Lite fart på 24an

//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 19 jul 2023, 11:18 Åt rätt håll, vet jag inte men knuffat folk till uppskrivning har jag gjort i 30 år. Det går sådär, kan man säga.
Saknas eget driv kvittar allt curl’ande.

Aktiva radioklubbar är nog ngt lokalt hos dej då för överallt jag känner till är trenden allt mindre aktiviteter.
Lyckligtvis håller de flesta tomtar till på egna frekvenser man med lätthet kan undvika.
Tycker jargongen på banden blir allt bättre vartefter. Svineriet på 80m för 10 årsedan är ju helt borta nu t.ex.
Min diagnos består av två bokstäver: AD.
Vilka jag saknar skulle möjligen vara HD efter de där kan man tänka…
Själv känns det mest som att jag har Damp 👀
Ha ha :lol:
Känner du dig träffad DH så bjuder jag på den. Jag tänkte mer på den Janne berättade om som uppenbarligen medvetet störde på 24an.
Går man till doktorn får man säkert någon diagnos om man vill... Jag vill påstå att radio är mer åt nörd hållet, och ett gott skäl för att slippa bingolotto.

30 år med knuffande för cert. Det är inte dåligt ;)
Många gånger är det just den där lilla upplysningen om vad kortvåg är, som gör att de med eget driv kommer igång.
Alla kan ju inte ha samma intresse. I så fall blev det trångt i etern.

Jag pratade med en av de som skrev provet samtidigt som mig, och han tyckte det var krångligt med antenner osv.
En apparat och tråd från Biltema sedan upp i träden du har i träd-gården så är du i etern. Kul tyckte han då det inte var så krångligt som han tänkte tidigare.
Resten är som en chipspåse, "man ger inte upp förrän man är i botten"...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

Dej hör man aldrig ropa cq? Var ligger du o passar, 2m?
Full fart på 27.235 nu. Hela landet verkar va igång.. Hör flertalet Scandinavia/Fox stationer…o just NU Tellus 81 på S9.
Det tyx vara AB 254 i Kroatien som väckt kanalen. Jag o ett dussintal andra har kört honom nu på förmiddagen.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

Kraftigaste åskvädret här sedan.. tja det har jag glömt bort.

Ur med koaxar och vänta.
Pågått i nån timme och full fart än.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
O-29
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 jan 2022, 13:23

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av O-29 »

Tror det var Station DH jag pratade med som var på tillfälligt QTH i Vargön (Nordkroken) för någon vecka sedan...
Jag har QTH i Brålanda. Tack för QSO DH
// Hälsar O-29. :)
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

Jag pratade med DH på 80m och hörde honom sedan vid Värnern med 2.5m trådantenn eller vad det nu var, där han gick in klart och tydligt.
Det är kul och han är tydligen duktig på antenner...
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

O-29 skrev: 17 aug 2023, 19:31 Tror det var Station DH jag pratade med som var på tillfälligt QTH i Vargön (Nordkroken) för någon vecka sedan...
Jag har QTH i Brålanda. Tack för QSO DH
// Hälsar O-29. :)
Stämmer :)
Det dog ut på 80m’s o jag vevade över på 27 där jag fick en hel del stationer med bullshit-dipolen jag fipplat ihop några dgr före.
2x7,5m varav delen som strålar på 27MHz är 2x2,5m.
Den satt på blott 4m horisontalt över gräset och lite förvånad är jag att jag tog såpass många på 27 som det ändå blev. Skall se…har ngn bild…
IMG_4006.jpeg
Bilden tagen genom fönstret. Vitt snöre upptill och vit koax nedtill.
Längsta kontakterna annars på 80m blev Norge, Jämtland, Sthlm, Gotland…och jag tror Blekinge men så vart det ju liten antenn på låg höjd med såatte…
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av sm6pop »

Härligt, du är ju långt ifrån ensam som vill köra både 80m och 27MHz och gärna på samma antenn.
Du får lägga ut kontruktionen på nätet och kalla den för din signal.
Det har ju hänt förut, jag tänker på W3DZZ och G5RV med fler.
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

Tveksam ändå för sån enkel grej…men…tja, här kanske då.
Får finlira den lite bättre då bare.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 137
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av sm6pop »

Det du byggt är lite på samma sätt som de trådantenner som DX-Supply säljer.
Det är ganska tyst om hur de fungerar då det bara är en spole som i ditt fall som sitter på trådarna.
Man förväntar sig i regel en trap som består av en induktans paralellt med en kapacitans.
Din antenn och de antenner DX-supply säljer har också en trap då kapacitansen sitter mellan varven på spolarna.
Det kräver en massa spring att åstakomma din antenn för 80m och 27MHz och den finns inte finns att köpa på marknaden så go ahead och marknadsför den med din signal som namn.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

Körde station (hörde inte stationsnamnet) Kalle, Östersund nyss.
Remote sittandes i närheten av Gällö om jag förstod allting rätt.

Det gick stundvis bra, dock ingen signalstyrka att prata om, men en skapligt genomfört Qso iaf.

Första gången jag pratar med honom, jag har hört talas om att han finns men nu då så var det dags att träffas i etern.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar