Rör-ringen

Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 126
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Rör-ringen

Inlägg av sm6pop »

Ett tips för oss nostalgiker.
Första lördagen i månaden kör vi rör-ringen på 80m.
Vi har kört den en gång med 6st deltagare om jag minns rätt och riktigt trevligt med rörvarma drivande stationer.
Kravet är att stationen innehåller ett eller flera rör så hybrider är också välkomna.
Frekvensen är 3.758 och tiden är klockan 10.00, trafiksätt SSB.
Nästa tillfälle blir 5 februari.
Bifogar en bild på stationerna jag kör på ringen och nu senast den till höger som är från 1965 och inte en enda trissa i den riggen.
drakeline.jpg
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Rör-ringen

Inlägg av //JAL »

När det rör sig om rör håller ni ledningen...

Personligen har jag inte jobbat med radiorör.
Kanske det ska bli en tråd hur radiorör funkar och då är jag intresserad.

Jag vet att för många år sedan var det en betongstation som bytte sin gamla rör-bas åkeri radio mot en ny radio med endast transistorer på betongstationen, troligtvis Ericsson C-602.

Efter detta så fick bilarna ej kontakt med basen på ett avlägset ställe där dom under alla år alltid haft kontakt oavsett väder och årstid.

Jag frågade radioreparatören som berättade historien om det kan bero på att transistorapparaterna är för exakta/selektiva och inte får hela spektrumet med radiovågor. Det är mest troligt sade han med ett leende och sade att radiorör är speciella.

Dessutom har jag en bekant som reparerar peltorlurar och monterar hörslingor på industrier och allt vad han nu håller på med... Han bygger egna rörförstärkare hemma och säger att när det gäller HI-FI ljud är rören överlägsna transistorn och att även ett otränat öra kan höra stor skillnad på HI-FI ljudet.

Vad jag förstår, förutom de som tillverkar egna radiorör på youtube, så nytillverkas radiorör i alla dess former och sorter. Detta att jämföra med tillgången på transistorer från 80 talet...

Jag har själv en gammal radiogrammofon "EIA Kongo" från 1950 talet och den funkar med en enorm dynamik i ljudet som är svår att hitta i dagens radioapparater fastän det sitter orginal högtalarelement i radiogrammofonen...

Är det samma fenomen på amatörradio med radiorör ?

Detta påminner om ww2 radion som norska motståndsrörelsen brukade på fjället i en "hytte" https://www.cryptomuseum.com/spy/sweetheart/index.htm

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 361
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Rör-ringen

Inlägg av DH »

Elektronrörens överlägsenhet ifråga om ljudkvalitet är överdriven.
Man hör ingen skillnad i vare sej hifi prylar eller i sändare.

Spring inte benen av dej att skaffa ngt svindyrt rördrivet enbart i tron att ngt kommer låta bättre - det gör det inte jämfört med solid state grejor.

Däremot så kan det absolut vara roligare..men det är ju en annan sak. Det luktar speciellt osv.
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Rör-ringen

Inlägg av //JAL »

Ja, möjligtvis att meka med min gamla radiogrammofon som mest om inget för en billig peng dyker upp :)

Benen tänker jag inte springa bort med.

Ljud är lite som antenner... Det är örat som avgör vad man hör och vibrationerna från basen hjälper till med upplevelsen.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 126
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Rör-ringen

Inlägg av sm6pop »

Så är det med mina rörstationer också, mycket fylligare och trevligare ljud i dem än i mina moderna riggar.
Det är nog både rören och de stora högtalarna som åstakommer det.
Som DH skriver så när det gäller att presentera "rätt" ljud-återgivning från en förstärkare så är säkert nya hifi-prylar lika bra som rördrivna dito men att det är ett skönare ljud i mina gamla än i de nya är det ingen tvekan om.
DH
Inlägg: 361
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Rör-ringen

Inlägg av DH »

I min gamla Hammarlund från slutet på 40-talet med enbart rör är det bättre ljud i än t.ex min Icom IC-725’a.
Där handlar det mest om tillgängliga filtermöjligheter där rörhäcken från 40-talet lyssnar mkt bredare.
Däremot min flång nya Icom IC-7610 slår Hammarlunden utan problem därför att där har jag möjlighet att ställa mottagaren lika brett.
Jag menar såklart att pga att de aktiva delarna är rör just, betyder inte att det låter bättre än med transistorer.
Högtalare och om den sitter i t.ex trälåda och vilka filtermöjligheter som finns är däremot vad som avgör hur det låter.

Sen är det mkt psykologi i detta också. Vi har en förkärlek till att tycka att det ’vart bättre förr’.
När cd-skivan kom sades den låta mkt bättre än gamla vinylskivor. Man stoltsera friskt med att inneha kassettband som minsann vart inspelade från cd, så det så !!
När så småningom cd skivor vart det dominerande mediumet påstods plötsligt vinylskivor låta mkt bättre , dvs det vart bättre förr även om det inte är sant.
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Rör-ringen

Inlägg av //JAL »

Jag har bara min radiogrammofon att jämföra med..
Där är visserligen ljudet i mono och det är på något sätt ett mjukt och fylligt ljud i den.

Jag har nog lyssnat på Rör-ringen. Ett svag minne säger mig att jag lyssnade på något sådant för ett tag sedan.
Det är kul med folk som håller dessa nostalgi apparater i drift :)

Vem vet. Det kanske dyker upp någon gammal rörradio.

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 361
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Rör-ringen

Inlägg av DH »

Rörradios är ännu ganska billiga. Bland dem som håller på med dem då.
Övriga verkar tro att just deras gamla radio är antik och unik och begär priser som om det vore en antiktivitet.
Besök en radioloppis så kan du hitta en Philips bordsradio för 40kr. Likadan på t.ex Tradera kostar 300kr.

Min Hammarlund inköptes för kanske 5 årsedan på radiomuséet i Göteborg för 200kr. Rostig o rälig vart den men jag blåste över kabinetet med ny grå färg på jobbet. Stoppa i ett nytt rör o en näve nya kondingar o smörja upp kranarna o nu tuffar den på fint.

Invändigt satt en tejpbit: ’Servad av …..1982’ En amatörsignal stod där…o det visa sej att denne ännu vart i livet. Det blev några trevliga mail fram o tillbaka med denne förr-förr-förre ägaren som faktiskt undrat vart den tog vägen.
På den tiden när en ny amatörstation kostade 2 månadslöner vart det vanligt att köra på gammalt kommersiellt eller militärt mtrl i amatörkretsar.

Själv gillar jag annars plåtradios från slutet på 60-tal och framåt ett tiotal år.
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Rör-ringen

Inlägg av //JAL »

Jag pratade med en person utanför Bredaryd som antennen gick i backen för...
Den har hängt där i 30 år så den får väl lov att gå sönder lite.... Min ra200 har gjort sitt jobb hela den tiden och gått jorden runt så visst är det kul sade han ;)

Det är min tanke att hitta en rörradio för några hundringar och få liv i den. Det är ju extra kul om man hittar en tidigare ägare som berättar lite historia om apparaten.

Jag tänker på ww2 då inget annat fanns att tillgå och kontakten hölls med dessa enkla apparater.
Vem vet. Jag kanske dyker upp på Rör-ringen...

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 126
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Rör-ringen

Inlägg av sm6pop »

Fränt, en RA-200 har jag haft för länge sedan, jag ångrar att jag sålde den.
Tänkte på rör-ringen, med gamla stationer utan SSB och med begränsad effekt är det CW som gäller om ringen säkert skall fungera.
Jag brukar delta i AM-testen första lördagen i Februari och Augusti och det är alltid en utmaning jämfört med SSB eller CW.
Sist när vi körde rör-ringen så var det lite gärdsgården för en del av deltagarna att komma fram.
Alla hörde alla men som sagt ett gränsfall mellan vissa.
Det är nog SSB och helst uppåt 100W som gäller då det är lite sent konditionsmässigt med start klockan 10.00.
Ringen började med höga signalstyrkor från alla men mot slutet var det flera som dök en hel del som vanligt med ökat dagsljus.
Skriv svar