Bredbandsantenn 264 M1921-264010

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Jag tycker för all del visst att teori o praktik går ihop även om det kan verka som motsatsen ofta.
Svårt som tusan att få med allt i teorin när man räknar.
Allt runt antenner påverkar. Elektriskt ledande såväl som i princip icke ledande..
Slagning i böcker o datorsimuleringar ger en mkt grovyxad hint som kan slå helt fel i verkligheten. Därför provar jag helst.
Det är lite ensamt i mina tankebanor när det aldrig finns ngn att fråga - skit samma ifall de haft cert sen Ehrlanders tid: ’det där är inget vi förstår ändå’ och hellre hänvisar till ngn annan design än just den jag frågar efter.
Samtidigt finns mkt prestiege . Det gäller att inte tappa ansiktet och göra bort sej inför öppen ridå.
Jag har såna radiobekanta som hellre då stannar kvar i ovisshet än att avslöja sin okunnighet genom att fråga sej fram. Såna här forum brukar annars vara bra att plocka russin ur och lära sej av.
Sånt man redan kan är lärorikt att skriva om själv också då man nöds tänka till o tänka: -stämmer detta verkligen?

Jamen dåså sitter våra fan-dipoler på likvärdig höjd. Här är det sandjord i marken då detta är gammal sjöbotten.
Matjord en halvmeter ner, sedan ren torr sjösand. Inte bästa förutsättningarna men inte sämsta heller.
Surplus metalltrådar inköpta för längesedan att användas som antenntrådar har jag ett antal rullar. I takt med att kunskaperna kommit har jag blivit mer o mer skeptiskt till dessa rullar med tanke på skinndjup osv så det blir nog inga antenner byggda av det där…
Gräva ner skiten i gräset under fandipolen lär det dock duga till för att ge lite extra take-off räknar jag med.
Jag tror jag går hyggligt på 80/40 iaf. Det är sällan jag får sämre rapporter än jag ger iaf.
Jag fuskar också ibland men ganska marginellt med 200-300W. Lika ofta kör jag 30-50W också. Beror på vilken radio…vilket sätt jag driver grejorna…om det är per nätdrift eller per solkraft och inte minst vilket humör.
160m har jag knappt kört några längre sträckor som antennen hänger nu. Lokalsamtal där högt upp runt 1965kHz där antennen lirar bäst blir väl ngn gång i veckan iaf.
När jag körde Janne på forumet nöddes jag köra långt ner…nere på 1910kHz eller ngt för att hanses antenn skulle lira….med min swr uppe på rött men på 50W….jag körde nog inte fullt därför…så funka det fint ändå.
I Jannes fall gissar jag….att han räknat ut längden…vad den borde vara…klippt till den o sen slängt upp den bara.
Hängandes nära marken som i princip alla 160-antenner hamnar…så gör ju markpåverkan att frekvensen sjunker ganska mkt mer än vad man nog räknar med.
Runt 1945-1950 förekommer periodvis mkt trafik iaf här i väst.
160m gillar jag. Där är ganska lugnt vanligen och lite häftigt känns det ju då det är få förunnat att kunna köra där alls. Man måste ju inte ha ngn herrejösses tråd uppe….man kan ha 2x15m med spolar som jag kör…relativt lågt hängande…o med 50W o ändå köra 75mil bort utan vidare konstigheter.

Med risk för att bli tjatig : - hellre en kort antenn som hänger fritt och bra, än en lång som nöds snika nära förbi vindskivor, in i grenverk i träd och kanske hänga i knepiga vinklar och lågt.
En antenn som hänger så är mkt sämre än en förkortad variant man kan hänga helt fritt.
Sluta upp och tänk:’ -huvudsaken att man får ut en massa tråd’ .. för det stämmer ju inte ☕️
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av sm6pop »

Japp, härligt att läsa dina inlägg här DH.
Som jag skrev tidigare så hade det varit roligt att experimentera mer men som sagt tiden finns inte just nu och amatörradion har ju lite olika inriktningar och som jag också skrev så är det i labbet den mesta tiden här.
Lite lat kan jag också vara så får jag upp något som funkar bra så får det sitta där det sitter tills jag vill prova något som jag tror är bättre.
Antennerna här består just nu av Fan-dipolen som är för 80m och 40m.
På 10m 15m 20m och 30m är det en beam på rotor som får gälla.
På 17m är det en roterbar dipol som också sitter på samma mast som beamen och under våren skall jag dra ner släden och komplettera den med ett parasitiskt element för 12m vilket jag inte kan köra hemifrån för tillfället.
Längst upp på masten sitter en blidkäpp för 2m och 70cm.
I remotemasten sitter en stegmatad dipol så det är endast därifrån jag kan kör 160m.
Som du ser är det inga udda lösningar utan enbart beprövade antenner men det fungerar utmärkt.
Jag tänkte på andra amatörer som kommit fram till antenner som G5RV och W3DZZ, kanske du får ditt namn på en antenn som amatörer rusar för att köpa. Säkert kom flera av de antenner som används idag fram från experimenterande amatörer.
Keep up the good work!
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av //JAL »

Tänk vad mycket nyttigt att läsa på tråden "Bredbandsantenn" det blev :)

Jag misstänker att dessa militära bredbandsantenner som är dyra, komplicerade och stora imponerar på FMV inköpare ;)
Dom kör vad jag vet mestadels NVIS och har kanalhopp så då behövs nog dessa bredbandiga antenner
med hyfsad funktion...

Efter att DH har kommit med sina erfarenheter har jag fått lite att fundera på vad gäller 80 och 160m banden och som sagt är så funkar nog en Fan dipol bäst även om de kan vara svåra att ställa in då fler trådar påverkar varandra i viss mån.
Jag hittade på Limmareds butiken en plastbit för lång tid sedan som kan vara lämplig för en fan dipol.
https://butik.limmared.nu/sv/isolatorer ... -50st.html
Sedan var det ju tid lust och ork som fattas.

Den enklaste bredbands antennen jag fått upp här hemma är nog loopen som verkar funka på många band utan problem eller balun. Ja det kräver nog mycket exprimenterande för att få den upp i luften och dessutom få den avstämmd. Den ska enligt några som testat kunna ha en mindre loop inuti för andra band.
Dock verkade min 160m loop funka bättre på 20-10m banden.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Snabbt 👀 svar på fan-dipol då jag väntar en skock radiofolk här på ☕️ kl 14.

När man läser på om såna antenner påträffas bilder med speciella spridare, pinnar och snören.
Inget sånt har jag.
Varje dipol sitter med separata snören i ändarna utan att de hänger i varandra på annat ställe än i matningspunkten enbart.
Matningspunkten sitter i masten och 15m åt varje håll har jag träd att knyta i.
Längsta elementen är 80-dipolen. Den viker därför av 90 grader längst ut i ändarna vilket kvittar då den sista biten ändå inte strålar ngt nämnvärt.

Eftersom alla element är väldigt olika…går ingen RF ut i ’fel’ dipol och de påverkar därför inte varandra ngt.
Det vart mkt enklare än man kan tro för att få det att fungera.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av //JAL »

Absolut att tråden i en fan-dipol ska hänga så rakt som möjligt och gärna med lite avstånd och då är ett snöre i änden att föredra så det blir rakt.

Jag har endast tillverkat en fan-dipol med tre frekvenser på 69-155-446 mhz och när en ny tråd tillkom så påverkade det övriga trådar lite..

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Denna måste jag ju bara få svara på…
Elementen för 155MHz har du högst upp eller? Dvs ’flat top’. Den lirar ju då även på 3 dubbel freq, dvs 465MHz.
Ifall detta göres ngt längre för 148MHz ist ’täcker’ ju den 2m amatör/jakt & båt freq samtidigt….som även 444 & 446 lirar på samma trådar.
De högsta banden blir där i princip rundstrålande då diagrammet blir såpass stjärnformat.
De måste dock sitta flat top. Sitter de inverterade strålar de där då en hel del energi snett ner i backen som då går förlorad…på 400-banden.

Ifall du däremot har separata element för 446MHz….så är det möjligt att RF’n ’inte vet’ vart den skall gå riktigt…ut i de separata elementen för 446 eller ut lite grand i 155-elementen?
Det är här det börjar bli knepigt o svårt med fandipoler…när flera element än ett par lirar på samma frekvenser.

Lägg tid och tänk till så inga av de frekvenser du önskar köra, kommer kunna lira på mer än ett par dipolben åt gången. Det är ngt jag vart mkt noga med och är nog anledningen till att jag aldrig upplevt de hiskeliga problem somliga verkar ha med sina fandipoler.
De nöds rigga vissa ben i typ nord- syd o några andra i väst-öst osv.
Det har jag aldrig behövt göra.

Igår kväll…eller i natt snarare…körde jag en station i Göteborg…det vart på 80m. Han satt i lägenhet på 3’e våning men hade ändå lyckats med att få upp 2x19,2m trådar. En dipol för 80m alltså.
Den hade han anslutit med en T-kontakt till en loopantenn för 40m.
1st koax till 2 antenner för helt olika frekvensband. Det tyckte jag vart lite fyndigt. Det blir ju lite typ samma sak som med fandipoler.
När han körde på ena bandet blev den ’felaktiga’ antennen såpass hög eller låg Ohmig att ingen RF gick ut i den ändå.
På köpet fick han såklart några bonusband…15 och 10m med hygglig prestanda samt några då med sämre men med fin swr…o det är väl där RF’n går ut lite i bägge samtidigt kan tänka.

En radioprofil som är körbar härifrån kör remote. Bor i Göteborg men har sommarställe några mil inåt landet i skogarna där antennen står.
För att nå 10m och 6m på en o samma koax, rigga han en A99(10m) och ngn variant av 6m’s antenn till T-kontakt med gemensam koax in till radion o det funka utmärkt.
Det gäller att se upp så att den ’felaktiga’ frekvensen i ngn antenn inte jordas ner bara så funkar det.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av //JAL »

Mycket intressant det du skriver DH!

Den fandipol jag gjorde var en kul grej att testa. Det blev ett VPrör med tre trådar utanpå som en dipol och jag fick förlänga 155mhz tråden lite och sedan funkade den fint. Det blev nog resonans någonstans på fel sätt ;)
Flat-top, Menar du spröt likt discon antenn ?

Det där med T-kontakt har jag funderat på också och med dina ord är det värt att prova. Det är bara bra att få fler band på en kabel in i radion. Det är nog som du säger att grannsprötet blir så hög eller låg ohmig så ingen rf går dit. Det är väl minsta motståndets lag som gäller där också.

T-kontakt borde ju funka på två antenner på tex 69 och 85mhz åkriradion jag använder i jobbet så när man får tid över kan man ropa på 69... Eller ska man göra fandipol spröt för bilen ?
Med tanke på luftmotstånd och stabilt spröt så borde man kunna på det långa 69 sprötet klamra en isolerad kabel med kabelsko i botten på M6 skruven under fjädern för 85mhz... som test.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Flat-top är alltså t.ex när en horisontal dipol hänger ’vanligt’.
Med matningspunkt i topp och med de båda benen lutande snett nedåt är den inte Flat-top längre utan inverterad…inv.V.

För de banden du lekt med gäller främst vertikal polarisation och då får ju en fandipol riggas vertikalt kanske vid seriöst montage.
Då är såklart 446MHz i en dipol klippt för 148MHz ingen höjdare heller när massa energi strålandes nästan rakt upp o rakt ner går förlorad.

Laborationerna på bilen är väl fritt fram. Jag eller ngn annan må rynka på näsan åt tilltaget som då riskerar få dej att avstå laboration - det vore ju synd. Kör på som du har tänkt.

Intressanta rön som kan framkomma postar du väl här nånstans efteråt.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av //JAL »

Jag ska ta ett allvarligt snack med chefen om att gå ner på en heltid så att jag kan experimentera lite med antenner....

Spröt har jag med M6 gänga så jag ska nog prova lite hemma först.
Jag får lura ut något som gör att sprötet kan böja sig med tråden, så tråden inte går av.

Kanske det för hemmabruk är enklare att göra en dipol med aluminium profil från skrotlådan på 45mm x 45mm så den blir bredbandig likt Arial-oy prylarna...

T-kontakt med två antenner är ju enkelt med två magnetantenner och två spröt att prova på något biltak.
Det är ju bara att stämma av en antenn i taget och se vad som händer när dom jobbar ihop. Fortsättning följer...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar