Gamla kataloger

DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Gamla kataloger

Inlägg av DH »

Röjer här hemma. Sprang på en katalog från World Import från 80-talet.
Lustigt nog bläddra jag vant upp uppslagen med radiogrejer direkt ca 1/4’del in i den.
476303C1-CBA3-4659-8B41-3F77464C3326.jpeg
Radion upp till vänster känner jag som Svera 001.
Undra på att myter och märkliga antaganden har frodats friskt genom åren. Just såna här kataloger ligger bakom mkt lögner och rent strunt vi gröngölingar svalde glatt.
Man kan läsa om dess ’toppkvalitet’. Nåja, Svera 001 är en riktig skitradio. Plockar du ner en från hyllan som funka perfekt förr, lovar jag att trots att den lyser glatt är den sten död i mottagaren nu om du försöker få igång den. Tillverkad av Uniden har jag för mej.
Det är föresten samma innanmäte i en Handic 224S.

HyGain 5’an på motstående sida som presenteras som ’amerikansk’ stör jag mej på. Varumärket HyGain är amerikanskt såklart men radion är ju tillverkad av japanska Cybernet.

Handapparaten till vänster ’Franzéns’ är en utmärkt radio. Sån har jag kvar fortfarande och…ehh…ser nu att alla grejor på det uppslaget har jag ägt ^^
Franzéns radion gilla jag för den hade Socket239 kontakt. Jag har genom åren funderat på om den är moddad till det då den även finns som både Midland & SBE vilka har teleskopantenn på samma plats ist.
Såna radios äger jag också.
Den lilla batterimätaren har jag för mej…funkar som S meter också.

Mikrofonen längre ner på samma sida är förstärkarmicken i budgetutförande vilken dock funka riktigt bra.
Drevs med ett AA batteri o med tumhjul uppepå. På vissa radios lät den rent skräp men på andra lika bra som en Turner.

Vi tar ett uppslag till:
9781C2AA-1124-485D-86C5-E00E9B030EF5.jpeg
Dessa….HA, alla de här har jag ägt också. Scannern längst till vänster har jag i bruk fortfarande att monitorera åkeritrafik samt infrekvens på en lokal repeater. Trevligt med en radio med klassisk ’rinnande ljus’.
Den finns under flera olika namn…precis som alla andra scanners förutom Regency’n på uppslaget.
Handscannern nedan minns jag som väl fungerande men med väl klena knappar.
Chokladlådan till höger, den kallades så…den med ’bilhandlar-trätejp’ på var en utmärkt radio. De flesta såna har lödtennet mjuknat i numer och man kan bara ha dem till att stå och lysa fränt. De brusar men hör inget vanligen ifall man försöker sända på dess kanaler.

Regency’n och DLS’ns största nackdelar….och det gäller andra scanners med lysande LED displayer såsom Handic 0050 och såna, de tuggar så förbaskat i LF’n när siffrorna bläddrar. Man hör tuggandet i högtalaren i takt med att den söker. Det gjorde de även som nya så det är inte enbart torkade kondensatorer.

Vi bläddrar vidare:
747B421C-A9F8-4738-8EAA-B4B57A3D2B8C.jpeg
Suck… det märks katalogen skrev av säljare snarare än av tekniskt kunniga.
GP’n på vänster sida där all text är rent strunt. Sedan när uppnår man ngt extra med en för lång radiator?

Båtantennen nedanför är mkt riktigt en förkortad 1/2 vågare men ngn ’dipol’ är det inte.

Range booster på motstående sida då? Haha…tänk om man kunde få prata med dem som skriver dessa texter?
Mittmatad vart ngt jag förundrades över redan då…-den matas ju i botten som på de flesta andra antenner!??
Sen ’3dB förstärkning’, -jaha den är alltså dubbelt så bra som en 5,5m 27 1/2’a? Fan tro’t.
Trots detta vart det många som gick på det.

Kikar man i dessa kataloger med visst filter för ögonen så är det trevlig läsning ändå.
//JAL
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Gamla kataloger

Inlägg av //JAL »

Jag minns dessa apparater och bråte som såldes.
Ja man fick ju kontakt även om det inte var så långt bort. Dagtid med störningar 5km och nattetid om man var högt upp kanske 15mil...
Dock var ju "skippen" från olika delar av världen.
Jag har några Comander kataloger kvar som ger mycket nostalgi. World import var ju lite överdrivna i sin text om det mesta och det sålde bra vad jag förstår.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 236
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Gamla kataloger

Inlägg av Janne »

Trevlig läsning.

Dls-70 har jag haft några st.

En rolig finess med den var att den hade en remotutgång som man kunde koppla ihop med en bandspelare som hade motsvarande ingång.

Då kunde man spela in nattens sändningar från polisen och lyssna av dom när man vaknade på morgonen.

Inspelningarna på kassett startade först när scannern stannade för inkommande trafik och stannade när squelchen drog igen.

Det var ett evinnerligt spolande för att slippa höra alla selektiv dock, minns jag.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
SA7ZWX
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 mar 2023, 19:12

Gamla kataloger Lafayette

Inlägg av SA7ZWX »

Lafayette & Radio television 1968 nr 5

Mvh Lasse
Bilagor
radio_television_1968_05-ocr.zip
Radio television 1968 nr 5
(11.27 MiB) Nerladdad 145 gånger
Lafayette-1966-663.zip
Gamla Lafayette
(8.16 MiB) Nerladdad 150 gånger
Senast redigerad av 1 SA7ZWX, redigerad totalt 9 gånger.
Lasse
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 144
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Gamla kataloger

Inlägg av sm6pop »

Det var en riktigt häftig katalog du visar här ZWX.
Jag fastnade en lång stund med den och riktigt häftigt med alla andra prylar, en riktig tidskapsel där man kan se den design och teknik som gällde då.
Den första basstationen i katalogen (HE-20d) har jag haft på reparationsbänken här i fjol men då under annat namn, vilket minns jag inte, men det var väl då som nu att samma station köps upp av olika leverantörer som sätter sin modellbeteckning på dem.
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Gamla kataloge

Inlägg av DH »

Roar mej med en till katalog från förr.. -alla som har den, upp med en hand ?!!
IMG_6905.jpeg
Den är från 1993-94. 30 år gammal alltså.
Jag minns när den kom…eller rättare sagt när jag kom över den. Det vart på SSA årsmöte på SVARK 1995.
Den vart ju lite ’förra årets katalog’ som Wolfgang och jag tror faktiskt Roy delade ut.
Inte personligen men de stod bakom ett bord med en halvsprättad wellpappkartong med ngt 50-tal såna kataloger på hög.
Vid tiden ansågs Icom av mej själv iaf som ngt så hiskeligt dyrt märke som bara gubbar hade råd med.
Vi unga långhåriga T-certare fick nöja oss med ngt sönderskruvat skit köpt ur en bagagelucka ute på parkeringen ungefär.
Katalogen vart ju gratis så den lade man såklart vantarna på direkt…vilket vi ångra sen…vi skulle tagit den på väg hem ist då den vart en stor tjock bok i A4 format som tyngde ner plastkassen rejält o gå runt o släpa på.
Den vart en bland de sista där priserna stod att läsa i klartext i katalogen.
Dom åren där efter 1995 så hände det mkt på marknaden då när IT boomen tog fart.
Priserna kunde variera stort från ett kvartal till ett annat.

Intressant att bläddra i katalogen idag och se att radiostationerna kostar ungefär samma nu. Dvs 13-20 tusen kr för en HF radio.
I dagens pengavärde har de alltså blivit billigare än då.
Tillbehören som swr instrument, omkopplare, filter och sånt är idag mkt dyrare istället.

Jag har använt katalogen genom åren för att kolla upp begagnade saker…få specar på grejorna.
Speciellt på 90-talet innan var man hade internet vart det en skatt att inneha.
IMG_6900.jpeg
TokyoHyPower

Skaffa tidigt ett HL-63 att ha till min 10W Icom IC-390 70cm FM/CW/SSB radio. Med det steget fick jag ut ngt på 40Wattar vilket vid tiden ansågs som helt ok setup att köra vardagstugg med.
IC-390 vart en asiatisk version av en 490 fast med 10 eller 1kHz step att välja på. 490’n hade 12,5 eller 1kHz.
Tokyo steget hade även inbyggd preamp som funkade skitbra !!
Inte alls ’brusförstärkare’ alla andra preamps nere i shacket tidigare hade upplevts som.
Med Preamp på kunde man höra markpersonalens frekvens på…tror 430,500MHz ca de hade på rampen på Landvetter flygplats. Utan preamp hördes inget alls.
Distinkt känsla i knapparna och dess tyngd gjorde att jag fastnade för märket - sån kvalitetskänsla !!
Det är steget avbildat längst ner på högra sidan.
Kompisen körde THP HL-36 efter sin IC-490 och fick ut 25W inkl lika fin Preamp.
Sen dess har jag vart märket troget o köpt på mej fler Tokyo steg.
Bl.a HF-steget längst upp till vänster köpte jag för bara ngn månadsedan för 3500kr inkl. rör.
Har faktiskt inte testat det än… -varför köpa?….joo, det är ju ett Tokyo…såna kan jag inte släppa utan vidare..
Vi vänder blad—>
IMG_6901.jpeg
På det uppslaget har jag THP HL-85. Skaffa det att ha till min Icom IC-290. Fick ut ngt på 70W eller så. Fin Preamp i det 2m steget också. Snyggt på utsidan med en vit analog mätarnål som for över grönsvart urtavla som visar relativ effekt.

Det finns ett mindre HF steg med BP filter för de vanliga banden o ngt på kanske 40W eller så jag hade velat ha MEN Tokyo-stegen får inte säljas i EU längre pga ngn märkning som den japanske tillverkaren inte brytt sej om… synd.
SM4FPD
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Gamla kataloger

Inlägg av SM4FPD »

Kul med de gamla katalogerna, tänk vad man satt och lusläste dessa.
Drömde om alla fina saker.
Synd att kataloger är ett minne blott numera.
BITEMA, Kjell&CO, BEJOKEN och Clas Olson katalogerna varför slutade de med dessa?
Här kan man avnjuta gamla Clas Olson kataloger i alla fall.
Kolla en på 60 talet exvis, vad mycket grejer de hade då, mikrofoner, transformatorer, komponenter.
Det var bättre förr.

SM4FPD
Kalle
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Gamla kataloger

Inlägg av Kalle »

Rolig tråd! Har älskat kataloger sen jag var liten. Då var det Clas och Hobbex som låg i en liten trave på Nattduksbordet. Man slängde ju såklart inte de äldre katalogerna för att det kom nya. De var ju små uppslagsverk med information som man kunde komma att behöva när som helst. Efter hand kom ELFA-katalogen att bli en allt mer central del av referensbiblioteket. De gjorde någon gång på 90-talet ett särtryck av katalogens alla faktasidor som blev ungefär i storlek med ett kollegieblock, möjligen lite tjockare. Den använde jag rätt nyligen faktiskt. Och sedan när man tagit CEPT-2 så skaffade man såklart SRS-katalogen, som kom att bli synnerligen välläst! Tyvärr så rensades den bort tillsammans med en hel del annat roligt under några år i huvudstaden då man var både trångbodd och sällan bodde mer än ett år på samma ställe, och hade fokus på en hel del annat. Synd! Jag har dock kvar den reviderade prislistan som kom efter ett par år.
Den lilla handscannern i World Import, den har jag som Svera. Så även Robyn PLL-23, vilket måste vara vanligast i Sverige tänker jag. Har annars sett den som Tristar och Colt också, eventuellt ytterligare något märke. Och Franzéns-handapparaten finns en här, sjusärdeles robust pjäs! Duger nog att klubba en mammut med om man träffar på en!
Rätta mig om jag har fel nu, men jag vill minnas att det var Teknikmagasinet som var sist med att ta bort 27 MHz-radio ur sortimentet, om man nu räknar med de kataloger som gemene man vanligtvis råkade på. De hade en mobilstation och en magnetantenn i katalogen något år efter att de andra hade gett upp om jag minns rätt.
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Gamla kataloger

Inlägg av DH »

Den ökända magnetantennen…undras hur många spaltmetrar jag skrivit om den skiten på ett halvdussin olika forum genom åren? Den såldes fan på Jula ett tag t.o.m…men på StatOil dök den aldrig upp eller på annan mack heller vilket vi är tacksamma för.
Teknikmagasinet. De hade lite udda grejor. Minns en bordsscanner…lågbudget med typiskt amerikanskt utséende…UBC 144 XL eller ngt….de gillar ju stuket av 1980’tals bordsräknare. Liksom ett lågt ’tangentbord’ framtill med en förhöjning baktill med ett nästan vertikalt fönster mitt på…där placerades displayen.
I detta fall ingen frekvensvisning men ett två siffrigt kanalfönster i röd LED. Inget märkvärdigt freq område…de va la de vanliga 68-512 eller ngt o 16kanalers minne men…av ngn anledning ville jag åt en…de va snorbilliga…typ 399kr vilket vart högst måttligt för ngt sånt då.
De tyckte nog alla andra för den va alltid slutsåld när man ville ha en.

Kjell&dom tappa jag tron på…du vet…de tog ju över Classes stafettpinne lite…o sålde roliga termostater med bimetall billigt. Likriktare, elektrolytkondingar etc men så plötsligt skulle de sälja ut alla trafo nätagg på Rea ?
-Vaf’ nu då? DET som vart så bra med Kjell att de sålde bara BRA grejer…det switchade skräpet höll bara de andra på med - inte Kjell.
Jag gjorde ett besök i ngn av deras butiker o fråga om trafonätaggen för typ 10 årsedan…svaret jag fick: -du vet, numera har tiderna förändrats…saker har blivit bättre…o numer finns det lika bra nätagg fastän de knappt väger ngt. På köpet har de flashiga mätare o extra balla uttag osv…DOM skall vi börja sälja nu enbart’

-hur många linjära 30Amps har in kvar? fråga jag..
’Linjära??’
-ja alltså med trafo, tunga vita agg med ngt blått skit på fronten?
’Nja dom…alla 30Amps såldes slut direkt av ngn anledning..’
-har du några 20Amps kvar då…?
’Skall kika’….’ Det finns 4 st kvar’
-ok, jag tar dom..
’Va?’
- jo jag sa att jag tar dom…400kr styck va?
’Stämmer…men vad skall du med så m…never mind..det blir 1600kr då totalt’
-Fine, thänk you änd goodbaje, sa jag o har inte satt min fot där sen dess…hrmpf.

Säkert höll Teknikmagasinet i längre…
SM4FPD
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Gamla kataloger

Inlägg av SM4FPD »

Missade tydligen sajten där Clas Olson katalogerna fanns:
https://about.clasohlson.com/sv/om-oss/ ... katalogen/

SM4FPD
Skriv svar