OFFGRID

Reparationer, byggen, modifikationer.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Denna tråd tänkte jag ska behandla drift av radio utan elnätsanslutning.

Det är säkert många som kör remote och behöver "eller har" backup för ström eller rent av har bra radioläge men ingen elkabel från nätet och får experimentera själv.

Här byter vi erfarenheter av sol, vind och batterilagring av elkraften.

Detta är ett stort område då dimensionering och beräkningar är viktiga. Sedan är det bara att bygga och köra och räcker inte kraften får man fylla på med utrustning så att det fungerar.

Det är många som säljer utrustning och länkar kan vara bra att ha.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Att hela tiden hitta på en massa rubriker utan innehåll tillför inget.
Ny rubrik kan man skriva när man har ngt att komma med istället.

Offgrid grejorna här är såna jag haft o kört med i många år. Flertal olika solpaneler med olika storlek och olika spänning t.o.m men det funkar fint ändå och utan extra dioder o skit folk plockar på.
Regulatorn är en 10Amps kina regulator. Solpanelerna är placerade som så att de är pekade åt olika håll. Alla Ampere tankas alltså inte ner samtidigt.
Sommartid går solen upp kl 04 och skiner då på en av dem som då hunnit få upp det kanske tomma blyaccet till körbar spänning när operatören vaknar framåt kl 8 draget.
Samma när solen går ner eller precis innan…så har jag en liten panel som går by-pass om regulatorn obegränsat rätt ner i accet.
Det rör sej om ngn timme när solen står lågt och ger dåligt ändå.
Med alla redan 12,7 Volt eller vad accet kan ha då…blir det mkt små strömmar som tankas ner även om panelen når 16-17Volt den timmen.

Accet är ett 100Ah’s Biltema Sol batteri. De e typ båtbatteri fastän det klarar av att ta emot större laddström.
Skall skaffa ett likadant till o kroka på.
Jag upplever panelerna räcka till då regulatorn redan slagit ifrån när jag skriver detta kl 13:40.
Solen kommer skina många timmar till o kanske orkat fylla ett 100Ah’s till?
Panelernas sammanlagda angivna kräm är ’200W’. Ngt jag såklart tar med nypa salt..
Ytterligare ’80W’ skall upp nu i sommar för att riggas nästan helt vertikalt i sydläge…att ta den lågt stående vintersolen med. Mindre snö fastnar på den med.

En mindre vindsnurra ligger här också o skall upp på 7m höjd i masten….nån gång…den får inte inverka ngt som helst negativt på antennerna…därav den ringa höjden.
Fäste har jag svetsat ihop, kablage har jag skaffat…den skall…bara….upp… så att säga ☕️
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Tack DH.

Du startade en givande "Reply".
Det kom en påskmiddag emellan ;)

Själv så för ca 25 år sedan med luftledningar till huset var jag utan ström från elbolaget så fort det blåste lite...
Jag tog helt enkelt och monterade 2st 80w paneler på husväggen och med 24v och gamla blybatterier så fick jag lyseström då det blåste på luftledningarna.

Faktum är att jag under 25 år har haft reservlyse med bara solpanelerna dock lite fattigt på vintern så man fick fylla på lite och anläggningen tjänade då också som resrvkraft till laddpumpen på vedpannan.
Jag har även en vindsnurra på en meter i diameter fast med endast gamla lastbils batterier på 230 amp "när dom var nya" blev det inte mycket laddat med vindsnurran på skorstenen. Senare tog åskan regulatorn på vindsnurran så den togs ur drift och panelerna fyllde tillräckligt.
Nåväl. Vindsnurran är rotor med magneter och statorn med lindning likt en bilgenerator så tanken är att endast likrikta de tre faserna och köra så det ryker.

Med tanke på de höga elpriserna i dagsläget så är tanken att skaffa en rejäl batteribank med nife batterier då "bly endast håller 5-8 år om man har tur" och utöka egenförsörjningen.

Vi får nog starta en tråd för batterier, en för solpaneler och så vidare.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: OFFGRID

Inlägg av Janne »

Jag har en kompis som inte är så mycket för forum så jag var dit och fotade en av alla grejor han pysslar med.

Han labbar med battetier, tillverkar bla saker batterihållare och annat med sin 3D-printer.

I denna väska har han litiumbatterier på 30A, de klarar mer men ses som en garanterad angivelse. Sen har han byggt in mätare, högt och några uttag, snyggt täckt med kolfiberlook.
20230408_172825.jpg
Iof kanske lite överkurs för en nätt Fm-radio men kul projekt.

Batterierna väger ju inte i närheten av vad motsvarande tunga bly/syra skulle vägt.
20230408_172829.jpg
20230408_172833.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Eller också fortsätter vi med sol, vind och kanske vatten o alla möjliga batterier i samma tråd. Iaf jag känner att det blir svårt att hålla isär de begreppen.
25 år? Oj, jag är väl uppe i 10 år eller ngt.

Min vindsnurra är såndär med ca metern i diameter på fläkten med. 3-fas grej med regulatorn/likriktaren inne vid batteriet. Inte riggat den än som sagt och jag är väl lite nervös för att den skall ge ifrån sej oljud…akustiskt i masten eller elektriskt i radion… - ngt du ’JAL’ har erfarenhet av?

I mitt växthus har jag ersatt nockglaset på ena sidan mot ett dito i polykarbonat, plastglas alltså.
Borrat hål i detta och satt en 120mm 12V datafläkt där.
Den matas med såndär liten solpanel Biltema har sålt i 20 år ’1,5W’.

Det brukliga är att växthus har en gasfjäder som expanderar vid hög solvärme heta dagar och öppnar en taklucka. Min funka så dåligt men så kom jag på detta med fläkten och solpanelen som då gör samma jobb.
Jag nöddes dock sätta en elektrolytkonding på 1000 mf i parallell för att fläkten skulle orka starta lite tidigare.
Annars har det funkat där ute året runt nu sen 2011. Inget mögel eller mossa på insidan av glasen som t.ex grannens växthus dras med.

Tidig vår när solen står på riskerar vinrankan där inne att vakna för tidigt - inte bra då det alltid kommer några frostnätter sen. Med sol-fläkten som går så fort solen visar sej får man ner tempen redan såhär års så inte vinrankan vaknar än.

Nu har jag sett att det inte funkar längre. Ifall det är fläkten….som va begagnad när den sattes upp eller om det är panelen som nu är utbrunnen vet jag inte….får ut där en dag…

Sån kinaradio som i Jannes inlägg har jag haft. Den stack ut med mkt bra modulation. Den lät som en japan i premiumklass. De där blå-röda Volt-Ampere mätarna kör jag med också. Finns i massa versioner. Mina är inkl 10A shunt i själva mätaren men har andra på 50A där shunten är en separat grej.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Radiointresset har funnits lång tid hos mig, och då jag började med egen ström var tanken på självförsörjning och om grannen kommer kommer och beklagar sig över att strömmen är borta kunde jag säga "det visste jag inte" då det lyser hos mig...

I samband med byggandet av reservlyset så satte jag på skorstenen en meterstor vindsnurra 300-400watt vid full vind, för vinterns behov med laddning.
Resultatet blev med en liten batteribank att den regulatorns automatik bromsade då batteriet var fullt. Ända tills åskan tog sönder regulatorn som satt inuti huset på snurran.

Det var ett vinande ljud då den snurrade som var överlevbart men då den bromsade lät det "AAAARRRNNN" vilket hände varannan minut då det blåste och snurran fick namnet Arne...

På den tiden lyssnade jag inte på HF så vad som stör vet jag inte och kan tänka mig att det säkert blir något vinande ljud likt det man med kondensator åtgärdade i bilen. Om man då ska likrikta tre faser borde det ju bli något störande ljud från likriktar dioderna när dom spärrar. Det borde kunna gå att förhindra med kondensator på likströms sidan och om man har tre kablar med växelström kan man ju tvinna kabeln ner från masten.

På den tiden var det mer test och experiment för att se vad det gav. I dagsläget finns ju kinamätare som mäter mängden ström man får in, och så vidare.

I dag är det ju stor idé att utöka denna anläggning. Tanken är att börja med 600-900 ampere i batteribank så man klarar sig några dagar och valet föll på nife batterier som är svåra att göra sönder.
Nife går att tömma helt utan att skadas och överladdning kokar bara bort vattnet... Samtidigt så går det fint att koppla gamla batterier med nya, och dom brinner inte förrutom kablarna om man inte har säkring, osv.

Med tanke på ljudet från snurran är det tänkt att placera den en bit bort från huset där det är relativt fritt från träd och jag har en liten mast på 10m och på 24v blir det ju lite kabel som krävs men det är överlevbart.
Tanken med vindsnurran är att med stor batteribank behövs ingen regulator då den troligtvis inte orkar fylla fullt någon gång ensam.
Med tanke på bromsningen som även ska skydda vid övervarv så löser jag det med två av Biltemas brytare för batteri/huvudsröm brytare och en nyckel, vid risk för storm.

Datorfläktar har som sagt en livslängd. Ibland brinner lindningen av eller så ger lagret upp.
Glidlager kan man lägga en droppe olja på under en eventuell gummipropp så går det en stund ytterligare.

Själv har jag i vedutrymmet jämte pannrummet en datorfläkt 80mm som går kontinuerligt och ventilerar fukt från veden och från 24v till 12v löste jag med en glödlampa av lämplig storlek i serie med fläkten, 24v Ba9 2w glödlampa.
Glidlager går något år eller två med smörjning och då jag skrotade en gammal dator och där satt en kullagrad fläkt som gått utan smörjning i fyra år tror jag det är plus åren som datorfläkt.

Det är kul med egen elektricitet och för de som har remote eller tänker skaffa, utan nätanslutning är det bara att dimensionera upp tills kraften räcker. Min erfarenhet är att det blir ström och utan batterier är det ganska värdelöst förutom i växthus.

Som du sade DH så är det svårt att hälla isär ämnena i olika trådar så vi kör enklast här ;)

Här är en som säljer mycket utrustning, med forum och informativ beskrivning av sina erfarenheter av sol vind och vatten.
https://24volt.eu
https://24volt.eu/butik/index.php
Valet av 24v är för att det finns mycket utrustning såsom belysning, kompressor till kylskåp, nätaggregat till datorer,mm så man slipper att omforma med tillhörande förluster.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

’Jag är inte ensam’
..är ngt som slår mej när jag läser din text..

Jag ångrar lite att jag inte satsat på 24V system för att frikostigt kunna förse min nuvarande törstiga radio* med 13,5V.
För det mesta lyser Voltmetern i ögonvrån ’11,xx Volt’ när den körs i sändning. Med ett blyacc till hoppas jag det skall stå ’12,xx Volt’ istället.

Forumägaren i Hälsingland må gnugga händerna nu i påsk med massa läsbar text kan tänka.

*Han väntar även på min recension av nye radion jag lovat men den kommer när jag städat bänken o knäppt lite bilder..

Klart det går att steppa upp spänningen med lite extra teknik men då blir det förluster och ev. fler störningar så det kommer inte på fråga !!

Min fläkt jag skall ha upp är märkt ’600 kinesiska Wattar’, håhåjaja….ger den som en 60W solpanel får man väl va nöjd antar jag. Läst om såna som tagit ner sina vindsnurror och satt solpaneler på samma ställe ist och fått mer kräm på tilltaget.
Nåja, jag vill främst lära mej då det är teknikporr det handlar om för min del.
Det blåser ’jämt’ ifrån sydväst då dalen :cry: jag bor i vetter åt det hållet.
När jag klättrar upp invändigt i min mast så är det med huvet ungefär vid 7m’s höjd vinden tar tag i kalufsen och är då på den höjden den får sitta.

Jag har inte läst på tekniken särskilt. Kan inget än om dessa 3-fas grejor mer än att man absolut inte får sätta säkringar på 3-fas delen då generatorn sägs brinna på noll komma nix ifall den råkar kopplas ur under drift.
Min klump med kylflänsar på som skall sitta inne vid batteriet är också en såndär som bromsar när accet inte kan ta emot mer. Jag ser då till att ha lite för många Ah så den i princip aldrig behöver bromsa…alternativt koppla in en lampa som tänder sej vid kanske 14V eller vad man bestämmer. Glödlampa vintertid som kan avge värme…o en fläkt sommartid kanske eller vad man hittar på.

Tvinnade kablar är jag tveksam till i detta läget… jag kan som sagt inget om detta men känslan är den iaf.
En utrangerad 30m lång trädgårdskabel…sån jag haft till häcksaxen drog jag med kablaget ut och som är nedgrävt i backen redan när masten byggdes för några årsedan. Blå,Brun och Gul/Grön använder jag till den alltså. Liite klena kablar kanske men jag räknar inte med att snurran kommer gå på max nån gång…men det visar sej.

Vinande ljud man överlever på skorsten…bör inte va ngt problem i fristående mast kan man tycka då.
Bromsljudet är nog inte heller ngt problem ifall det enbart inträffar vid stark blåst. Allt annat låter då som en orkester här på baksidan ändå så..

Ifall du ser att jag förbisett ngn detalj är du välkommen att läxa upp mej. Prestigen har jag som sagt inga problem med.

Man undrar ju då varför du inte har tagit ngt cert? Undanflykterna undanbedes.
Tror inte du har skrivit ngt om vilka radios du lyssnar HF med, gör gärna det på passande ställe.
☕️
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Ja vi skriver cert prov nu i maj är det tänkt...
Tom min sambo som hatar allt vad radio heter sade att läs så du kan åka och skriva så du blir av med detta. Det är väl när man får cert det börjar ;)

Jag har så att säga jobbat mycket med fordonsel och RF är ju lite annorlunda.

Har du 24v så är fenomenet det samma. I stället för att öka måste du minska, kan gå att lösa med FET transistorer på något sätt.
Då kanske du förstår att jag tog med de stora transformatorerna hem som jag letar beskrivning för reglering till på en annan tråd.

Ja det är säkert lite överdriven watt i reklamen på kina vindsnurrorna. Max värdet brukar vara vid full storm. Har du då en dalgång som liknar en tratt så får du sydväst vinden ordnad och god blåst många timmar per dygn.
Fördelen med vind är ar att den fungerar även om solen är nere :) Kanske du periodvis har 4-6 s/m hela dygnet och då tillverkar den nog gott om el. Bara att sätta en kinamätare så vet du vad du har och med lite statistik ser du en graf.

Är kina snurran för svag kanske det går att byta magneter så den ger mer. Har du hus och vingar är ju allt mycket enklare ;)
Stator som passar kan gå att hitta hos någon som reparerar generatorer för tex 24v.

Vad gäller trefas lindning i generator så om den kopplas av från batteriet och går upp i varv kan det bli många hundra volt och då går likriktardioder sönder om de bara tål tex 100v eller regulatorn.

Enklast är nog att som du sade, att ha ett batteri ytterligare. Fritids batterier orkar inte ge lika mycket som startbatterier så ett batteri ytterligare borde ju halvera inre resistansen så leverans av mer volt sker.

Har du störning av snurran kan det vara värt ett försök med att tvinna kabeln. Det är ju vad dom gjorde med telefonledningar förr i tiden för att slippa "medhörning" ;) Nätverkskabel har ju samma sak med tvinnade kabelpar för att slippa störningar. Som jag tänker är att om man har otur är att variationerna i växelströmmen ger en störning på HF. Nåja vad är väl en bal på slottet ?

Det är nog du som läxar upp mig på antennområdet DH :) Det är lite hur man tänker som jag brukar säga
433f1e47-af6a-4f2d-9b1a-d6e301b117af (1).jpg
//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 70
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Re: OFFGRID

Inlägg av SA7ZWX »

Trådlös 🛜 med ställe att lagra på :lol:

Önskar alla en trevlig helg!
Bilagor
image000000.jpeg
Lasse
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Det känns som om min 3-fas snurra är rena ångmaskinen o hur skulle en sån kunna störa? Nätverk o solanläggningar yes…men ånga då?
Cert på gång ✅
Så vart det detta med vilken hf radio du lyssnar med…den frågan har du duckat för många ggr nu -är den skämmig?
Ta det i annan tråd isf.
Skriv svar