OFFGRID

Reparationer, byggen, modifikationer.
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Högst måttligt intresse för sånt här märker jag men en snabbrapport iaf.

På den ringa höjden jag har den senaste ’röda’ snurran ger den knappt ngt alls.
En 12V 4W glödlampa går att få att glöda lite.
I vindbyarna när snurran snurrar så fort att man ej längre ’ser bladen’ annat än som ngt rött suddigt…då lyser lampan för fullt.

Angivna ’400W’ stämmer om man tar väck två nollor vad det verkar iaf.

Jag koppla in den direkt till en scanner med squelch dragen o volymen på minimum. Det stod på ett par timmar nu i afton o ngn enstaka gång kunde man höra ett knäppande ljud i högtalaren, den starta dock aldrig.
Prova även koppla in snurran på en Baofeng UV-5’a, displayen tänds upp lite halvt som halvt…sen dör den.

På prov skall jag masta upp snurran ngt men sen kommer jag ta ner den o kasta upp den bland annat värdelöst skrot på vinden så jag slipper se jävelstyt o tänka på de 1400kr skräpet kosta.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Tänkte på din röda snurra.
Du kanske ska prova sätta något liknande en datorfläkt i en tratt mot vindriktningen där det blåser mest. Sydväst är mest vind i Sverige.

Datorfläktsr är ju lite som en generator och kanske ger mer än den röda...
Eller den röda generatorn i en tratt...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 389
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Fördelen med den röda, är just att den inte behöver riktas in.

Min andre vita, typ flygplanspropellern…den far runt mkt mer än vad man kanske kan tro i väderstrecken.
Den kan stå rakt i syd…för att plötsligt stanna och vrida sej västerut o sätta spinn igen fem sekunder…för att sen stanna o vrida sej ner mot syd eller sydost igen och stå där längre stund.
Vindriktningen är mkt mer dynamisk och ändrar sej speciellt mkt blåsiga dagar.
Normalt sett annars så står den mest i sydväst o snurrar.
Gissar det beror på detta tätbebyggda område där vinden far fram mellan kåkarna - eller inte alls vilket ger lokalt sett olika vindriktningar.

Har man orkat läsa mina långa texter så framgår där att jag inte har intresse av att optimera varken vindsnurror, solpaneler eller batterier. Det hela går ut på att personligen uppleva tekniken i praktiken snarare än enbart i teorin…där allt verkar så lätt: ’- att du inte gör si eller så istället’
Det får jag höra ganska ofta från såna som själva aldrig ger sej på några experiment.

Sätta någon slags tratt på den röde kommer inte på fråga. Då fallerar ju den enda fördelen den har - att den inte är riktningskänslig. Dessutom skulle sånt tilltag göra den mkt fulare.

Datafläktar kan inte användas som generator. Endast ett fåtal elmotorer klarar det faktiskt och såna fläktar hör inte dit.
Skriv svar