Australien, Div 43.

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Australien, Div 43.

Inlägg av Janne »

Lyssnade nu på förmiddagen på ett Qso mellan en station i Australien och Polen.
Vässar man öronen och letar noga så finner man även om många tycker att kondsen suger.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Australien, Div 43.

Inlägg av SA5VOX »

Japp, mycket hänger på vad man har för antenn och rigg, finns ju massor med bra lösningar för att öka chanserna. Göra en fet riktantenn genom att spänna upp trådar mellan träd i riktning mot "kangaroo islands" är ju en variant eller samma sak med tre vertikala metspön.
Men en sak är säker, kondsen är på väg upp, rejält denna gång! Bästa solcykeln på väldigt länge så börja lyssna och hojta! :mrgreen:
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Australien, Div 43.

Inlägg av //JAL »

Min tanke är att när tid lust och ork finnes hänga upp en 160 meters horizontal loop antenn.
Jag kommer nog ca 10 meter upp och bara se var den resonerar.

Denna loop kan man göra trekantig och få riktverkan bort från anslutningspunkten...

Den behöver ju inte vara fullvåg och så gör man lite "Kajsavarg" över det hela, och blir säkert körbart.

Det finns lite olika varianter med anpassning till radion och det är inte komplicerat och låg kostnad beroende på hur högt man värderar eget jobb...

Kanske ett alternativ att köra långtbortistan. Loop är ju oftast en "tyst" antenn. Rund form ger mest yta och fyrkant ligger inte långt efter.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Australien, Div 43.

Inlägg av SA5VOX »

Helt rätt, loopar är kanon. Har också funderat på en 160m Delta - Horizontal men problemet är att hitta utrymmet då, kräver ju liksom lite yta och helst träd på rätt ställen. :D
En sån har ju rätt häftiga loobar på högre frekvenser, bara hoppas att merparten hamnar på rätt studs sen bara.
Önskar jag var en fena på MMANA (antennsimulator) mjukvaran, har en del idéer som jag skulle vilja prova.
Vertikaler och en enkel dipol är ju en sak men ska man börja fiddla med trådar som inte ligger på samma X eller Y axel så börjar det bli trassligt värre. :shock:
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Australien, Div 43.

Inlägg av //JAL »

Jag fastnade för horizontal loopen.

DX-comander har exprimenterat lite med loop och är intressant att jämföra : https://www.youtube.com/results?search_quer

David Casler har lite om loopen också: https://www.youtube.com/c/DavidCasler/video

Loopen behöver ju inte vara full längd men ju längre desto bättre.

160 meter är ju en 1/4 våg på 660m också om man råkar ha grejer att sända där.

Den är säkert bra att lyssna på också.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Australien, Div 43.

Inlägg av sa3atf »

Loopar är väldigt trevliga antenner helt klart, men horisontellt är det absolut ingen dx antenn även om det blir gain på de högre banden. Klart allt funkar om det är konds såklart ;)
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Australien, Div 43.

Inlägg av SA5VOX »

"Klart allt funkar om det är konds såklart" Hehehe, japp! Har sett klipp på Youtube där man provar och att stämma av allt tänkbart och kokta nudlar med rejält med salt funkar faktiskt också! :D
Ska prova att stämma en 12" spik på 6 och 10m när kondsen är på topp bara för att säga att jag gjort det! (Ska banne mig göra en video också och lägga upp. ;) )
Tja vill man ha bra DX så är nog en vertikal eller ännu hellre en Half square bättre. Har provat en för 20m vid ett par tillfällen och de är rrrriiiiiktigt riktigt trevliga! Går otroligt bra! Ger lite gain och har en bra takeoff.
Men som sagt, snart kan man köra med kastuller, morfars paraply eller ett gem på de högre HF banden. :mrgreen:
Skriv svar