10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av DH »

Vitsen med 10m är väl att det är svårt, en utmaning eller?
Utmaningen på 40m är inte vågutbredningen utan att få folk att vilja ligga där alls.
Bestäms det ngt där så är jag på.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sm6pop »

Utmaningar är bra men för de som befinner sig en bit från varandra blir utmaningen i det närmaste en omöjlighet på högre frekvenser tyvärr.
Som jag skrivit tidigare är det imponerande med 11st deltagare tidigare men jag har inte fått svar på frågan vart ringdeltagarna befann sig, vilket avstånd var det mellan dem?
Svaret på den frågan kanske visar att jag underskattar möjligheterna eller tvärt om.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Kanske ett prov med CW på 10m tränger igenom en bit längre bort...

En bekant berättade att på femtiotalet när han som sextonåring mönstrat på en lastbåt och hamnade i Sydamerika någonstans och var med att montera ner båtens antennwire som hängde över lastutrymmet så dom kunde lossa.
Gnisten var mycket irriterad då han saknade kontakt med kontoret i Stockholm...

Det säger mig att CW tränger igenom mycket. Jag har inte lärt mig telegrafi ordentligt och det tar sig sakta.
Personligen har jag ju missat att överhuvudtaget lyssna på något på fredagskvällen här utanför Jönköping och om inget händer kan jag ju försöka att höra om det är något liv här nere...

Jag kan höra med bekantingen från lastbåten om han vill vara med ;) Han kan ju telegrafin och har signal.
Vi kan ju agera lite som FRA och ha signalspaning på våran kant.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av DH »

Ropa där före och efter Huddinge ringen i fredags men hörde inget.
Hade en radio på den frekvensen större delen av kvällen men noll aktivitet verkligen.
Nästa fredag kommer jag be ngn lokal station gå dit att tugga trasa en halvtimme med likväl som att köra på ngt annat band.
Ngn av oss borde då höras långt bort ifall kondsen är med alldeles så lite.
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sa3atf »

Var och rotade bland maströr, antenner och andra grejor helgen som var och hittade då min 10m 5/8 vertikal jag glömt bort.
Har börjat tillverka ett "radialkit" till den bestående av 4st 1/4 vågs radialer av tunna alumiumrör för att öka effektiviteten då jag inte tyckte den gick några vidare förra gången. Sedan så ska den få känna på senvinter luften och solen.
Hinner tyvärr inte tills på Fredag pga nytt jobb, men det ska inte vara långt borta iaf.
Kommer att både lyssna och ropa med nuvarande antenn setup så länge.

Keep on calling guys 😊
sa3atf
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 nov 2021, 21:12

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av sa3atf »

Glömt bort att berätta hur min 10m vertikal gick efter radialkittet jag byggde.

Min sammanfattning är mycket bra på LÄNGRE avstånd.
Brukar köra FT8 för att få en uppfattning om signalstyrka till och från olika håll och avstånd.

Innan jag monterade radialerna så fick jag sällan kontakter längre bort än 5000km, och efter är det snudd på tvärt om.

Självklart blev den smalare i frekvens vilket är förståerligt, men jag uppfattar den även som svagare lokalt och upp till ett par hundra kilometer (kanske ända upp till nyss nämnda 5000km), men betydligt bättre på DX både vad gäller RX och TX.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med modden då jag har antenner för för kortare avstånd :)
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av DH »

sa3atf skrev: 23 jun 2023, 22:35
Min sammanfattning är mycket bra på LÄNGRE avstånd…

Innan jag monterade radialerna så fick jag sällan kontakter längre bort än 5000km, och efter är det snudd på tvärt om.

Självklart blev den smalare i frekvens vilket är förståerligt, men jag uppfattar den även som svagare lokalt och upp till ett par hundra kilometer (kanske ända upp till nyss nämnda 5000km), men betydligt bättre på DX både vad gäller RX och TX.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med modden då jag har antenner för för kortare avstånd :)
Det är precis detta som gör att jag envist håller fast vid mina halvvågare. Med såna ökar prestandan märkbart gentemot bredaxlade 5/8’ingar vid avstånd på 2-20mil eller så.
Trots detta är det svårt att få gehör för…man stöter på närmast hotfull stämning när jag påstår att deras feta 5/8 de tagit hem från USA för fem tusen inte är ett skit bättre för kontakter inom riket än min 395kr’s Venom.

Numera ger jag fan i vilket. Jag låter med ett léende folk hålla fast vid de gamla lögnerna ifråga om antennförstärkning längre basantenner påstods ha i gamla Commanderkataloger. Vill man inte förkovra sej och gå vidare i livet så slipper man.
—-
Mer eller mindre än 5000 km beror rimligen på strålningsvinkeln. Till viss gräns ökar den ju med ökad längd på radiatorn.

Sen petar du på ngt som är helt nytt för mej: Att antennens bredbandighet påverkas av jordplanen..
Spännande, berätta 😃
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: 10M aktkivering Fredagkvällar kl 20.

Inlägg av //JAL »

Trevlig och mycket intressant diskussion !

Jag har 8st spröt jag tänk bygga som jordplan på en vertikal....

Som vanligt säger vissa att jordplans spröten skall vara avstämda och vissa säger att mängden spelar större roll.
Vad är det som funkar bäst ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar