69 righ

Eagle
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 dec 2021, 22:48

69 righ

Inlägg av Eagle »

Nu är jag/eagle med på 69mhz med erikson C52 och sirio 3 element rikt på 10 meters höjd
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 69 righ

Inlägg av //JAL »

Kul :)
Vilken ände av "Svedala" håller du till ?
Jag bor utanför Jönköping.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 69 righ

Inlägg av sa3atf »

Härligt att höra 69MHz aktiveras!
Själv är jag inte qrv där nu pga en storm förstörde antennen (enkel fix), rörmast och framförallt en större ombyggnation/flytt av shacket.
Gick otroligt bra med en Slimjim och en AT-588 måste jag säga. Pratat med Borlänge och Söderhamn bland annat här ifrån Texas i SÖ Jämtland. Självklart var det konds då, men ändå😊
Hoppas hinna få upp en av masterna i sommar så blir det ordning och reda igen då bland mycket annat en 69 yagi ska sitta där.
Får se om jag gör något provisoriskt innan dess kanske...

Keep on calling guys 👍
Eagle
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 dec 2021, 22:48

Re: 69 righ

Inlägg av Eagle »

Jag har qth vedevåg! 4 mil norr om örebro
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 69 righ

Inlägg av //JAL »

Eagle skrev: 24 mar 2023, 09:47 Jag har qth vedevåg! 4 mil norr om örebro
Oj...
Någonstans 20 mil bort från mig. Dock kan det ju sprätta iväg en bit om man har tur.
Eller ska man fundera på något med riktverkan ?
Det var en här utanför Jönköping som sade att han får kontakt med Malmö ibland om det är konditioner och minst halvvåg på antennen.
Jag funderar på en 5/8 och denna verkar ju vara enkel och fungerande. https://www.youtube.com/watch?v=jpuMmD2EDG0

/JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 69 righ

Inlägg av sa3atf »

Runt 45mil fågel (radio) vägen för mig..... ;)
Eagle
Inlägg: 11
Blev medlem: 08 dec 2021, 22:48

Re: 69 righ

Inlägg av Eagle »

Ja bor du i jönköplngstrakten, så använder du vättern som radiospegel! Ska du ha en bra o shysst ant för 69 mhz, så köp en 3 eller flerelementad riktant! Jag har ca 20 mil till stockholm, o hör dom klockrent! På min 3 element sirio! Sitter på 10 meters höjd
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 69 righ

Inlägg av //JAL »

@sa3atf.
Det blir nog 58 mil och vågen går en bit vid sidan av Vättern.
Har dom kvar värdshuset med gott käk där du bor ?

@Eagle.
Även vågen upp till dig, går vid sidan om Vättern.
Ja en tre eller fler elements antenn är intressant. Den går ju att rikta manuellt tills man fått en elektrisk rotor;)

Vi kan ju ta diskussionen om 69mhz antenner på den andra tråden om 5/8.

Jag har även några ärvda C-602 på åkeri kanalerna. Någon som har grejor här att programmera dessa ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar