Icom IC-7300 på operationsbänken

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

En IC-7300 nyligen på operationsbänken.
Trasig tuner på grund av uppställd uteffekt och modifikation för att tunern skall klara av att stämma av högre SWR än original.
Modden finns ute på Youtube och är skadlig för radion tyvärr.
I det här faller en trasig schottky diod och inom den röda ringen ett antal effektmotstånd i avstämningsattenuatorn som gått så varma att lödningarna har börjat flyta.
Tips från coachen till ägaren:
*Laga eller modda inte med stöd från Youtube, mycket där stämmer men inte alllt.
*Trimma inte radion om man inte är tvungen efter en reparation, det är väldigt sällan att en stations inställningar från tillverkaren ändrar sig.
*Rör inget om man inte har full koll på vad man gör och rätt instrumentpark.
tuner.jpg
7300.jpg
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av DH »

Det där är ngt jag funderat på att göra med min 7300’a.
Dvs modda tunern för att den skall klara större omfång.

Man kan redan original försätta radion i ett läge där den ger halv effekt och där tunern då klarar bredare omfång.
Så kan jag såklart fortsätta köra men i det läget, kan man inte tillfälligt koppla ur tunern o sen slå på den igen då den då har glömt senaste inställning o den nöds då rassla i alla reläerna ännu en gång. Detta trots att jag inte ändrat vare sej effekt eller frekvens sen sist tunern vart på. Störande.

Det är en ganska stor skillnad på hur tunern blir i specialläget. Den tar då mkt större omfång o stämmer av vilken skitantenn som helst på nästan alla band.
Det är inte nödvändigt men jag önskar den tog bara så lite mer större omfång…ist för att den klipper vid 3 i swr så kunde man köra upp till kanske 3,5 i swr eller så.
Då skulle det göra en stor skillnad här ändå eftersom det på flera band ’nästan’ går att få tunern att hugga och stämma av. Ibland går det o ibland inte. När det inte går nöds man göra en fuling, dvs gå några kHz högre där den vanligen då hugger och stämmer av…för att sedan veva nedåt till den frekvensen man eg vill åt o köra där med högst adekvat avstämning även där.

Ett motstånd skall bytas ut…för att lura radion att tro att swr är lägre än vad den eg är.
Här tänker jag mej då högst obetydligt ändrat värde på motståndet - det är ändå ynka lite jag vill ändra för så att säga, förbättra radion lite.

Ngn brist på yttre tuners har jag inte. Här står både en autotuner och ett par manuella så jag löser alla band jag vill åt ändå på valfri antenn så det är inte där skon klämmer - jag vill förbättra radion enbart.

Jag förstår såklart också att det är en säkerhetsåtgärd tillverkaren har gjort för att det inte skall bli några hiskeliga höga spänningar i tunern.
Med moddad radio ser jag såklart till att i tunat läge då aldrig köra så mkt som 100W varpå det kommer funka bra utan ngn förhöjd risk för ngt.
_____

Hur ser sm6pop på mitt resonemang?
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

De jag sett har ett motstånd monterat paralellt med R1507 men det är klart att det blir samma sak med att minska resistansen på det motståndet.
Tittar man på tunern i 7300 så är den liten och smäcker men samtidigt blir den ömtålig då det är lite dålig marginal på en del komponenter.
Modden har uppenbart skadat en del stationer och vart den gränsen går är svårt att säga.
Spänningsdelaren som det motståndet är med i tappar av en del av spänningen som talar om SWR-värdet till CPU och följden blir att ståendevågen är högre än vad den skall vara när CPU är nöjd och stoppar avstämmningen.
Jag skulle inte experimentera med tuner och stationen förbättras inte, du bara lurar stationen att vara nöjd med en högre SWR än tunern är byggd för. Du har ju en extern autotuner så kör den istället så mår radion bra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av DH »

