i masttoppen.
Jag har inte kollat men det är nog en analog signal i manöverkabeln till panelen och den måste vara skärmad CAT6. Då kan man inte förstärka manöversignalen med switch eller router.
Den masten var placerad nära huset och det räckte med 35 meter kabel och tydligen funkar det bra.

Det finns ju fler apparater som har goda möjligheter att kopplas remote en kortare sträcka utan internet.

Det är alltid bekvämare att sköta allt på marknivå och med tanke på blixtnedslag så är det nog bra att ha den en bit från masten och kunna manuellt koppla bort antennerna.

Vad rör 13.8 volt så med nätaggregat måste ju 230 volt upp i masten "med alla störningar" eller laddare med batteri om man inte har grov kabel från marknivå.
Själv har jag i min "Husvagns Bodega" en gammal LEAB laddare på 6 amp och den är helt tyst på alla band var jag kunnat kolla. Dock har ju batteri beroende på utförande en maxspänning för kontinuerlig laddning på 13.6-13.8 volt som sjunker lite vid belastning och ändå kokar vattnet ur batteriet med tiden.

Ja det är mycket att tänka på vid remote drift.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Japp, det är vanliga RJ45 interface så CAT kablar kan nog fungera. Allt går ju efter egen standard förstås. Ljudet analogt och "data" men typ 19200 baud. Så man kan säkert köra ganska långt med bra kablar. Icom har ju nyligen släppt sin IC-905 får mikrovåg och där skall man ju köra med typ CAT kabel mellan "panel" och box uppe i masten. Jag misstänker att även där så är det eget interface och inte IP baseerat. Men det återstår att se.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Skriv svar