Lite fart på 24an

sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av sa3atf »

Riktigt bra fart nu på 11m måste jag säga.
Körde just station Blueboy från Helsingborg med ++ signaler :!:
Tack för QSO :)
O-29
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 jan 2022, 13:23

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av O-29 »

Tycker det är mycket folk att prata med på kanal 24. Speciellt på fredag och lördagkvällar.
// O-29
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

O-29 skrev: 18 sep 2023, 12:36 Tycker det är mycket folk att prata med på kanal 24. Speciellt på fredag och lördagkvällar.
// O-29
Ok O-29, det är ju skoj.
Nog kan det vara fart, men det gäller ju då att man bor där det är folk igång när det inte är konditioner, och det är inte jag bortskämd med.

De jag kan nå som jag kallar lokalt, dvs på FM ca 4 Watt = NADA, och då bortser jag från att det kan dyka upp någon en gång vartannat år som råkade slå igång radion bara för att han ville se om den fortf funkade för att sedan ha den av i 5 år igen.

Hjälpligt på SSB, tja det blir isf Fre och Lördakvällar som du säger, men om man vill tugga trasa med någon spontant övrig veckodag eller lokalt, tja då ser det inte så ljust ut, med det är det inte sagt att det inte finns orter där flera är aktiva.

Nu ikv hördes många iom aurora och det gillas, det är ju trots allt söndakväll (ca kl 21:40)

Körde en från Kristianstad okänd signal.
Någon Fox 45 Gustav?
2 st stationer från Östersundsregionen.
Tellus 584.
Samt några till som jag inte uppfattade stationsnamnen på.

Någon timme tidigare pratade jag med min gamle vän Nick 29WT200 i Irland som bott ett tag i Hudiksvall men som flyttade tillbaks Irland i 90 talets början.

Vi började över repeatern på kanal 20 men fortsatte sedan direkt, på FM, fiiina konds
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
sm7yio
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 nov 2021, 09:46

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av sm7yio »

Tack Janne för ett kort qso på 24an 73 De G38// Johnny 3 mil söder om Växjö :D
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

Och så kom jag på att jag pratade med G38// Johnny 3 mil Sö om Växjö också :lol:

Tack själv för praten även om det var helt kort.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 357
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

Ja det är så mycket annat att göra i livet...
Att sitta och lyssna hinns inte med riktigt men en liten stund hann jag lyssna och gick förbi 27.235 men ingen var i etern då jag hojtade...
Antennen lånades sedemera till min Drake R-4 och den funkade hyfsat jämfört med min IC-751A.

Jag har en gammal 27 antenn som jag tänkt sätta upp så det går att lyssna där utan att låna antenn.

Kul att du fick kontakt Janne.England brukar gå bra hos mig ocks så jag får nog lyssna lite mer på 11m...
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

Inget kul på 10m men nere på 11m är det full fart just nu.
Fick kört han i Åmål…ni vet vem jag syftar ^^ samt en Tellus 584 söder om Jönköping.
Kraftig aurora så man får tala tydligt.

AB 254 i Sthlm hörs precis nu när jag skickar detta… o Södertälje nu..
Edit: Körde stn Dino i Fagersta lite…han lät bra men det har väl ’sina anledningar’ kan tänka. Mej hörde han inget vidare på mina …öhh…12W..
Broman
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 nov 2021, 19:25

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Broman »

Ligger med på 24an från måcksjöberget utanför ockelbo ikväll
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

AB 254 i Kroatien fade’ar in vrålstarkt nu i kvällsmörkret konstigt nog.
Högg honom för skoj skull o gav honom 5/7 som bäst men fick 5/+10.
Han kör andra jag inte hör men känner igen nicken på nu.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

DH skrev: 27 dec 2023, 17:46 Han kör andra jag inte hör men känner igen nicken på nu.
Sånt där är roligt
Jag brukar (eller ja, det har hänt), använda den utländska stationen som spegel och skicka en hälsning till den Svenska stationen som jag själv inte hör, ofta har det varit nån jag inte känt igen callet på

Det finns många skojiga sätt att använda radion på.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar