10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 01 mar 2023, 14:02 11 stycken incheckare, det var inte dåligt, hur långt var det mellan stationerna?
Tyvärr brukar det annars vara svårt att köra ringar inom Sverige på frekvenser över 40m.
Då får det finnas fler stationer inom vad man når på markvåg eller riktigt bra konds för inrikes-QSO på högre frekvenser.
Det fungerar sällan på 10m eller 2m när det blir lite längre avstånd.
Det finns förstås en chans vid aurora eller kraftiga tropokonditioner eller om stationerna har riktigt manliga antenner och hög effekt annars är det inte lätt.
Det är ju lite som du säger. Det är svårt om man inte har markvågen att nyttja...
Det kanske är enklare att starta en ring på 630m bandet... 10m är ju ypperligt för goda konditioner dagtid/kväll eller markvåg.
//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av Janne »

Jag glömde bort det helt men ropar nästa Fre.

Jag tycker det är bra att man försöker aktivera och hålla 10m vid liv.

Det är svårt, jag vet fler som försökt men det har runnit ut.. men att testa är en del av hobbyn.

Men att hoppas på mycket aktivitet på 24an på 27 är väl lika svårt markvågsmässigt isf jämfört med lägre kv-band, men nog är det mycket folk som hänger där ändå, så häng på 10M och ropa vettja på Fredagarna.

Nästa Fre så är jag med igen som sagt.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sm6pop »

Bra idé att aktivera banden, jag lyssnar efter er men på 10m blir det svårt, nästan omöjligt härifrån tyvärr.
Som jag skrev tidigare så på 10m är det i regel stopp efter 10-15 mil med markvåg om man inte har ett riktigt bra läge, en stor kratta och hög effekt.
Vid aurora blir det norra Sverige, norra Finland och Nord-Norge. F2 reflektioner eller Sporadiskt-E brukar landa en bit ner i Europa men även vid gynnsamma konds mycket längre.
De gånger jag hör något på avstånden där emellan är när det är starka tropo-konds men det är sällan.
Det är med de konds som råder nu betydligt enklare att köra USA än Stockholm eller Skåne härifrån.
Här i Åmål med omnejd är det lite på vischan så ringar är betydligt svårare här än runt större städer där många når varandra med markvåg, jag skulle troligen kunna ropa 24/7 på 10m utan att få svar från någon inom 60 mil.
Jag ser i loggen på 10m från Huddingeringen på fredagarna att det är runt 10st incheckare varje gång och med något enda undantag samtliga från Stockholmsområdet.
Jag frågade vid ett tidigare inlägg vart de 11st incheckare på ringen befann sig, på vilket avstånd från varandra, det vore lite intressant att veta, kanske har jag fel, jag har gjort många misstag i mitt liv och lärt mig en hel del på dem så jag planerar att gör fler :D
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av Janne »

Jag och SM5VFE Loic snackade en 5-10minuter, men vi hörde inte några fler vi heller.

Ajja, det blir fler ggr.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sm6pop »

Inget hört här heller tyvärr.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sa3atf »

Jag skäms som en gammal hund som vet att den gjort fel :?
Telefonen har inte gått så varm någonsin tror jag.
Skulle så stort vara qrv på 10m i kväll, men har haft flera telefon QSO under kvällen med amatörer jag knappt pratat med på evigheter.
Så för min del får jag väl kalla det succse även om det inte blev via radion :)
Hoppas det blev något QSO för några av er under kvällen för er iaf.

Får ha det innestående tills nästa gång om tillfälle ges helt enkelt.


73 å natti natti mina vänner ;)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av DH »

Jag drog på ungefär vad jag tror mina grannars elektronik tål…om ca 125W vertikalt @ 10m.
Gjorde allmänna anrop från ca 5min före utsatt tid o fram till ca 20:30.
Det enda som hördes vart ngt svagt utländskt surr.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av Janne »

DH skrev: 11 mar 2023, 07:53 Jag drog på ungefär vad jag tror mina grannars elektronik tål…om ca 125W vertikalt @ 10m.
Gjorde allmänna anrop från ca 5min före utsatt tid o fram till ca 20:30.
Det enda som hördes vart ngt svagt utländskt surr.
Det var lika här, i bakgrunden.

Kul att några försökte iaf, man vet ju aldrig, rätt var det är så bjuds det på överraskningar.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sm6pop »

Trist att det inte fungerar på lite längre håll men så är det på lite högre frekvenser.
Som jag skrev tidigare så blir det svår så fort man kommer över 40m-bandet tyvärr.
40m meter fungerar utmärkt under nästan hela dagen inom landet så det är kanske där vi skall köra ringar om alla här på forumet skall nå varandra men tanken är god att aktivera andra band.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sm6pop »

Det skulle vara lite intressant att vet vilka som har möjlighet att köra 40m så kanske vi kan starta en ring där.
Ett förlag är någon helgdag på förmiddagen vid 10-draget eller vad tycker ni om det?
Skriv svar