PTS BREVET....

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

PTS BREVET....

Inlägg av Janne »

När man tittar i forat så finns det inte mycket att se när det kommer till våra shacks. Ettpar stycken bara.
Det är inte bara i 27-shacken utan även amatör-shacken.

För en sisådär 10-12 år sedan så såg det helt annorlunda ut i forumen som handlade mycket om främst 27MHz (bla 27mhz.se).

Man visade gärna upp vad man hade men efter krafttag från Post och telestyrelsen mot de som frikostligt postade information om hur de använde sina kiloWattsteg på Pr-bandet och hur man trots att man hade certifikat vitt och brett skröt om hur man levde rövare på frekvenser nära de 40 kanaler vi har trots att de inte är tillåtna att sända på.

Några fick brev hem där det stod att de blivit observerade och ombads lägga ner oegentligheterna.

Detta verkar ha skakat om rejält, såpass att de flesta inte vågar berätta om och än mindre visa upp vad för apparatur de har eller använder i sitt shack.

Man är också (om möjligt) ännu mer restriktiv till att uppge vart man bor.

Det är väldigt tråkigt för man kan och FÅR inneha fina Hf-riggar, slutsteg osv utan att man använder dom på band man inte är tillåten att använda dom på, så har det inte alltid varit.

Skall vi få intresserade till hobbyn så må vi visa att vi finns.

Visst hobbyn dör väl inte ut pga vi inte visar upp våra radiohörnor, men nog blir det lite mer färg på tillvaron om man bjuder lite på vad man har.

Jag vet inte vart jag vill komma med inlägget mer än att jag försiktigt vädjar till er att bjuda till lite, men jag har fått frågan om vad PTS brevet egentligen handlar om, och konsekvenserna utifrån hur jag upplevt att det blivit av det, så till er som fortfarande undrar kom en kort förklaring.

Nej jag har inte personligen fått något brev, men några bekanta som berättat om vad som stått i det.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: PTS BREVET....

Inlägg av sa3atf »

Jag älskar shack bilder och var väl den som efterfrågade en sådan kategori här om jag minns rätt. Tyvärr har jag inte fått ordning på shacket sedan jag flyttade hit, utan när det börjat ta sig har jag kommit på något nytt och rivit ner igen ;)
Nu har jag så smått börjat om i en helt ny riktning och bygger ett "maskinrum" i källaren alldeles under shacket där det mesta av mina radio grejor kommer att vara då jag styr de flesta via datorn och det är svalt och skönt där för elektroniken och fläktar osv får leva om hur mycket som helst utan att det gör något.
Självklart har jag ett gäng "vanliga" apparater som kommer att husera här.
Lovar att uppdatera när framstegen börjar komma. Varit mycket annat ett tag här, men det kommer och Rom byggdes inte på en dag som dom säger :D

Vad gäller breven så är jag lycktigtvis ovetande om detta. Har såklart hört många berättelser osv osv.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: PTS BREVET....

Inlägg av DH »

För egen del är det mer…att det skulle se väldigt skrytsamt ut….o sån är ju inte jag.
Jag kan köra med enkel skit från 70 talet också…men inget sånt står framme för tillfället.
Efter lite röj ….jag vill ändå inte ha framme allt samtidigt , så kommer det väl.
Just nu med ormboet kablar och gäst-radios som står mitt på bänken med locket av osv är det inget o visa ändå.
D7A443BC-4C85-4649-BCC9-0A234D6A07F4.jpeg
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: PTS BREVET....

Inlägg av //JAL »

Något pts brev fick jag aldrig.

Det var lite spännande på åttiotalet med 27mhz då pejlbussen var i närheten. var man bara mobil så var det kul :)
Värre var när dom passerade bostaden, och som tur var fortsatte förbi...

Jag ska nog ta några bilder på "Husvagnsbodegan"och lägga här.. Det är ganska mysigt där.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar