Om störningar

DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Om störningar

Inlägg av DH »

//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Om störningar

Inlägg av //JAL »

Tänk att jag har en störning från en grannes elstängsel 500m bort...
Sedan är det väldigt tyst där jag bor.
Jag var med och letade fram en störning i att villaområde och den kom från gatan i kraftkabeln in i huset och ställde till en del på vissa apparater i huset.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Om störningar

Inlägg av DH »

Det tickande ljudet från elstängsel mute’as bort i huvet efter några års lyssnande så man inte hör det ens - förrän det upphör.

För 10 årsedan hade jag sånt här. Det hade dock ngt oregelbundet mönster och kom plötsligt.
Jag bor ute på vischan för all del men utan ngt bonneri i absolut närhet varpå tanke på elstängsel just inte infann sej.
En kväll när jag va ute o pinka i buskarna bakom huset hördes tickandet akustiskt i fjärran.
Jag kände igen den oregelbundna frekvensen o förstod att det måste vara samma som jag hör i min radio.

För tillfället hade några kossor hägnats in i brinken ner mot ån ett par hundra meter över gärdet.
’-Aha, de har då kopplat på aggregat på gammalt elstängsel som kanske inte mår hundra?’
Jag drog upp gylfen o älga iväg över gärdet o det tickande ljudet blev starkare men det vart svårt att avgöra precis vartifrån det kom.
Man hörde det vart fråga om ganska rejäla urladdningar vilka måste avge kraftig ljusbåge.
Jag gick hem o vänta ett par timmar till det blev riktigt mörkt och gav mej dit igen.
Ljusbågen syntes nu lätt i mörkret. Det vart elstängslet där en malja hade vuxit fast i ett träd och som gav överslag.

Nästa dag gick jag tillbaka med ett stämjärn & en hammare och mejsla rent runt maljan/isolatorn tills ljusbågen upphörde och problemet vart ut världen.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Om störningar

Inlägg av //JAL »

Ha ha ;)
Den isolatorn blev lite som äldre dagars "gnist" och sände över alla frekvenser landet runt...

Ja det kanske går att hitta hos grannen också en mörk kväll. Kanske bäst att säga vad man gör så slipper han ringa männen i vita rockar :)
Det är en jättebra granne så han stänger säkert av någon kväll om man frågar.

Däremot så är det störningar från vissa telefonladdare osv. Då dessa laddare är mina går de att stänga av.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar