KANON!

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

KANON!

Inlägg av Janne »

Har köpt en chockluftstank, tänkt att snabbt få in luften i däck med hög profil så att de tätar mot fälgen i däckmaskinen.

Jag har även tänkt använda den nästa gång jag får stopp i avloppet genom att skjuta loss skiten. :lol:


På en bråkdels sekund tömmer den 6 liter luft med 8 bars tryck.

Jag håller även på att modda den till att skjuta tennisbollar med en fisklina borrad i bollen för att få upp trådantenner i träd som jag inte kan klättra i (jo det finns sådana också), tex en fin tall jag har med kanske 10 meter upp till de nedertsta grenarna.

Frågan är hur mycket större diameter man bör ha på röret, jag kan tänka mig att bollen pressas ihop under tryck så att den jäser ut om det är för snävt.

Skall bli kul att testa, och att få skjuta lite med barn-barna.
:D
20230406_213259.jpg
20230406_213310.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: KANON!

Inlägg av sm6pop »

Fränt, har själv en apportkastare som jag änvänder ibland för att skjuta upp antenner med nu när jag inte har några apporterande fågelhundar längre.
Laddas med krutpatron och skjuter en lina över det mesta utom kyrktornet i Åmål :D
apportkastare.jpg
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: KANON!

Inlägg av //JAL »

Kul :)

Jag tänkte mig att med slangbella skjuta en M10 mutter upp i träden med fiskerulle monterad på undersidan av slangbellan .

Med luft och tennisboll vet jag några som lyckats bra. En har luftpump och batteri med i lådan för många skott...
Det är som med antenner, bara att experimentera fram rätt dimension på röret. Kanske funkar med golfbollar oxå. Dessa är ju hårdare och tyngre.

Hmm. Apportkastare med krut är ju lite nytt. Går dessa att få tag på i någon jaktbutik ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: KANON!

Inlägg av sm6pop »

Finns lätt att hitta på nätet, googla bara apportkastare.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: KANON!

Inlägg av DH »

Testar lite olika textstorlek.
Slangbella och fiskerulle tror jag kan bli för mkt friktion. Muttern kommer sannolikt bromsas för mkt. :D
Vanligt kastspö drog en kompis upp sin Windomantenn med på typ andra kastet.
Högt som helskotta kom han men där vart problemet snarare att prova ut lagom tyngd för att orka dra ner linan till nåbar höjd sen.
Tänkte på Jannes tall…den borde du kanske kunna skjuta över hela tallen ist och vinna några meter till. Det behöver ju inte vara i specifik gren menar jag. Knyter gör man i bekväm marknivå sen ändå.


Mina egna träd är klättringsbara med från stege. Vidare upp i träden där de blir väl veka för att klättra i, har det hänt att jag haft med mej en 3m alustege uppe i trädet som dragits fast med spännband för att kunna klättra sista biten.

Trots att man numer har lite fotarbete-kassaskåp så tyx trädklättrandet gå förvånansvärt bra - hela tiden med tänket ’1dB mindre markförlust per meter’ o när det börjar ta emot på allvar så motiveras man av ytterligare ngn dB med horisonten längre bort :)
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: KANON!

Inlägg av //JAL »

Slangbella och fiskerulle är värt att prova då det ligger i lådorna här hemma. Man kan ta tunn fiskelina och kanske två M10 muttrar. Ja det är experiment på hög nivå ;) Tanken har varit kastspö och pilbåge också.

Apportkastaren verkar vara en mycket bra grej. Med lite träning så skjuter man nog över kyrktornet ;)
Det är ju bara att fråga google så hittar man massor av sådana. Tänkte inte på det...

Lufttank och bollar är ju ett bra alternativ då den har fler användningsområden...

DH! Att få linan över hela trädet är bäst. Dock om man har som Janne en långt spröt med maströr får man nog klättra eller binda "linan" lite över mitten på röret så att det följer med upp förbi alla grenar och kommer över trädtoppen, eventuellt fylla på med lite maströr underifrån. Då kan man bekvämt binda fast den med linan över trädtoppen på bekväm marknivå :)
Surrad i toppen över grenverket borde ju hålla för ganska rejäl blåst med maströr ända ner i marken.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: KANON!

Inlägg av DH »

Jo men nu skrev han ju trådantenner, inte ngt med maströr.
Maströr är enklast att dra upp med ett rep när man redan står uppe i trädet. Såna stolleprov har jag vart med om också.
Det är ngt med motivationen när man väl står där uppe…utsikt över grannarnas trädgårdar…det blåser kallt man har bark i käften osv och inombords känns det: ’hehe, detta blir så jävla bra…nu skall dom få..hehe.’ (underförstått då….övriga radiokompisar)

En gång stod jag sådär uppe i masten. Skulle ha upp ett 25kg tungt galvat 6m lång och 49mm grovt stålrör.
Tidigt en lördagmorgon vart det , kl 06 för att inte skämma ut mej inför alla grannar i villaområdet.
Jag bjuder på mkt idiotier ändå de har att prata om… iaf, jag hade fått upp röret så dess nederände vart ngt på 3-4meter från marken när vinden tog tag i det….och snart daska det i masten i sej självt med ett DOOINGEEE, HELVETE…det lät som en kyrkklocka precis asså…än mer pinsamt att hålla på med klockan sex en lördagmorgon. Ljudet hördes säkert 3km bort eller ngt.
Instinktivt drog man ifrån röret från masten som då kom i svängning med ännu ett DOOINGEEE när det slog i masten en andra gång. ’-vafan, skall han konkurrera ut kyrkan nu också…idioten längre bort på gatan…han med allt skräpet i trädgården’ tänker man att grannarna nog tänkte..

Nu är jag lite ur kurs…men kan nämna det också…när man står uppe i masten med fötterna på 12m och håller på. Man ser grannar i ögonvrån 50m bort…så tänker de inte på att jag hör vad de pratar om sinsemellan.
Nere på marken förekommer alla möjliga hushållsljud de nöds överrösta…men uppe i masten där jag står är det helt tyst och man får reda på en hel del kan jag säga..

Vart lite inne på att skaffa elektrisk vinsch att ha till sånt där. Man hade kunna ha den till att fira upp mej själv med också när det är jobbigt att klättra - i teorin misstänker jag. Med rakskurna drev o slö motor tar det väl lång tid o blir resonansljud i masten man inte smyger med så lätt…så det får väl vara.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: KANON!

Inlägg av //JAL »

Ha ha :lol:
Det kan vara farligt att konkurrera med kyrkan.

Janne har både tråd och en 27mhz pinne med maströr upp i ett träd vad jag vet.
Jag föredrar att stå bekvämt på marken och ha en lina upp i trädet. tanken är att det går att dra upp ett maströr jämte en trädstam och få sprötet ovanför så det går fritt. om nu trädet är någotsomnär kvistfritt på ena sidan så att man slipper bygga en mast.
Träd är radioamatörens bästa vän!

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: KANON!

Inlägg av Janne »

Vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg Dh! :lol:

Framförallt om kyrklockan.

Sedan skriver du så igenkännande om situationer och den hoppfulla energi, tankar och ideer vi radioter har när vi pysslar med olika projekt.

Jag har testat kanonen och det är nåt FRUKTANSVÄRT vad högt den skjuter bollarna, och roligt är det.

Redan vid 2-3 bar men man laddar ju på 7-8 bara för att man kan.
Siliconspray i röret hjälper till också.
20230409_134048.jpg
Sen som den lilla pojke man är innombords så må man ju testa hur det går att träffa det man siktar på i sin omgivning också, hur snabbt det går mellan att man avfyrat och tiden till man hör att bollen träffat ( som man jämför luftgevär i trädgården).

Skjuta på ett litet skjul som man förvarar soptunnorna i 30 meter bort... jajjemen!
20230409_134010.jpg
Bollen blev stämplad svårt med ett rödbrunt avtryck över halva ytan, jag får visa när jag hittar bollen i sommar by any chance.

*Sen förstår jag inte varför bilderna man laddar upp kommer upp å ner kors å tvärs*
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: KANON!

Inlägg av //JAL »

Det går tydligen "KANON" :o
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar