Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av SM6MUY »

Ett trådat 15 år gammalt huslarm aktiverades så fort jag sände med >500W på 80m. Från varje givare sitter en varistor på kortet och jag tror kablarna från givarna samlade upp "RF" och aktiverade varistorn som sen gjorde att larmet gick igång. Inte 100% utrett dock :D . Nåväl, tryckte dit ett antal Ferriter och kan nu köra 1kW utan problem och hustfriden är löst...Någon annan som haft detta problem ?
Ferriter_larm.png
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av DH »

Det kan jag inte säga.
Däremot får RF feedback mina elradiatorer att slå på oavsett vad termostaten står på. Detta vid måttliga effekter 70-80W ut redan.
Antenner utan ngn RF feedback har jag inte märkt av ngt….men det vore iofs intressant att se om ngt händer vid över 500W tx?
Det är då ganska troligt det händer då också med tanke på den otroliga fältstyrkan i närområdet här det då blir, men det skall testas.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av sm6pop »

Inget jag varit med det är klart att om du har RF med in så kan spänningen på varistor öka och den ändrar sin resistans.
Gött att du fick ordning på det.
Förr var det vi som störde grannar och det egna hushållet men nu är det oftast tvärt om men den höga brusnivån som allsköns bråte med elektronik, inte minst från Kina, orsakar.
Undantag finns som ditt larm och vår TV som går till menyläge när jag kör QRO :cry:
Användarvisningsbild
SM6MUY
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 apr 2023, 22:02
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Re: Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av SM6MUY »

Precis, förr var det tvärtom. Nu hur mycket störningar för oss tyvärr. Jag har inget annat som blir utstört i hemmet o då kör jag ibland 1kW på kortvågen. Inte hört något från grannar heller. Men som sagt nästan ingen som har vanlig TV-antenn nuförtiden heller. Och gamla klockradios som fanns vid allas sängar tidigare som plockade upp det mesta är också borta...Det mesta går nog att lösa med filter/ferriter osv om det blir problem. Men som sagt få problem vid Tx men värre vid Rx om man vill höra nåt i all sörja :cry: ...
QRV 80m/20m/17m/15m/12m/10m/6m/2m/70cm
Loc:JO67AK
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av DH »

Vanlig tv eller inte spelar mindre roll då det ändå är blåtandshögtalarna alt. andra talare man kan störa in på.
Så är det iaf här.
Jag hade velat göra en fullständig utredning på vilka band och antenner som stör vid en viss effekt men grannarna kan tänkas tycka det är mindre spännande.

Inga som helst problem att köra 100W på min 27halva @ högre hf band men kör jag mer blir de det hos närmsta grannen….troligen hos fler grannar också men som jag känner mindre o som är mer blyga kan tänka.
Även tv-bilden sades ’frysa’ o det trots fiber o ingen antenn. Vet inte hur såntdär är kopplat om det kanske är en bit rf till tv’n ändå eller hur det funkar?

Den vertikalen har jag till lite allt möjligt så den skall jag ge mej på med lite åtgärder för att minimera RF feedback. Först isolera den från maströret, sen skall den få en choke o lite ferriter. Minskar feedbacken som jag räknat med…skall jag höra av mej till grannen igen för stör-test @ >500W.

Inga andra antenner har rapporterats störningar ifrån…eller…jo. -när jag kör 3 siffrig effekt på 80m på lille dipolen som sitter i häcken i syd…så dör grannens robotklippare om den är på den sidan då vid keydown.
Grannen får då dit och återstarta den. ’På denna sidan garaget kan den stanna hux-flux…jättekonstigt’
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Nu sänder jag visserligen inte på 80m i dagsläget.

Dock när jag körde 69mhz, 20m bort från huset kom protester att extra högtalaren till tv datorn levde rövare i huset.
Det är en extrahögtalare med baslåda "troligtvis kinatilverkad" som inte trivdes med 25w 69mhz.
Jag löste det med att ta HDMI kabeln som innehåller ljudsignal och köra ljudet i tvn och störningen är borta.

Det kan ju vara intressant att testa lite på datorhögtalaren var den är känslig för RF. Om det är in eller utgång den får störningen på. Ferriter är ju bra till mycket ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Tips: Störningar på huslarm vid sändning på 80m

Inlägg av DH »

Ja på egna grejor. Skall man in o greja med grannars prylar försvinner intresset helt. Det kan då bli hur mkt som helst när de på eget bevåg testar andra prylar de aldrig använder längre normalt ändå….o se, det stör där med :D
De nämner det till ngn granne längre bort…’jasså, men då får han komma hit med..’ osv osv.
Det vill jag inte.

Ferriter på störd utrustning tycker jag funkar kasst. Tyckte för en kort period att det gjorde nytta på sonens data-talare men störningarna kom ’tillbaka’, jag slet då väck halvdussinet ferriter på alla möjliga kablage till det o märkte ingen skillnad när de togs bort ^^

Störande saker är det snarare mer effektivt att ge sej på, som den kassa 1-gångsladdaren till Baofeng t.ex o erhålla viss nöjdhet däremot.

Nu skall sägas att jag inte beställt svindyra ferriter från Elfa o grejat med. Det är utrangerade ferriter från gammal skrotad elektronik mina försök görs med.
Skriv svar