Icom IC-7300 på operationsbänken

Reparationer, byggen, modifikationer.
DH
Inlägg: 381
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av DH »

VCO skrev jag iofs. VFO’n är det nog inget fel på nej.
Felet har kommit av ’sej själv’. Efter en tid i kallare utrymme tills jag nu tog in den märktes detta.
Felet kvarstår även nu när den stått inne i värmen flera timmar.

Har den inte i närheten just nu men det är med jämna mellanrum med kanske 200kHz som den är helt ok.
På 80m spökar den långt ner på typ 35xxkHz samt högt upp på 38xxkHz men är ok annars.
40m klarar sej helt där det spökar vid…tror de va 73xxkHz.
Mitt på 28 och 14MHz är det dock riktigt störande och det är ngt på 50-100kHz brett eller ngt den nästan dör i rx o sänder ej.

Gissar man får börja med att mäta lite spänningar här o var.

Gillar radion som fan annars. Vore synd o dumpa den för det.
Betr. 50MHz vet jag inte…skall kolla det strax.

Edit:
Leta upp ett klipp på röret, där med en 725’a med exakt samma fel som på min 726’a.
Man kan scrolla fram 14 minuter tills man kommer till lösningen:
DAB1C5DD-F6D2-4C1E-B6E8-FF5C64C58E77.jpeg
En coil mitt i bild som vid mätning på en testpunkt skall ge 1 Volt vid viss frekvens..gav…tror han sa 4 Volt ist.
Genom att försiktigt peta på den, glesa isär den bit för bit kom den ner till 1 Volt igen och felet vart löst.
Klippet vart detta https://youtu.be/pkF-AJ5E1lw

Fick klagomål på IC-725’an jag sålde nyligen.
Att Squelchen klipper nästan precis i början.
Inga problem när man sitter och vevar på den med squelchen öppen …men så ropas det på ngn annan radio o när man då drar squelchen så stänger den väldigt hårt nästan direkt med ratten på kl 8 eller ngt. Det nöds då bli S9 signaler för att orka igenom.
Kunde man justerat SQ invändigt i radion så den nyper först kl 12 eller ngt tror jag det skulle bli mkt bättre upplösning och den skulle uppföra sej mer normalt.
Invändig SQ justering springer man på i alla möjliga andra radios men i denna hittar jag den inte ??
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 135
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Icom IC-7300 på operationsbänken

Inlägg av sm6pop »

Ok, nu ser jag, du skrev också VCO vilket jag inte fattade så inga problem.
Som filmen visar så är det DDS-enheten som strular och den ger en spänning till ett VCO styrt av CPU i din station. Din VFO talar om för CPU hur den via DDS skall spänningssätta en efterföljande volt kontrolerad oscillator. Där kan mycket väl felet sitta och som filmen visar.
Många stationer har samma uppbyggnad på den tiden där man får vika undan halva radion men det fixar du om du är försiktig.
Mät utspänningen till efterföljande VCO och justera som filmen visar till du har rätt spänning så sprätter den igång som det skall.
Jag hade en Yaesu FT-767GX nyligen på bänken, en stor och tung radio med samma princip att dela den.
Jag fick ropa upp min bättre hälft för att koppla loss en del kablar för att kunna vika isär den men med din radio går det lättare.
Skriv svar