Bygg ditt nätaggregat själv!

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 70
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Bygg ditt nätaggregat själv!

Inlägg av SA7ZWX »

Detta är ett mycket lätt byggt och fungerar ut märkligt. Vill du kunna ta ut mer en 25A så se till att transformator orkar och koppla på några flera 2N3055 enligt schemat!.
14v-25A.zip
Extremt stabilt!. Från Allt om elektronik.
(5.88 MiB) Nerladdad 47 gånger
Här är en annan variant av nätaggregat med LM723.
Bilagor
Variant på nätaggregat med fördröjning av spänning tillslaget.
Variant på nätaggregat med fördröjning av spänning tillslaget.
Senast redigerad av 1 SA7ZWX, redigerad totalt 13 gånger.
Lasse
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bygg ditt nätaggregat själv

Inlägg av DH »

Nätagg är bland det roligaste man kan bygga tycker jag då man har mkt fria händer att göra lite som man vill.

Iaf förr fanns det mesta materialet att hitta i närmsta elektronikskrot. Då vart trafoagg ganska dyra…typ samma pris som de kostar idag fastän de kosta samma på 90-talet.
Det fanns ekonomiskt incitament till självbygge. Mitt första bygge baserat på 10A trafo som går att plocka 15A ur för att driva 70W HF radio med har jag kvar och kör med ibland.
Det är bestyckat med en L200 regulator som va lätt att bygga med men som tyvärr ger lite för mkt spänningsfall vid belastning.
Övriga komponenter från skroten. Bildioder till likriktaren efter att min första, tagen från en VHS bandare hade brunnit.


Regulatorn i nätagget tråden avser… LM723, jag har för mej….kan ha förväxlat den möjligen…längesen nu…men att den riskerade att skena i spänning ifall den utsattes för RF feedback. Dvs att den lätt störs av radiosändare..
Tänkvärt innan man bygger ihop ngt att användas ihop med radiosändare.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Bygg ditt nätaggregat själv!

Inlägg av //JAL »

Tack för tråden "den är efterlängtad av mig" och din beskrivning SA7ZWX :)

Någon som har en byggbeskrivning med FET-transistorer?

Jag har några gamla transformatorer liggandes och tänkte bygga något med FET-transistorer eller liknande då 2N3055 ger gott om värme och är billiga är enkla och bra för mindre nätaggregat...

Transformatorerna är 230v och någon på 400v, sekundärsidan är 24v och någon på 48v ca 40 amp någon med mittuttag och någon utan, så kraften är stor och volten bör kunna skruvas upp till ca 30v på 24voltarn om man har tur..
Dessa är tänkta till 24v utrustning och även drift av radio så vid drift på 13.8v är värmeutcecklingen av betydelse.

Vad jag förstår klarar FET-transistorer jobbet att bygga linjärt mycket bra med lågt rippel och lite värme, då FET-transistorn så att säga svarar direkt och inte studsar omkring och ger brus.

Det är mycket som DH säger att regulatorn kan påverkas av RF så om någon vet en bra och mindre känslig för RF, regulator så tar jag tacksamt emot goda råd.

Då man kör radioutrustning som bara klarar de där ungefär 13.8 volten i drift får man ha volt justering som är undangömd, och man måste man nog tänka på överspänninsskydd som orkar dra säkringen vid överspänning eller annat.
Normalt vid mindre strömförsörjng så ligger en zener på 15 volt på utgången som orkar dra säkringen.
Med 40 amp så får man tänka annorlunda misstänker jag.

Det blir spännande att se om 16amp säkring klarar att starta dessa transformatorkärnor... ;)

Med tack på förhand!
//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar