Bredbandsantenn 264 M1921-264010

//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av //JAL »

Är den något jämfört med dipolen, @ DH och POP?
Det är mycket trådar och grejor för en antenn...
Opera Snapshot_2023-04-04_180554_privat.bahnhof.se.png
http://www.sk2hg.se/downloads/Bredbandsantenn-264.pdf
http://privat.bahnhof.se/wb904570//miltel/Ant_264/
https://www.radiobolaget.com/pdf/B264_M ... 210328.pdf
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Ja det är mkt….på den…utan att specen imponerar särskillt.
Utan att veta kan man nog tänka sej den där som en dipol fast där en fandipol gjort jobbet lika bra eller bättre.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av sm6pop »

Mycket bråte, och inte så bredbandig som du kanske vill.
En Fan-dipol är ju bra och i resonans men det blir en förfärligt massa trådar och man vill köra alla band.
Bästa antennen för att köra allt med enkla medel är utan tvekan en stegmatad dipol klippt för lägsta frekvensen eller längre.
Stegen hela vägen till en tuner som är avsedd för stegmatning och gärna link-kopplad typ Annecke.
Den kommer ha riktigt hög SWR på många band men kan du bara stämma av den som du gör med rätt tuner så har du inga förluster och till och med lite gain i en del riktningar på högre frekvenser.
Kolla bilden på SWR och förluster på den stegnmatade dipolen klippt för 80m.
coax vs stege.png
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Mitt största argument emot…kan ju nämna det också…är att man måste stämma av vid varje qsy.
Jag har kompisar som kör så och det är alltid meck var gång man skall gå qsy. Man får sitta o vänta medans de stämmer av.

När jag sitter i shacket så vevar jag runt alla banden ibland flera ggr i timmen. Att stämma av varje gång blir ohållbart.
Det blir mkt handpåläggning ändå. Skall man dessutom tuna och hålla på så skulle jag tappa sugen.
Min Fandipol har 3st par dipolben. Dessa ger mej 160,80,40,20,15 & hjälpligt 10/11m.
Detta utan ngn som helst avstämning, det är bara att ratta dit o köra direkt.
Autotunern i radion ger med snabbt tryck lägre prioriterade band som 60,17,12,6 och 4m men med begränsad prestanda.

Fördelarna annars med stegmatat brukar ju vara det…’bara att stämma av’. Ja tycker man det är ok samt det är ok att ha feedern hängandes i fritt vinden för att kunna köra alla band förlustfritt så är inte jag emot…men ngt för mej är det inte.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av sm6pop »

Jag kör min stegmatade dipol vid min remotestation med autotuner så då blir det inte mer än att trycka på tune-knappen men det kräver att jag har en 4:1 trafo mellan stegen och tunern. Det slipper man med en tuner avsedd för stege.
Ni kan se hur det ser ut och funkar här: https://anderskarlsson75.wixsite.com/sm ... otestation
Det funkar perfekt på alla band utom på CW-delen på 160m men den är klippt för 80m så jag klagar inte på det.
Som du skriver DH så är det lite besvärligare att komma fram med stegen lite beroende på hur schacket ligger i förhållande till antennen.
Det vore spännande att se en skiss eller förklaring hur din Fan-dipol ser ut då du kan köra så många band på 3st benpar, det borde rimligen inte gå men jag vet att en 40m dipol är nära resonans på 15m på tredje övertonen men det stämmer ju inte några andra band, är det så att den använder två olika ben som kommer i bra impedans på vissa band, ungefär som en Windom?
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av sa3atf »

Vet en som kör med 80, 40 och 20m fan dipole och han stämmer av alla de andra banden med riggens tuner. Sedan kan man ju ifrågasätta effektiviteten...
Beror såklart mycket på vad man vill uppnå för resultat och vad man vill lyssna/köra för något.
Men jag håller fullt och fast med om att stegmatat är ett bättre alternativ och med bättre verkningsgrad.
Kör man PA så blir en tuner lite dyrare förstås, särskilt om man vill ha en autotuner.
Själv är jag svag för vertikaler ;)
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Stegmatat ger pluspoäng när man som först behöver stämma av ngt. Ifall man inte behöver stämma av blir det inga förluster i valfri koax heller ngn kan märka.

Min fan-dipol’s ben för 160m är kortade då jag inte har plats med 2x40 meter långa trådar. Det sitter spolar 5m ut på varje ben varpå det benparet även lirar på 20m. Den blir då såklart smalbandig på 160m så skall jag under 1900kHz så får den tunas as well, annars inte.
Benparet för 80m lirar ingen annanstans förutom att det hjälpligt funkar på 10/11m.
Tredje benparet är då de för 40 och 15m banden. Den sitter kraftigt inverterat med sämre prestanda än den haft som Flat-top.

Varje år är jag på den och petar sommartid. Förändrar detaljer här o där. Det är först över en relativt lång tid man lär sej precis hur en antenn funkar. Ett halvår eller så tar det för mej att komma underfund med.
Till sommaren skall jag t.ex hänga av några varv på 160-benens spolars ytterände för att göra de benen ngn meter längre.
Även det benparet hänger ngt inverterat och skall tajtas upp för att hängas bättre. I ytterändarna tvingas jag då låta ändarna hänga rakt ner i 90 grader. Snöret i ändarna kommer knytas ett par meter in från ytterändarna alltså. Tilltaget kommer ge ökad bandbredd på 160m. Prestandan kommer knappt ändras eftersom den i våglängd räknat ändå kommer hänga ’för lågt’ även om snörena knyts ett par meter högre i varje ände. Det är på 20m prestandahöjningen hamnar räknar jag med.

40/15m kommer jag kunna hänga högre i ytterändarna när väl 160/20-benen är flyttade.
Prestanda på 40m kommer inte påverkas märkbart utan där är det mest 21MHz som kommer uppleva största lyftet.

80m’s fick sej en facelift förra året med en höjning och byte till en bättre tråd och går nu som fan. Har aldrig haft en 80-dipol som går lika jävligt som den…så den ändras inget med.

Ifall inget nytt oförutsett dåligt inträffar efter årets planerade ändringar så kommer även ett fjärde benpar hängas upp för 60m+ngt mer…. kanske 6m band. Inverterat där 40/15m hänger just nu.
Halvdålig prestanda hängandes där såklart men å andra sidan resonant direkt utan avstämning.
60m är några få kHz brett område bara så där kvittar smalbandigheten helt med kortad antenn. 6m förekommer noll lokaltrafik på numer. Allt man hör där kommer från utlandet och till det…på det bandet funkar en vertikalpinne helt ok. Rejält inverterad dipol blir ju ’nästan vertikal’ så det kan nog bli bra - det märker jag efter ett halvår sen.

Vertikaler gillar jag generellt inte. De tar in på tok för mkt noise på mitt qth iaf. Det hänger för all del en 27halva i mast topp som får sitta kvar då den tillför mkt på alla andra band också.
På 80m ger den mkt bra signal/brus förhållande. Dvs rejält dämpat noise.
På 40m tar den in allt möjligt. Önskat såväl som oönskade signaler. När under stundom oljuden på bandet är lite lägre…kan den i enstaka fall plocka upp fjärran stationer starkare än dipolen.
På 20m är den outstanding. Fan-dipolen får ofta stryk(vilket även är anledningen till att benen för 160/20m skall hängas bättre)
Beroende på hur signalerna kommer ner kan ibland vertikalen plocka in stationerna starkare än avstämda horisontala dipoler för andra band. Den gamle 27-pinnen är inte dumt att ha alltså….även den dagen man skaffar amatörcert för att ge sej ut på andra band.

För att veta om en antenn är bra eller inte så behöver man ju en annan antenn att jämföra med på lite olika tider på dygnet. Annars blir det lätt att man bedömer en antenn för dess ’tysta brus’ eller ’fina swr’ eller tvärtom för sitt ’höga brus’ osv.
Ibland betyder ’ökat liv i form av mer brus’ en bättre mottagning helt enkelt…eller som det oftast är - sämre mottagning med högre brusnivå där ändmatade horisontala eller vertikala antenner ofta kvalar in på detta qth.
Diverse andra antenner hänger uppe också som referens och för bruk i uterummet sommartid mm.

Nu har fingrarna somnat o mer orkar ni inte läsa ändå. Godmorgon.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av sm6pop »

Ja det blev ett långt inlägg men intressant att läsa.
Då har du hamnat rätt med spolarna, de fungerar både som förlägning och trapps och då förstår jag hur du fått till det.
Jag har sett andra antenner med trapps utan kondensator som den här:
https://dxsupply.com/amatorradio/tradan ... -20-15-10/
Tillverkaren har varit tyst om hur det fungerar.
Jag funderade ett tag och läste på hur det fungerar, spolen är en trapp och kapacitansen blir mellan trådvarven på spolen, inte konstigare än så.
Du har fått experimenterat en del förstår jag, dels att få till spolen så den både förlänger till rätt längd och spärra för 20m.
Att dessutom hamna rätt med 80m benen så de kommer i resonans på 15m borde ha inneburit en del trixande. Det är bara att gratulera.
Visst är vertikaler brusigare men för att köra DX på ett effektivt sätt är det nästan nödvändigt med vertikaler på åtminstone 160m, 80m.
Där blir det svårt för de flesta att få upp en horisontell antenn där tillräckligt hög för att få till en låg strålningsvinkel.
DH
Inlägg: 369
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av DH »

Jag tar det ibland för ngt självklart att alla prioriterar samma slags trafik som jag gör. Självklart inte.
Dx kör jag inte alls. Alla antenner optimeras där det går för att nå svenska stationer så bra som möjligt och dämpa utländska.
40m’s trådarna vill jag inte höja för mkt då det kommer att försämra NVIS utbredningen där. På 160/80m behöver jag knappt oroa mej för att de hamnar för högt så där mastar jag upp vad jag kan.

Btw, det är på fullstora 40m dipolen för 7MHz jag även kör 15m, 21MHz med. 3ggr 7 du vet. Du skrev ngt om att jag gjorde det på 80m’s dito men såklart inte. Mkt siffror är det och våglängd och frekvens blandat hej vilt.
Jag försöker vara pedagogisk för att även mindre bevandrade skall hänga med..men ibland blir man fartblind och öser på i texten bara.

Jag har tänkt att jag skall göra mej en vertikal för 80m i rent studiesyfte för att kolla upp vad för nya nationer man då kommer kunna höra. ’Kör’ gör jag ju knappt ngt ändå…utan det är såna här laborationer med mina trådar kors o tvärs som fångar mitt intresse mest.
Planen är att jag skall utgå ifrån masten i sej och låta den vara det nedre elementet på en vertikal dipol.
På så sätt slipper jag ifrån alla jordtrådar som skulle krävas annars.
Masten är ngt på 15m lite beroende på hur man räknar. Såklart kopplar den till marken och ’blir’ klart ’längre’ än de 19,2m jag vill åt.
Frågan är hur jag skall få till en radiator lång nog upptill sen. Jag nöds göra ngt förkortat. Lite inne på att låta en Penetrator 500 jag har liggandes till 27MHz få utgöra största delen. En spole i topp och en pinne ovanför den där eller ngt.
Fungera kommer det absolut göra - jag har provat redan med 2,5m’s 80m bilantenn i masttopp och det funkar vad swr beträffar.
Jag misstänker det blir en maskvärmare vid tx, dvs med stora förluster….men det kvittar eg då det isf är rx enbart jag vill åt ändå.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Bredbandsantenn 264 M1921-264010

Inlägg av sm6pop »

Hujedamej vad du experimenterar, själv är jag mer av en teoretiker och sätter jag upp något så blir det något som jag vet fungerar.
Ibland önskar man att vara mer som du och testa sig fram med lite oprövade idéer men det är mest i labbet jag sitter och lagar så det blir dåligt med tid till att kasta sig ut i det okända.
Hur som helst är min erfarenhet om man ska köra Svenska stationer att hålla sig på 80m eller 40m, 160m är det väldigt lite trafik från Sverige.
Jag har kört en del svenskar där men det är långt mellan dem i loggen trots att min stegmatade går utmärkt där på SSB-delen.
Antennen jag använder på 80m och 40m är en Fan-dipol som sitter 10-15m över backen och utan att skryta får jag nästan alltid riktigt fina rapporter.
Nu fuskar jag lite och kör för det mesta ca 500w men jag har inga problem att läsa motstationerna trots en brusnivå på S-5 då jag bor inne i Åmål.
Jag har simulerat en 80m dipol i EZNEC ProII och som det ser ut är den höjden på antennen är väldigt bra om man vill nå hela Norden, lägre tror jag det blir sämre signaler med stationer på längre avstånd norrut och i viss mån även Skåne.
Riktigt kul att höra om dina experiment och fortsätt med att dela dem här, det är inte alltid att teori och praktiska test överenstämmer.
Skriv svar