Tyckte jag va tydlig med att jag inte ville använda annan tuner iofs men…jag är nöjd med att ha fått en åsikt iaf.
Sen vart ju den radion du greja med påställd i effekt. Jag kommer köra lägre effekt varpå den då såklart klarar sej bättre.
Med radion till skogs som det vart tänkt…utan att släpa med yttre tbh kan man såklart fortsätta köra med specialläget då mer kräm än 50W på blyacc/lithium inte är på tal ändå.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

"Tyckte jag va tydlig med att jag inte ville använda annan tuner iofs"
jo, det förstod jag men jag kan ju knappast anpassa svaret till hur du vill ha det när min erfarenhet av modden inte stämmer med dina önskningar, ärlighet är det bästa huvudkudden även om det svider ;)
Jag förstår att du inte vill ha med extra tillbehör i skogen med jag kan inte anpassa mitt svar till det.
Det stämmer att den var uppställd en del i effekt men om du kollar med andra som lagar så finns stationer som har original uteffekt och trots det gått hädan.
Jag pratade för en tid sedan med Limmared som också har erfarenhet av ombyggda 7300:or där relän i tunern tagit stryk på grund av modden.
Tuner är lite klen och känslig vad det verkar tyvärr.
Hade det varit möjligt att förbättra tunern så hade med all säkerhet Icom redan från start byggt den för att klara högre missanpassningar men tittar du i radion så hade det varit svår med plats för den i det formatet radion har.
Hur som helst så kanske du kan säkert hitta en medelväg mellan modden på nätet och något som radion tål, det blir för dig att mäta och räkna hur spänningdelaren skall vara utformad så den klarar den något högre SWR du vill åt.
Mitt tips är ändå att inte modda en fungerande radio, vi får nog lita på att tillverkaren har bättre koll på vad som är en lämplig konstruktion än vad vi har.
Ett annat tips är att använda antenner i eller nära resonans när du är i skogen då du inte har med en extern tuner med dig.
Det har passerat en del stationer här även av andra märken och modeller som tagit stryk av ändmatat, Windom antenner, G5RV och annat i antennväg som inte är i resonans.
För det allra mesta går det bra men inte alltid vilket resuterat i trasiga slutsteg, tuners och SWR-bryggor här på bänken.

ps eftersom modden finns kvar på nätet så klarar säkert många stationer av den lite beroende på hur hög missanpassning man har när man eldar på.
Mät utspänningen till CPU vid SWR på 1:1 och 3:1 före IC1901 som den är original och och räkna sedan ut hur du skall utforma spänningsdelaren för att hamna på den SWR du vill ha och som CPU stoppar avstämmningen vid.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av DH »

Att tillverkaren har gjort på ett visst sätt från början beror ofta på att de vill få radion bulletproof.
Att i alla möjliga situationer med valfri antenn och drivkälla samt idiot bakom mikrofonen så skall radion uppföra sej bra och säkert.
Är man beredd att lyfta ansvaret från tillverkaren till en själv ser jag inga problem med modifikationer. Finns hur många exempel som helst där modifikationer gjort radios bättre än när de vart nya.
Kolla Roy’s gamla nyhetsbrev så får du se..

Det är inte nödvändigtvis så i det här fallet med tunern, därav min fråga.
Att slippa släpa med yttre tuner är mest ett ett exempel för att förklara vad jag är ute efter, dvs främst modda en radio oavsett behov finnes eller inte. Ren teknisk fråga alltså.

Ingen radio med atu förefaller fixa större avvikelse än 16-150 Ohm så det är väl ett spann de bestämt som lämpligt helt enkelt för att nå nära ’bulletproof’.

Jag vet inte hur radion ser ut i verkligheten. Jag köpte den ny för 7 år sedan eller ngt och jag har ännu aldrig haft av locket.
Bär mej emot att ens lyfta locket o försiktigt kika in i den med ficklampa…den som är den bästa radio jag någonsin ägt -kanske för att ingen klåpare vart i o mejslat i den?
Nåja, är tunern så klen som sägs här då så låter jag väl det vara ☕️

Igår sålde jag min IC-725’a till en som ville ha en HF radio till…intill sin IC-7300 för att kunna passa en frekvens o samtidigt kunna veva runt på en annan fredagskvällar främst.
’Så billigt det går’
Ålriajt…men då plundrar jag den på cw filtret o bärhandtaget? ’Inga problem’.
Filtret bestyckar jag min kvarvarande 726’a med o handtaget satte jag på min IC-7300 som märkligt nog inte har det originalmonterat. Gängade passande hål finns men inget handtag - tills nu.
Hålen för gummifötterna på motstående sida vart dock större på 7300 så de kunde jag inte flytta över. Det får väl bli ngn självhäftande variant där då.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

Visst finns det bra moddar som förbättrar en station, tyvärr har jag allt för ofta sett baksidan av modifiering när "experter" har rotat i stationerna. En del av dem har hamnat här i labbet och vissa ser ut som Beirut efter kriget inuti. Fel verktyg och dålig kunskap om ytmonerade små komponenter är ofta orsaken när man misslyckas med en tidigare känd modd.
Tuner i 7300 har säkert lite mariginal original så har du lite koll och tar det varligt så kanske det går att åstakomma avstämning av 3,5:1 som du vill.
Det går att mäta och räkna sig fram till lämpligt motstånd i spänningsdelaren för 3,5:1 men ett bonnasätt som också funkar är att sätta en potetiometer i serie med det extra motstånd som modden på nätet hänvisar till.

*Börja med att utföra modden från nätet
*Koppla radion till en varierbar missanpassning (impedansbrygga)
*Kolla vart SWR-gränsen går för vad den moddade tuner klarar att stämma av, den bör vara en bra bit över
3,5:1 så du kan bygga om som du vill med större marginaler till ras än vid nätmodden.
*Sätt en potetiometer i serie med motståndet och ställ impedansbryggan eller konslasten på 175Ohm och ställ
potten precis så den klarar att stämma av.
*Öka missanpassningen till 180Ohm och kolla så den inte kan stämma av det.

Bestämmer du dig för att bygga om den så supportar jag gärna dig med råd och dåd om du behöver hjälp.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av DH »

Tackar jag såklart för.

Motståndet, hur ser det ut? Jag har inte kikat så noga på det. Mest sett att modden förekommer bara.
Ifall det är ngt ytmonterat shit går det fetbort i alla fall, det klarar jag inte av ändå….eller litar inte tillräckligt på mej själv åtm.

Infon kan ju annars vara matnyttig till andra som funderar på samma sak.

Nu när jag sitter med IC-726’an o tänker öppna den och stoppa i cw filtret märker jag att den har döda områden på vfo’n :?
Dvs en bit på alla band där bruset går ner kraftigt o tx ej är möjlig. Såndär har den inte vart förut??
Och nej, den har jag aldrig lyft locket på heller…inte ens för att frekvensöppna den…men har tänkt göra det ngn gång.
Den är bökig att få isär dit jag då vill med att lyfta ur hela PA’t som är en stor blaffefläns med ett antal kablage att rycka isär först.
Det får man nog göra för att komma åt att mäta på VCO som jag misstänker fela i det här fallet.
-Är det ngt du råkat ut för, oförklarligt döda områden på vfo’n?
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

Motståndet i nätmodden behöver inte vara litet men den ena punkten det ska lödas in på i ena änden är inte så stort. Man behöver inte byta motstånd utan komplettera med ytterligare ett.
VFO på de flesta stationer är optisk eller induktivt.
Är det fel på själva VFO ratten, eller närmare bestämt det som sitter innanför den som följer inte frekvenskalan på stationen med som den skall, gör den det men du tappar mottagning på delar av samma band så är det troligen inte själva VFO ratten det är fel på.
Nej, jag har inte stött på problemet men jag kan titta lite i servicemanualen till din radio och se om jag kan lura ut vad det är som felar.
Det kan var intressant att veta om det är samma på alla band och om det är i början mitten eller slutet på frekvensbandet/banden.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

Kolla också om du har samma problem på 50MHz
Skriv svar