5/8 antenn

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

5/8 antenn

Inlägg av //JAL »

Jag funderar på att bygga en 5/8 antenn till 69mhz.
Denna youtube med 5/8 verkar kunna funka.
https://www.youtube.com/watch?v=jpuMmD2EDG0

Någon som har erfarenhet av en sådan?

//JAL

Klistrade in länk/städar bland inläggen.
//Admin
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 5/8 antenn

Inlägg av sa3atf »

De e bara att sätta igång och bygga.

*Editerade för att undvika förvirring i tråd.
//Admin
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 5/8 antenn

Inlägg av //JAL »

Post by sa3atf » Fri Mar 24, 2023 4:53 pm
Väldigt intressant läsning om myterna kring 5/8 antenner.
Snodd från ett annat forum :P
https://practicalantennas.com/designs/v ... s/5eights/

Jag kopierade det du skrev sa3atf så får vi allt samlat på en tråd.

Det var intressant läsning som sade mig att 5/8 är bra på fordon och en bit upp i luften så skiljer det inte mycket från 5/8, 1/4 och 1/2 vågs antenner.
Som bekant är påverkar omgivningen mycket och där tager man vad man haver och försöker montera fritt och högt.

Jag har en bekant som skruvade på denna 5/8 på bilen och fick en hörbar förbättring på mottagning och sändning.
https://butik.limmared.nu/sv/mobilanten ... 92mhz.html

Sedan är ju kruxet med 5/8 att man måste göra en slags anpassning i botten så att den funkar och då har man ju en mycket bra antenn. Många gånger är det enklare att köpa en färdig antenn ;)
Jag vet själv från tiden då man körde mycket 27mhz och fick upp en 5/8 på skorstenen hemma att det blev en stor förbättring, fast då bytte man ju kabel från RG58 till RG8 samtidigt...

Någon som har mer erfarenhet av 5/8 ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 5/8 antenn

Inlägg av DH »

5/8 är eg. en 6/8 som kortats ner för att få ner den höga strålningsvinkeln mer mot horisonten.
Resultatet blir vanligen som en 1/2 eller ngt sämre då det är svårt att få ner vinkeln långt nog.
Skillnaden är dock minimal och svår att mäta. Beroende på qth kan det även bli helt omvänt så 5/8 funkar bättre än 1/2 o vice versa. Den variant som är sämre @ markvåg brukar bli lika mkt bättre @ rymdvåg ist.
Andra saker som fritt i sidled, höjd osv är mkt viktigare isf.

Förr körde jag alltid med 5/8 till 11m band. Numer ligger det 1st HyGain Penetrator 500, 1st Tagra 27 5/8 + ngn Sirio 5/8 på vinden oanvända då ingen av dem ger mej ngt extra på detta qth’t än den Kjell & co 27halva jag har uppe i masten nu till 20/11/10m.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 5/8 antenn

Inlägg av //JAL »

Som vanligt DH :)
Rakt på sak och inget lul lul här inte.

Jag sökte på 6/8 och hittade denna sida som håller med dig DH.
https://dx.sm7eql.se/?cat=3

Behövde du göra något åt spolen i botten för att köra de andra banden utöver 11m ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 5/8 antenn

Inlägg av DH »

Nja, jag har begåvat antennen med en cap.hat i toppen som ger mer bandbredd. Dock väldigt marginellt. Jag tror mina pinnar i rostfritt jag gjort hatten av har dåligt skinndjup.
Till sommaren åker det upp dito av tennad koppartråd som hoppas ge bandbredden jag vill ha. Hur det går får vi se då.

20m, dvs 14MHz lirar den ju inte alls mer än att den där ’blir en kvartsvåg’s pinne’. Där stäms den av med tunern.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 5/8 antenn

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 25 mar 2023, 13:33
Jag sökte på 6/8 och hittade denna sida som håller med dig DH.
https://dx.sm7eql.se/?cat=3
Antennerna jag skrivit om i den här tråden är alla ändmatade vertikaler.
Länken du har hittat handlar om jämförelser mellan vertikaler & horisontaler. Intressant antennteori men ngt helt annat än den här tråden handlar om.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 5/8 antenn

Inlägg av //JAL »

Jag tänkte mer på diagramen för strålningen att jämföra med.
Dessutom som du sade lite intressant antennteori ;)

En bit upp i luften så blir antennerna likvärdiga i strålningen och 5/8 tappar sin funktion jämfört med markmonterad.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 5/8 antenn

Inlägg av DH »

Lyckades tjata till mej en 5/8 11m antenn igår.
Den sades vara ’ren skit’.
Mhm?
’-ja o den där jävla matchningen litar ja inte på nôe..’
Inte? De brukar ju vara de bästa med i princip noll förlust jämfört med vaxad papprulle med koppartråd runt inkapslad i ’vattenbad’ som de brukar va.
’Aja, nu har ja satt upp en gaymaster ändå…ta skiten eller ja knäcker’n över knäet o hivar’

Den åkte med hem.
EC7455A0-8600-49A6-8A4C-405B83C985D7.jpeg
Genast såg jag ett lämpligt ämne att bygga mej en 80m vertikal av.
Lossar man DC jordningen nedtill och krokar på signalen där ist…så lär den lira på typ 40m precis som den är.
Kommer åt 80m räknar jag att göra medelst en spole några meter upp.
Sen får man såklart ha radialer om den skall monteras fristående.
Ett maströr på bilens dragkrok kan funka också utan radialer…det visar sej.

Fantastisk byggkvalitét i den med. 2,5mm godstjocklek i alla sektioner uppåt utom den sista högst upp.

Innan jag börja kapa o greja med den ville jag kolla ifall den säkert funka.
Tappningen på spolen fick jag flytta 0,5 varv längre ner…undra på att den upplevdes som ’kass’ hos förre ägar’n.

När jag står o labbar ser de ut typ såhär:
5128A257-B244-426B-AA44-3915C068A064.jpeg
Ett gammalt bilhjul med ett rör mitt i o fyllt med betong.
Den kan man sen rulla fram där man vill ha den o stoppa ner ett maströr.
Just här låg det en oanvänd koax dragen ända in som gick o använda.

Snabbt konstaterades att jämfört med en vanlig 27halva är den bättre på 18 & 21MHz men sämre på alla andra band. Ganska förväntat men det betyder iaf att jag har fått ihop den riktigt.

En Schweiz’isk repeater på 29,650 lyckades jag öppna med 5W trots 3,5 i swr. De va lite kul.

Låter den stå såhär tills nästa helg så får vi se vad man då får lust att bygga om den till?
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 5/8 antenn

Inlägg av //JAL »

Den bästa antennen är den man kan sätta upp vad jag vet ;)
Vad jag vet kan man få bra värden på swr och vna med en dummyload också.

Fast här har du nog fått till det DH.
Du har halva inne. Lite småjusteringar så har du en bra vertikal. Längden har ju betydelse!

Det är lite så jag tänkt göra med metspö och glasfiber maströr samt en bunt motvikts radialer i botten. Din "gaymaster" är ju lite mer ordentligt material som är bestående då min är tänkt för tillfällig montering.

I toppen på vertikalen har jag samlat på rostfria pinnar från vindrutetorkare som en slags "tophat" då det tidigare föreslogs ett par staglinor med tråd som tophat och kanske lite mer svaga signaler in...

För att få 80meter eller lägre kan man göra en 110mm pvc rör med tråd som spole och se var man hamnar.
Ja det blir experiment på låg nivå...

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar