Lite fart på 24an

//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

I kväll hörde jag någon från Lövånger...
Han hörde inte mig så jag ringde och sade att han var hörbar nere i Jönköping...
Ja det var en trevlig kille ;)
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

Jag kommer att ha radio med i bilen under min semesterresa ner till Skåne.

Det blir väl som vanligt väldigt få kontakter men jag har den med ändå.

0 - 3 stationer brukar bli skörden, på en resa på ca 200 mil, det är rätt dåligt men har varit så de sista 12 åren, är min erfarenhet iaf.

Digitala moden är inte min grej så 2 meter skiter jag i att ta med alls i år, sen äre olika subtoner på varenda repeater och vem orkar det liksom.

24an följer med som sagt.
20230712_131233.jpg
Nu blev detta ett gnällinlägg över få aktiva, det var egentligen inte tanken med inlägget.

Jag får köra utländska stationer på skippen, utan de möjligheterna hade jag avvecklat för länge sedan.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

När far du förbi mig utanför Jönköping ?

Jag har ju grejor så det kan funka över Sjön om du inte kommer på västsidan för då blir det kaffe om du kan åka en mil västerut.

145.500 är ju en öppen frekvens som många lyssnar på.

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 12 jul 2023, 21:04 145.500 är ju en öppen frekvens som många lyssnar på.

JAL.
..men aldrig svarar på…eller också e de för de hör att det är jag ^^

27.235 USB körde jag en stn nyss. Han va mobilt i Ullared på väg till raggarträffen i Falkenberg.
Jag hör ute på riksvägen många ’skepp’ på väg neråt som lär vara på väg till samma.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

Ja, absolut att dom vet vem du är 😁
Om det nu är någon på 24an utifrån har du tur.

Det blir ju lite annat prat med någon som kör "skepp" mest bilar misstänker jag.
Det ska bara vara former, V8 och lukta bensin hela vägen 😎
Då är det som bäst. Att någon är överföfriskad får man leva med.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

Janne skrev: 12 jul 2023, 08:52 Jag kommer att ha radio med i bilen under min semesterresa ner till Skåne.

Det blir väl som vanligt väldigt få kontakter men jag har den med ändå.

0 - 3 stationer brukar bli skörden, på en resa på ca 200 mil, det är rätt dåligt men har varit så de sista 12 åren, är min erfarenhet iaf.
Så är det. Hade väldig ’steka fläsk’ störning först på S7 men sen när den lugna sej tillfälligt o du körde stn 740 gick det bättre.
Gissar på 4mil fågelväg från mej till E6 där du var nyss.
IMG_3457.jpeg
Där är du på min mätare.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

Tack DH för info.

Resan har bjudit på fler Qson och stationer än jag trodde, det är väldigt positivt så den här gången känns det bra att säga - Jag hade fel (gällande att så väldigt få är igång, 0-3st).


DH och Station 740 bjöd på samtal när jag inte längre kunde köra dom, så att "jag skulle ha något att lyssna på, under resans gång", väldigt osjälviskt och uppmuntrande handling.



Det behövdes lite positivt efter att ha passerat genom den del av Skåne där en viss herre som alltid roar sig med att störa ut andra hade skoj genom att lägga sig på FM på 24an och tjöta med någon eftersom han visste att det fanns en mobil station (läs JAG) som försökte få kontakt med någon på samma frekvens på Usb, nu vet ju alla vem denne man är så att det är konstigt att han inte fattar själv att alla vet, men den sista idiotens morsa är ju ständigt gravid så...

Sen gick han otroligt dåligt i motsats till vad han själv hävdar, men det bekräftar väl bara vad som redan är sagt.


Här kommer de jag snackade med även om jag hörde fler, station Suzuki, en viss Dansk kallad Kenneth osv:
Falcon
Jupiter mobil
Rödluvan
Berget
Sirius
Kvarnen - Kimmo
Tellus 3
Olof 09
Fox 52
F56 Daniel
Glimåkra
Höken (Hästvedatrakten) Jimmy
740
Åke, Texas granne
Påfågel
Pallas
Vargen
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 358
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av //JAL »

Det är kul Janne :D
Då har du hittat lite folk på 24an och den är inte helt död.

Det finns ju många PR radioklubbar och medlemmar som är aktiva och säkert många "Radioamatörer" som fortfarande är kvar på 27mhz. Det kan vara läge för privatradioklubbar att vara här på forumet också.
Tänk vad många det är som har radiointresse men inte tagit steget "få en knuff åt rätt håll" att kontakta någon amatörradioklubb och efter envist pluggande stolt kunnat uppvisa ett amatörcert.

Det är bara synd att det dyker upp "majonästomtar" emellanåt som ställer till det. Vi får nog leva med dessa som saknar två bokstäver i diagnosen då det är som i trafiken med bil att klarar man inte provet till amatörcert så kanske man inte ska ut i trafiken...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 388
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av DH »

Åt rätt håll, vet jag inte men knuffat folk till uppskrivning har jag gjort i 30 år. Det går sådär, kan man säga.
Saknas eget driv kvittar allt curl’ande.

Aktiva radioklubbar är nog ngt lokalt hos dej då för överallt jag känner till är trenden allt mindre aktiviteter.
Lyckligtvis håller de flesta tomtar till på egna frekvenser man med lätthet kan undvika.
Tycker jargongen på banden blir allt bättre vartefter. Svineriet på 80m för 10 årsedan är ju helt borta nu t.ex.
Min diagnos består av två bokstäver: AD.
Vilka jag saknar skulle möjligen vara HD efter de där kan man tänka…
Själv känns det mest som att jag har Damp 👀
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 225
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Lite fart på 24an

Inlägg av Janne »

De två bokstäver som //JAL kanske tänker på kan ju vara IQ.

Jag håller med DH när det kommer till att få igång nytt folk.

Visst är det trevligt med eldsjälar, absolut men samtidigt så ser vi som gjort ungefär samma resa att det ofta inte leder någon vart i det långa loppet, men fortsätt för all del att kämpa, bjud in nya, hjälp intresserade genom att erbjuda dom lånestation, sätta upp antenn eller vad det nu kan vara.

Jag minns hur hårt jag gick in för att dra igång folk som hade antenner uppe men som inte varit igång på många år, framförallt när jag var ny i hobbyn, satsade hårt på klubben osv, men det var i all iver, man blir lite smådepp när man ser att det inte hjälpte i någon större utsträckning, och att beklaga sig över att ingen svarar när man ropar osv... jo vi känner nog igen oss.

Det går upp och ner, vi har ju kondsen och trogna radioter i landet, de flesta vet vad hyfs är även om det finns en del skrytmånsar också, som bara pratar om sitt, - Jag kör med en Icom Aah! - Min antenn är den bästa som finns, osv, men de finns där iaf.

Men lyssna nu inte allt för mycket på oss gubbar, vill man försöka få igång fler så kör på bara, det vore väl bara roligt om det fungerar.

För att återkoppla till topic så var det en, när jag var på väg hem (tror det var Åke, Trollhättan) som fick kontakt med en mobilstation i Piteå, det var lite roligt, skickade en hälsning via Åke till honom då, jag hörde inte Piteå dock, skapliga konds bara sådär.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar