Mina radios

Här visar vi upp våra radiohörnor.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Mina radios

Inlägg av //JAL »

För de som är nyfikna på min utrustning.

Jag har IC-706 mk2g samt en IC-7100.

En baofeng uv5 och en anytone vhf-uhf.

Lite 27mhz apparater också.

Jaktradio och två sdr.

Efter lite diskussion om tv som stör och anslutningen på stora loopen som satt åt fel håll flyttade jag ut i husvagnen och där är allt knäpptyst i radion mer eller mindre i hela hf bandet...
Det blev min "Radio Bodega" så sambon kan titta på sin tv 😎

Så något radioshack blev det inte.

//JAL
Senast redigerad av 1 //JAL, redigerad totalt 6 gånger.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mina radios

Inlägg av DH »

Bahh, IC-7100’an känner jag ju igen….den har du nämnt tidigare.

Det blir i allmänhet bättre känsla i ngt mer bas-station aktigt på bänken. 7100’an kan väl kvala in där halvt som halvt.

IC-706 blev jag aldrig kompis med. Ej heller FT-857 under de 10år jag hade den för den delen.

Baofeng UV-5RE gillar jag som den mest prisvärda radio som finns. PTT knappen på min slets ut efter bara :o 5år, det är väl det enda dåliga. Inget ont att säga om modulationen, squelchen eller S-metern som andra varianter av UV-5 dras med.
Min RE funkar nu som mobilstation tillsammans med batteriadapter till ciggplug, yttre antenn o mic i sommarbilen.

Anytone har jag en hög mobilstationer för låga och höga VHF samt för UHF också. Ett par duobandare också. Helt ok radios.

Sen precis som du, huset fullt av massa andra radios.

Störande tv? Jahaja…ja jag dras med störande luftvärmepump…alltid är det ngt.

Jag hade hemma en radiokollega utan cert i fredags. Vi ratta runt på lite olika band. Jag har så jag drar upp vattenfallet på kortvåg på en 19” skärm varpå han utbrister: ’- va mkt noise du har här :o hur står du ut?’
Jag bor i liten by nere i en dal och upplever högst modest störningsnivå. S meter står ngt på S3-4 som vanligast.
Själv bor han i skogen med blott 1 granne på synbart avstånd med max S1 i grundbrus…när inte 3d skrivaren går då…för då brusar det S9 8-)

Kul du dela med dej :)
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mina radios

Inlägg av //JAL »

Ja 7100 är ju mycket vettig och mer finesser än jag använder och likadant med 706.

En basstation är säkert bättre på att kunna ställa in och fånga signaler men det är ju antennen som avgör det mesta tycker jag.
Dessutom hör jag i dagsläget de flesta hörnen av världen i dessa apparater.

Brusnivån här är kanske ett s-värde dagtid ibland helt tyst och på kvällen blir det bara ett svagt knaster i bakgrunden. Då har jag värme och en Leab laddare i drift. Nu bortser jag från grannens elstägnsel jag fick ett gott råd hur man kan åtgärda ;)

Jag "ärvde" dessutom några Ericsson C-602 och hittat någon som sätter in en Raspberry som logik och då blir det ju lite intressant med den gamla radion.
Det är bara problemet med antenn som täcker 69-85 mhz. Får väl göra en liknande Arial oy. Har fyrkants profil i aluminium 45x45mm som kan bli en bredbandig dipol kanske.

69mhz är ju användbart på många sätt och andra frekvenser man kan nyttja om man har tillstånd att vara där.
På jobbet har vi ju åkeriradion och efter att jag rengjort och fettat in antennfästet och rätat upp antennen på min bil hör jag tyvärr hu mycket som helst ;)
Ibland är det bra om man inte hör allt tjööt lånt bort så man får sår i öronen.

Anytonen är 779uv som är tänkt att sätta i bilen någon dag och då är nog 145mhz mest intressant.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mina radios

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 10 apr 2023, 08:57
En basstation är säkert bättre på att kunna ställa in och fånga signaler men det är ju antennen som avgör det mesta tycker jag.
Dessutom hör jag i dagsläget de flesta hörnen av världen i dessa apparater.

//JAL
Känsla skrev jag, inte känslighet. Menar då i allmänhet bättre ergonomi. Volymkran till vänster om VFO.
VFO som kan manövreras med stöd för handleden mot bordet radion står på.
Funktioner fördelade över större antal reglage med färre dubbelfunktioner.
Frontmonterade uttag o ingångar för lurar, cw & mic.

Hör du de flesta hörnen i världen? Det torde vara en överdrift eller var och när hör du vanligen Kalifornien eller Japan?
Tämligen sällsynt i min radio. Det är på 15m eller så annars i princip omöjligt.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mina radios

Inlägg av //JAL »

Hej igen DH.
De flesta hörnen av världen har jag hört. Inte alla, om jag får vara ordpolis ;)
Australien, Usa, Sydamerika, Canada, ryssland, Ukraina, Afrika, Mellanöstern och givetvis Europa Tex.
Om jag varit hemma mer så hade jag säkert hört fler.

Som du säger så är Japan lite svårt och det kommer nog en dag det också.
Kalifornien är väl lite svårt också då det är mycket landmassa som inte ger studs åt vågorna.

När det gäller basstationer så är ju en mobilapparat mer pillig då funktionerna sitter i en meny i stället för en knapp på fronten men det funkar med det jag har tills något vettigt som bas dyker upp.

Dock har IC-7100 många andra fördelar jämfört med en gammal bas som bara har amtörbanden att lyssna på Det är ju mycket att lyssna på långt under de 30khz den klarar. Då får man ta till datorn för de riktigt låga frekvenserna eller någon SDR.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mina radios

Inlägg av //JAL »

En bild på "Radibodegan" hos mig.
IMG_20230415_092238.jpg
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mina radios

Inlägg av //JAL »

I kväll blev det SA7JAL för min del 8-)
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Mina radios

Inlägg av Janne »

Jasså haru tagit cert nu!?
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Mina radios

Inlägg av DH »

Blev inte heller kloker’ på’t…men kommer svara på alla allmänna anrop med den signalen på 3762 och 7165 kHz ikväll och i helgen jag hör.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Mina radios

Inlägg av //JAL »

Jajjamän.
Det var provkäll på SK7AX och jag blev godkänd.

Signalen SA7JAL är bokad sedan tidigare och ansökan om licens är skickad och betald så när jag är registrerad och inskriven kan jag börja hojta "Bäverhojt" på något av frekvenserna jag får sända på.

Tack för inbjudan DH. Så fort jag ser min signal på SSA "SM callbook" är jag registrerad. I dag fredag såg jag inget så jag får väl vänta några dagar ytterligare.

Det var första gången provet skrevs på en padda kopplad till SSA och det funkade fint. DH! Sitt inte och håll maten varm åt mig hela kvällen då det tar några dagar ytterligare...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar