OFFGRID

Reparationer, byggen, modifikationer.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 09 apr 2023, 16:48 Ja vi skriver cert prov nu i maj är det tänkt...
Tom min sambo som hatar allt vad radio heter sade att läs så du kan åka och skriva så du blir av med detta. Det är väl när man får cert det börjar ;)

//JAL
I Maj, hmm…det gör ngn i dessa krokar med…

Det är lite både ock…det där med att det ’börjar när man har cert’.

Jag skulle säga att jag tog mitt i mitten på 90-talet lite för sent..
Framtill dess hade jag harvat runt på 27MHz och gjort ’allt’ där tyckte jag.
Tapetserat väggarna med qsl-kort, skruvat sönder 100kg 27MHz radios osv.
Med certet på fickan vart det ej längre lika kul med internationella kontakter. Jag hade tröttnat.
De utländska kontakter jag skaffat mej som amatör är bara en bråkdel av de som vart tagna på 11m då.

Det är väl på antennsidan då…det hänt mest. Mkt roligare med en fysisk station i andra änden när man labbar med antenner man faktiskt får köra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

DH skrev: 09 apr 2023, 17:39 Det känns som om min 3-fas snurra är rena ångmaskinen …
Mkt som skall till innan jävelstyt kan gå i drift. Jag försöker ta lite i taget och bara sålänge det är roligt. När det tar emot och är jobbigt/dyrt/svårt/tråkigt så låter jag det vara en tid tills förhållanden ändras.

På semestern fick jag ytbehandlat och monterat det hemsvetsade fästet som är anpassat exakt efter masten.
IMG_4098.jpeg
IMG_4099.jpeg
Vill till att skiten passar när man väl klättrar upp på utsidan av masten på 7m höjd så att det då bara är bolt on.
Tycker det blev snyggt också.
Idag som först kom snurran på plats. Ett jä-la jobb.
Stod på utsidan av masten med snurran hängandes i ett snöre…o utan att den skulle slå emot masten eller att jag själv skulle ramla ner…skulle jag samtidigt koppla ihop de tre kabelsko-försedda kablarna som stack upp ur ’maströret’.
’-fokus nu…koncentrerad blick…ignorera alla ljud runtom…blåst…regndroppar…’ när plötsligt ngn på göteborsk’a på andra sidan häcken sa ngt…’-Tjena..’
Jamen va fan också…NU vill ja inte prata med ngn…såg då att de va Fox253 nere på gräset.
Jag fick krystat fram ett léende han nog inte gick på…’inte läge o tjôta just nu vettu’, skrek jag.
’-a ja see de…men vecken antenn vare du tjôta me maj på häromdan…på 69?’
-dä va den te vänster…närmast huset… o sen sket ja i honom.

Nåja, givetvis tappa jag den 3-ledade kabeln jag ’låst’ i armhålan när jag höll på. Knyta fast snurran bättre o klättra ner o hämta upp kabeln igen smått irriterad.
Fick allt kopplat ihop det där uppe o skruvat fast snurran.
IMG_4094.jpeg
Fläkten har jag tillfälligt låst så den inte kan börja snurra och få ’swr’ innan jag anslutit regulator o batteri.
När det blir vet ingen. Inte idag iaf för nu e ja helt slut.
Stenmark
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 dec 2021, 11:57

Re: OFFGRID

Inlägg av Stenmark »

Snyggt.
Nånstans finns väl drömmen om en timmerstuga (timrad av mig själv såklart) nere vid bäcken där man lekte som barn.. Som barn hade vi ett vattenhjul med cykeldynamo. Vuxenversionen skulle nog bli en liten trefasgenerator och turbin :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Ja såna där drömmar* om många saker har jag också och som jag försöker förverkliga nu när jag kan det.
Variant på din timmerstuga byggde jag 2016. En liten bod på 6kvm innehållande en platsbyggd säng, ett radio bord och en hembyggd kombinerad grill/kamin. Funkar utmärkt. Bo’a står på baksidan av villatomten och radio + belysning går på separat solkraft där ute.

Vindsnurran är också gammal dröm..även om den eg skulle byggas av skrot…bilgenerator, ett itusågat plåtfat på vertikal axel mm. Det har ännu inte blivit av på de 35 år jag har gått och funderat på det och det blir nog inte av under nästföljande 35år heller så därför blev det ett köpe-alternativ. Tröstar mej med att ha smitt ihop fästet och monterat det 7,5m över backen helt själv iaf.

Sen det kom upp har det inte blåst ngt 👀 Utvärdering dröjer. Ngn enstaka vindpust som fått det att snurra ngn halvminut har fått den gröna lysdioden på regulatorn att lysa iaf. Jag ser det som att jag nog lyckats koppla in det rätt iaf.

*Drömmar vore nästan värt egen tråd att skriva om. Finns ju fler saker att drömma om…ta amatörcert, ta mc-kort 👀, skaffa fett slutsteg eller egen radiomast…eller lyckas få Kraco 2555’an att sluta ploppa i högtalaren när squelchen bryter..
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Kom på att jag glömt komma med rapport…eller om jag gjorde det o det försvann i uppdateringen av forat för ett tag sen.

Vindsnurran fick jag klagomål på…ljudet. Den låter ganska mkt i vindriktningen vilken för det mesta är åt klagande granne i nordost.
Fan ock 😠

Testa då att sänka den 4m ner till ca 3,5m’s höjd istället där det blåser mkt mindre.
Även där låter den mkt när det väl friskar i…så sådär kan jag inte ha den heller…inte årets mer tempererade period…typ april-oktober iaf när grannen vill sitta ute.
Då finge man antingen låsa propellern helt eller begränsa svinget på den så den aldrig kan vrida sej åt deras håll så att säga.

Tempererad period så funkar för all del solpanelerna såpass bra ändå att det lilla vinden ger…ändå inte märks.
Mina accar har solen tankat fulla redan kl 10:30 på förmiddagen.

Såhär års är det helt annan sak. Va uppe o mätte på panelerna idag. Det är ju litet hopkok av 12V kinagrejer jag håller på med. En ’130 Watt’s’ jag haft uppe i flera år och en 80W jag slängde upp lite på lösen för ngn vecka sedan bara.
På lösen pga att där den skall sitta…skall det målas till våren. Därför sitter den lite på lösen på annat ställe sålänge.

Tyckte då för en vecka sen när jag slängde upp den att det blev….sämre 👀
Hmm, har jag kopplat fel på ngt sätt? Förväxlat polariteten så de bägge panelerna motverkar varandra eller ngt??
Kravla då upp på alltantaket där de sitter med mejsel att bända upp dos-locket på baksidan med o dit med testsladdar till multimetern.

Med bortkopplad 80W panel 12,75 Volt med enbart 130W’rn.
Mätning rakt på 80W panelen ej ansluten till ngt ca 22,5Volt. Ok den verkar ju fungera iaf…o koppla ihop det så som det vart förut…och med 80+130W paneler steg spänningen från 12,75 till 13,07 Volt så det är riktigt trots allt.
Jag har haft otur att uppgraderingen sammanföll med en vecka med sällsynt lågt UV index.

13,07 Volt må verka ganska hyggligt en grådag som denna…MEN då skall man veta att man tappar 0,7Volt i regulatorn med. Accarna ser därför ingen högre kräm än ca 12,4 Volt som kommer farande…och av de kanske 12,1 Volt fastnar i dem.

Jag kringgår detta lite grand med att jag har en liten 40W panel på annat ställe…på ett uthus som med lång kabel tankar på mina accar direkt, förbi regulatorn.
Den ger alltså eg då mer än de ordinarie panelerna som är kopplade via regulatorn grå dagar som denna.
Man nöds då själv hålla lite koll på spänningarna.
Den 40W är bara inkopplad vintertid.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Varken sol eller vinkraft funkar ju utan batterier...

Kanske vi ska starta en tråd om olika batterier lämliga eller inte för sol och vindkraft.

Dessutom kan man ta en tråd för olika tillbehör för tex 12 och 24v.
Det är ju många prylar i vardagen som kan gå på likström.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 08 apr 2023, 10:28 Denna tråd tänkte jag ska behandla drift av radio utan elnätsanslutning.

Här byter vi erfarenheter av sol, vind och batterilagring av elkraften.

//JAL
Precis, starta massa nya trådar ingen ändå skriver i är ganska meningslöst.

Jag kör 2st 100Ah Solar/Wind från Bilbutrick’s.
Växelriktaren är en kinagrej med skaplig prestanda med 2,5kW eller så i topparna.
Det verkar inte vara den i sej som är begränsningen utan mer att ha kraftiga dc-kablar nog.

Kablaget ifrån den är såna där i ’startkabel-grovlek’ , blott 40cm långa.
Ansluten till 70Ah’s båtbatteri klara den inte av 1 kW ens. Batteriet vart för klent.
Nu verkar det vara kablaget mellan mina bägge 100Ah’s som är klent. Får jag till ’startkabel grovlek’ även där är det möjligt växelriktaren orkar med 3kW sen.
Det visar sej när jag kommer så långt.
I nuläget kan jag köra min kapselkaffemaskin på det. Jag har inte gjort kaffe på nätdrift sen september när jag koppla upp det.

Man borde då även kunna köra rörslutsteget som normalt går på nätspänning med.
Radio och nätagg funkar fint att köra på det iaf. Full sinusvåg så de e ju lugnt.

Har även testat att köra en kupéfläkt på ngn kW på grejorna. Funka fint det med även om det tar emot att köra så… ’kupéfläkt på bilbatteri??’
Verkningsgraden då är ju god iaf. 100% av energin omvandlas till värme med noll förluster ☝️

Det vart kul då för ngn månadsedan när det stormade i väst.
Då fick vindsnurran bekänna färg med hiskeliga varvtal. Jag stod under den men rygga tillbax i byarna…tänkte att ’har jag slarvat med monteringen så ett blad åker nu….är jag illa ute’
Den är placerad som så att skulle det bli ett sånt haveri…så är masten ivägen åt de håll där det vistas folk iaf.

Krämen från snurran är då 3-fas AC som leds in genom den kabeln jag eg hade förberett i backen till framtida rotor.
Inne vid batterierna sitter själva regulatorn/likriktaren. En liten grej i storlek som ett ciggpaket…en kylfläns fylld med epoxi o tre blå kablar in, två kablar röd o svart ut.
’Kylfläns’ 🙄
Håhåjaja…jaja men det ser väl bra ut…
Faktum är att den kvällen stormen vart…så vart det omfattande strömrusning ner i accarna så den kylflänsen blev faktiskt skållhet 😲

Även om snurran till vardags inte ger ngt nämnvärt…några Ampere bara vid normal frisk vind…så tankar det på lite o kompletterar solpanelerna så att det trots all är värt besväret.

Har en alternativ vindsnurra på gång också med annan akustiskt tystare teknik. Mest laboration för att lära mej mer. Återkommer väl med den när jag riggat och provkört.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Första gången tror jag…jag sätter upp ngt på ett maströr och där jag inte tycker det ser vackert ut 👀
IMG_4580.jpeg
Färgen kan man ju alltid lösa men att den vart så stor hade jag inte räknat med.
Elektrisk prestanda skall vara ganska klent också. Det rör sej alltså om en vertikal vindsnurra jag tog hem litegrand på prov. Se hur en sån funkar jämfört med traditionell design.
Precis uppsatt en dag nu när det inte blåser.
Återkommer när jag vet mer.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: OFFGRID

Inlägg av //JAL »

Trevlig läsning DH.

Tanken med att starta en tråd är ju att få upp en diskussion och sedan får man se vart det barkar iväg ;)

Vindkraft är ju intressant och ger ett tillskott i batteribanken. De mest effektiva med vindkraft för att få kraft, är höjden och lite läget så man slipper turbulensen och får ett jämt flöde på vinden.
Jag är mycket för att mäta vad en "snurra" kan tänkas ge och därifrån få koll på hur mycket man behöver dimensionera anläggningen.

Då kommer ju den intressanta frågan in om vad för sorts batterier man bör använda.
Blybatterier är väl fungerande och livslängden är närmare 10år om man har tur och ser till att dom får vatten och dom aldrig blir helt urladdade.
Litium är dyra och svårladdade med tanke på balansering och elektronik som krävs där men ger mycket ström vilket man oftast inte behöver även om yttermåtten och vikten är liten.

Min tanke ligger på nife "nickel järn" batterier som är svåra att göra sönder men är stora och klumpiga och orkar inte ge så stora mängder ström, men vid stationär drift inte spelar så stor roll.

Sedan får man brottas med grannar som säkert tycker att vindkraft är bra men inte vill ha det på sin bakgård...

För drift av portabel radio är ju blybatterier billigast och funkar mycket bra.
Litium batterier är viktmässigt för bärbart bättre, om man ska bära långt även om de är dyrare.

Det är intressant DH, med omvandlare till kaffekokaren ;) Man får ju räkna med säkert 2kr kw för köpt ström från nätet.
Jag är mycket för 24volt då det finns mycket utrustning som belysning, kylskåp, kaffebryggare mm, att tillgå.
Min tanke med 24volt är inte för portabelt bruk utan mer som reservkraft hemma och känslan av oberoendet :)

Lite som Jannes kompis som byggt en låda med batterier och radio så man kan besöka ett högt berg och odla kontakter på radio. Det är en trevlig hobby tycker jag.

Någon mer som har "offgrid" erfarenheter ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: OFFGRID

Inlägg av DH »

Min alternativenergi får finna sej i att komma i andra eller tredje hand efter antennerna och grannarna.
Max effektivitet efterfrågas ej alltså. Det ger ’vad det ger’ och ifall de betalar sej på sextio år så är det såklart bra men inte nödvändigt det heller. Dvs jag vill ha snurror och solpaneler långt ifrån antenner & grannar och så lågt placerade som möjligt.

Jag kör SMF batteri från Bilbutrick’s , 2st 100 Ah’s och man kan säga att de har fördelarna av marin & bilbatterier men inte dess nackdelar.
Dvs de är täta…man behöver inte fylla på ngt. De har låg självurladdning och klarar av högt strömuttag.
Sistnämnda är ju båtbatterier kassa på. Key down o några hundra Wattar eller start av kaffemaskin tar ju herrejösses med ström.

Nickel-Järn som du är inne på torde då vara sämsta tänkbara då stationära batterier inte får ngn fördel av att vara speciellt hållbara mekaniskt sett. Man ställer dem o låter dem stå på samma fläck med noll vibrationer tills de tjänat ut.
Sen vill jag ju ha möjlighet att kunna ta ut många ampere på kort tid med så…

Enl vädertjänsten skall det blåsa som helvete här nere på sjöbotten den 22/11’e.
Skall ha förberett testprylar tills dess så jag kan kolla vad snurrorna faktiskt ger.
Det de ger och det som batterierna klarar av att ta emot för att sedan leverera är ju två olika saker. Det sistnämnda mkt mindre.
Skriv svar