Sätta upp en Remote Förbindelse

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Många kör ju redan nu remote och fler har säkert funderingar. Mycket beroende av den ökande störnivån och kanske bristen av utrymme att sätta upp antenner. Så hur gör man ? Många möjligheter finns men i grund o botten så kan man utnyttja att moderna riggar har nätverksuppkoppling och kan styras från en vanlig dator.
Min egen erfarenhet i detta är än så länge ganska låg men har en del idéer om lösningar som kan underlätta !? Hoppas jag.
Så har man en remote uppkoppling via mobilt bredband eller annat, hur gör man ? Man kan öppna ett antal portar i sin (remote) router och på så sätt få kontakt. Då måste man veta IP:n eller ha en nameserver som har koll på detta. Det medför dock en viss säkerhetsrisk att ha öppna portar. En annan aspekt är att många operatörer inte har publika IP vilket gör det omöjligt att få kontakt med sin remote-station. De är liksom dolda bakom ett brandvägg. Allt går givetvis o lösa och de enklaste lösningarna är oftast de bästa. Ett sätt kan vara att köra VPN mellan ordinarie QTH och remote-stationen. Det har en rad fördelar som tex remote-station kan vara ganska “dum”. En förbindelse till “nätet” räcker. Så snåla som vi är, och gratis gott eller vad det heter 😊. Jag har testat SoftEther VPN och tänkte skriva lite om det...

https://www.softether.org/
Senast redigerad av 3 SM6MUY, redigerad totalt 21 gång.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Testat lite med två Raspberry PI, en 3:a som server och en 4:a som bridge. Tvärtom kanske varit bättre men en test som sagt. Med softether kan man förlänga sitt lokala (hemma) nät till vart man vill förutsatt att man når internet. Annars kan man ju köra med server<->client om det passar bättre. Att köra en brygga remote ger dock mer frihetsgrader. Lite noteringar (för L2 bryggning):

• Startscripten är (i varje fall för nåt år sen :D ) inaktuella och man bör köra med det som stöds av systemctl, systemd. Jag är ingen expert på detta men det finns lämpliga script på nätet.
• Installera INTE Server och Bridge på samma maskin. Behövs inte och blir konflikt.
• Använd det grafiska gränssnittet. Dock måste ett par saker köras i terminalen. Typ IP:port och det finns nästan ingen anledning att hacka i terminal om man inte tycker det är kul förstås. GUI:t finns bara för Windows men det är ju bara att connecta till RPI enheterna.
• För att skapa lokala bryggor bör fysiska enheter användas (virtuella TAP interface kan nog användas men krånglar bara till det). Till Rasberryn har jag använt typ Linksys USB3<->Ethernet adapter vilket finkar fint.
• Assigna INTE IP adresser (manuellt eller via DHCP) till dessa fysiska enheter. De skall gå i promiscuous mode. Dvs enbart vara ”dumma” interface. Sätt dem till 0.0.0.0. Det måste man göra i terminal dock. Använd inte heller WIFI. Kolla mer i manualen.
• Den vanliga Ethernet porten på Raspberryn är således ”WAN” porten.
• Servern kan placeras bakom NAT bara man gör port forward i routern. Så ”WAN” porten hamnar således på det lokala nätet.
• Även bryggenheten kan vara bakom NAT. Bara den har en GW till internet. Vilket den fås om man har DHCP. Den fysiska bryggade porten blir ditt ”hemmanät”.
• Sen skall det ju konfigureras en del i enheterna men GUI:t funkar fint och det finns tutorials på hemsidan.
Får man upp det med virtuella hubar osv så har man sitt lokala nät på enheten som är brygga. Där kan man sen koppla på switch med fler datorer om så önskas. De funkar ju som vanligt så ingen extra konfigurering behövs. Bryggan måste kunna nå servern så här kan vara lämpligt att ha en server med DNS hostname. Men även det finns det i softether. Inte testat den dock..finns ju andra varianter också.
Senast redigerad av 2 SM6MUY, redigerad totalt 21 gång.
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

VPN2.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Så en del "pyssel" och konfigurerande som det brukar vara förstås. Men vad vore livet utan utmaningar :D
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

VPN3.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Näväl det här funkar i varje fall. Testat med en annan amatör i närheten och vi satte upp ett gemensamt lokalt nät. Med 2 st RPI4 hade vi nästan 100 Mbit/s i vårt gemensam nät vilket borde räcka i de flesta sammanhang. Då hade han 100 Mbit/s fiber och jag 250 Mbit/s. Kör man med äldre RPI så blir det förmodligen långsammare. Det beroende på de tekniska lösningarna i Raspberryn...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av sm6pop »

Riktigt intressant och det här med remotekörning blir allt mer aktuellt med den brusmatta som man har i tätbebyggt område som de flesta bor i.
Själv har jag genat till min remotestation och använder RemoteRig och internet från tre då de har både publik och fast IP.
Jag har tidigare kört remote på ett bonn-enkelt sätt som fungerade bra men som kräver en Windows-dator på båda platserna. Det kanske går med andra datorer men det är inte min starka sida minst sagt.
Radion var Cat-ansluten till datorn där radion finns och med en virituell front på skrivbordet.
Radions ljud för både mottagning och modulation gick via Skype.
Datorn där jag ville nå stationen remote var också kopplad till Skype för ljudet i båda riktningar och den virituella fronten nådde jag via Teamviever för att styra radion.
Det fungerade riktigt bra men telegrafi var inte möjligt tyvärr.
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av SM6MUY »

Håller med. Det finns mycket här. Förbindelsen är ju en viktig del och kanske "resten" en annan :D. Då menar jag styrning av riggar, nyckel mm Här finns potetial för många inlägg känns det som..
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av sm6pop »

Japp, det finns mycket erfarenheter och nya metoder att skriva om och det blir nog allt fler som försöker få till en remoteplats då störningarna i städerna knappast kommer att minska.
Jag kan väl lägga till om min "bonnstyrning" remote att jag använde en Signalink för ljudet till och från riggen vilket jag glömde skriva i mitt tidigare inlägg. Jag moddade det lite också för att kunna slå på eller stänga av VOX-styrningen av TX från modemet. Oftast använde jag PPT-knappen på den virituella fronten istället för modemets VOX-funktion. Fördelen med "bonnmodellen" är att den inte kräver några fasta IP och inte några publika heller.
Användarvisningsbild
sm2oww
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 dec 2021, 14:27

Re: Sätta upp en Remote Förbindelse

Inlägg av sm2oww »

Under ett antal år jobbade jag i Stockholm, övernattade då på ett lägenhetshotell med krasslig Internet, hade mitt hem i SM2-land. Använde mig av RemoteRig och Icom-706MKIIG, till den hade jag en GP för 2m/70cm samt en fan-dipol för 20, 40 och 80m.

Körde endast voice (SSB/FM) och det fungerade riktigt bra, men önskvärt hade varit att ha bättre i antennväg på kortvågen, så för det införskaffade jag en koaxswitch samt webstyrning och lite andra saker och så började jag så smått fixa iordning för fjärrstyrd rotor, men de kom aldrig upp då jag avslutade uppdragen i Stockholm och åkte hem!

I SM2 hade jag "skarp" IP-adress men tilldelad via DHCP, så fick köra med en DDNS-tjänst för att vara säker på att nå den, men vad jag kan minnas så byttes IP-bara ett par gånger under de år som jag nyttjade stationen remote.
Skriv svar